Ensayo audiovisual español y humor. La casa Emak Bakia, Mapa y Muchos hijos, un mono y un castillo

  1. Deltell Escolar, Luis 1
  2. Hernández Toribio, María Isabel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 198

Nummer: 805

Art: Artikel

DOI: 10.3989/ARBOR.2022.805012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Zusammenfassung

This article is part of a line of research focused on analysing how humour is used in Spanish audio-visual essays as a creative strategy. To this end, three films that fit within this style, despite their diversity and different objectives, have been analysed: La casa Emak Bakia (Oskar Alegria, 2012), Mapa (Elías León Siminiani, 2012) and Muchos hijos, un mono y un castillo (Gustavo Salmerón, 2017). All three share some of the traits of an audio-visual essay (reflexivity, writing about the self, and a concern for aesthetics that leads to questions regarding its own forms of expression) but, more significantly, they resort to humour as a basic tool with which to construct their stories. Because of this, some of the characteristics of audio-visual essays have been examined, humour has been analysed as a narrative element achieved through various expository instances, and two broader resources used to create humour have been reviewed.

Informationen zur Finanzierung

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Adorno, Theodor (1962). El ensayo como forma. Barcelona: Ariel.
  • Aliaga Aguza, Laura María (2014). Mecanismos de humor visual en la comedia de situación Cómo conocí a vuestra madre. ELUA. Estudios de Lingüística, 28, pp. 7-38.
  • Alter, Nora. (2007). Chris Marker. Illinois: University of Illinois.
  • Alter, Nora (2018). The Essay Film after Fact and Fiction. New York: Columbia University Press.
  • Arenas Cruz, María Elena (1996). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
  • Arquero, Isabel y Deltell, Luis (2016). Prueba de metodología para una fotografía encontrada: «Cristales rotos», de Víctor Erice. En Raúl Eguizábal (ed.). Metodologías II. Madrid: Fragua, pp. 31-50.
  • Arquero, Isabel y Deltell, Luis (2017). El ensayo audiovisual como metodología de la crisis. Visitando Mercado de Futuros (Mercedes Álvarez, 2010). En Raúl Eguizábal (ed.). Metodologías 3, Madrid: Fragua, pp. 63-81.
  • Astruc, Alexandre (1948). Naissance d’une nouvelle avant-garde: la camera- stylo. Ecran français, 144 p. 5.
  • Attardo, Salvatore (1994). Linguistic Theories of Humor, Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
  • Attardo, Salvatore y Raskin, Victor (1991). Script theory revis(it)ed: Joke similarity and joke representation model. Humor, 4 (3-4), pp. 293-347.
  • Bagué Quílez, Luis y Rodríguez Rosique, Susana (2013). La ironía en segundo grado: (in)versiones discursivas en la poesía española reciente. Bulletin of Spanish Studies, 90, pp. 295-309.
  • Bazin, André (2017). Bazin on Marker. En Nora Alter y Timothy Corrigan (eds.). Essays on the essay film New York: Columbia University Press, pp. 102-105.
  • Boyero, Carlos (14 de diciembre 2017). A sus pies, surrealista Julieta. El País, p. 75.
  • Caravaca Mompeán, Juan (2016). La trama de los noventa. Historia crítica del cine documental español a finales del siglo XX (1989-1999). [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid: Madrid.
  • Català, Josep Maria (2009). Los límites de lo risible. Cuestiones epistemológicas y estéticas en torno a la confluencia del documental y el humor. En Elena Oroz y Gonzalo de Pedro Amatria (eds.). La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre el documental y el humor. Madrid: Ocho y Medio.
  • Català, Josep Maria (2014). Estética del ensayo. La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Valencia: Universitat de València.
  • Charaudeau, Patrick (2006). Des catégories pour l’humour ? Questions de communication, 2, pp. 19-41.
  • Clariana Rodagut, Ainamar (2012). Una iconografía del ojo en Emak Bakia. Aisthesis, 52, pp. 51-68.
  • Compagnon, Antoine (2009). Prólogo. En Michel de Montaigne, Los ensayos (según la edición de 1595 de Marie Gournay). Barcelona: Acantilado.
  • Corrigan, Timothy (2011). The essay film: from Montaigne, after Marker. New York: Oxford University Press.
  • Cruz Carvajal, Isleny (2016). Correspondencias entre el ensayo literario y el ensayo audiovisual. Análisis de tres autores: Marker, Ospina y Siminiani. [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid: Madrid.
  • Cuevas Álvarez, Efrén (2012). El cine autobiográfico en España: una panorámica. RILCE, 28 (1), pp. 106-125.
  • Deltell, Luis (2019). Oficio en las tinieblas. El ensayo audiovisual en un país en crisis. En Norberto Mínguez (ed.). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Barcelona: Gedisa, pp. 135-153.
