Sobre el amor y el fervor. Música, piedad y corte en los reinos hispanos medievales

  1. Tello Ruiz-Pérez, Arturo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid Departamento de Musicología
Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2012

Issue Title: Núm. Esp. (II):V Jornadas complutenses de Arte Medieval 711: El Arte entre la Hégira y el Califato Omeya de al-Andalus

Issue: 2

Pages: 29

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ANHA.2013.V23.43105 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de historia del arte

Abstract

With the aim of investigate the causes to understand the effects, at least as a premise, this paper presents some short reflections on what parameters are more or less constant in the musical repertoire of medieval Hispanic kingdoms. Thus, love (also the fervour) is taken as authentic driving force and guide of creativity, with special emphasis since the twelfth century. Some significant and paradigmatic examples are taken to show some ways and contexts in which this occurs.

Bibliographic References

  • A. MuRRay, Razón y sociedad en la Edad Media, J. FERNÁNDEZ BERNALDO DE QUIRÓS (trad.), Madrid, 1982, pp. 13-17.
  • A. RAHLFS (ed.), Septuaginta, Stuttgart, 1935, vol. 2
  • A. TELLO RUIZ-PÉREZ, Transferencias del canto medieval. Los tropos del Ordinarium Missae en los manuscritos españoles, 2 vols., Madrid, 2008, vol. 1, pp. 157-160 [http://eprints.ucm.es/7758/];
  • A. TELLO RUIZ-PÉREZ, Transmisión del canto litúrgico en la Edad Media. Los tropos del Ordinarium Missae en España, 2 vols., Saarbrücken (Alemania), 2011, vol. 1, pp. 162181.
  • A.D. SERTILLANGES, Prières de Saint Thomas d’Aquin, Paris, 1920, p. 104.
  • BENEDICTO XVI, Deus caritas est. Introducción y comentario de Angelo Scola, Vaticano (trad.) y Antonio Ciudad (trad. para la introducción y comentario), Madrid, 2006, n. 6, p. 34.
  • BERNARDO DE CLAIRVAUX, De diligendo Deo, I, 1. J.P. MIGNE (ed.), Patrologiae cursus completus. Series latina, Paris, 1844-1864, vol. 182, col. 974A.
  • C.S. LEWIS, La alegoría del amor. Un estudio sobre tradición medieval, B. FERNÁNDEZ BIGGS (trad.), Santiago de Chile, 2000, pp. 14-16.
  