  • Echart Orús, Pablo (2013). La casa Emak Bakia, Del cinepoema al documental de creación. Ikusgaiak, 8, pp. 35-54.
  • Fernández Labayen, Miguel., Oroz, Elena y Cerdán, Josetxo (2014). El caso de Mapa (Elías León Siminiani). Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 96. El documental digital, pp. 72-81.
  • Foucault, Michel (11-12 de mayo 1979). Inutile de se soulever ? Le Monde, p. 11.
  • Gómez Gómez, Agustín (2015). La transparencia de un diario audiovisual de ficción: Mapa (2012), de Elías León Siminiani. Signa, 24 (1), pp. 361-374.
  • Guerín, José Luis (2016). Encuentro-presentación de La academia de las musas. Universidad Complutense de Madrid. 12 de mayo de 2016. Disponible en https://www.ucm.es/encuentros/la-academia-de-las-musas
  • Kaiser Moro, Andrea (2018). El cine o la vida: Narraciones del yo en Mapa (Siminiani, 2012). Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 23 (63), pp. 175-191.
  • Lipovestsky, Gilles (2006). El vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.
  • Lopate, Phillip (1992). In search of the centaur: The essay film. The Threepenny Review, 48, pp. 19-22.
  • Losilla, Carlos (2013). Pequeña fantasía romántica: Mapa, León Siminiani. Caimán. Cuadernos de Cine, 12 (63), pp. 46-47.
  • Marichal, Juan (1984). La voluntad de estilo. Teoría e historia del ensayismo hispánico. Barcelona: Seix-Barral.
  • McKee, Robert (2017): El guión. Story: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba Minus.
  • Mecke, Jochen, Junkerjürgen, Ralf y Pöppel, Hubert (2017). Discursos de la crisis: respuestas de la cultura española ante nuevos desafíos. Madrid: Iberoamericana.
  • Mínguez, Norberto (2012). Pensar con imágenes: tres ensayos cinematográficos. Revista de Occidente, 371, pp. 63-82.
  • Mínguez, Norberto (ed.) (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Barcelona: Gedisa.
  • Montaigne, Michel de (2007). Los ensayos. Barcelona: Acantilado.
  • Montero, David (2012). Thinking Images: The Essay Film as a Dialogic Form in European Cinema. Oxford: Peter Lang.
  • Monterrubio, Lourdes (2018). Sobre los inicios del cine contemporáneo: Primer plano de Abbas Kiarostami y El sol del membrillo de Victor Erice. La fraternidad documental-ficción como síntesis entre el cine primitivo y la modernidad cinematográfica. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 25, pp. 165-180.
  • Picazo, María Dolores (2007). El ensayo literario en Francia. Madrid: Síntesis.
  • Quílez Esteve, Laia (2009). Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner. En Elena Oroz (ed.). La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre el documental y el humor. Madrid: Ocho y Medio.
  • Rascaroli, Laura (2009). The personal camera. Subjective cinema and the essay film. London: Wallflower Press.
  • Rascaroli, Laura (2019). Thinking in pictures. Sight and Sound, 29 (4), pp. 12-13.
  • Renov, Michael (1989). History and/as Autobiography: The Essayistic in Film and Video. Frame/ work: A Journal of Images and Culture 2 (3), pp. 6-15.
  • Roas, David (2009): Humores posmodernos. Hacia una epistemología de la risa en la (supuesta) Era del Vacío. En Elena Oroz (ed.). La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre el documental y el humor. Madrid: Ocho y Medio.
  • Rodríguez Rosique, Susana (2013). The power of inversion. Irony, from utterance to discourse. En Leonor Ruiz Gurillo (2012). La lingüística del humor. Madrid: Arco/Libros.
  • Sanjuán, Pilar (1954). El ensayo hispánico. Estudio y antología. Madrid: Gredos.
  • Sartora, Josefina (2012). BAFICI 2012. Críticas de la Competencia Internacional. Otroscine.com.
  • Savater, Fernando (2009). El arte de ensayar. Pensadores imprescindibles del siglo XX. Madrid: Galaxia Gutemberg y Círculo de lectores.
  • Szablowska, Ewa (2020). Emak Bakia baita. Instituto Cervantes Varsovia. Disponible en https://varsovia.cervantes.es/imagenes/File/Cultura/Emakbakiabaita_EwaSzablowska_ES_.pdf
  • Torres Sánchez, María Ángeles (1999). Estudio pragmático del humor verbal. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Vandaele, Jeroen (2011). Narrative Humor (I): Enter Perspective. Poetics Today 31 (4), pp. 721-785.
  • Vandaele, Jeroen (2012). Narrative Humor (II): Exit Perspective. Poetics Today 33 (1), pp. 59-126.
  • Weinrichter, Antonio (2007). El concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo. En Antonio Weinrichter (ed.) (2007). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, pp. 18-49.
  • Yus Ramos, Francisco (2016). Humour and Relevance. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.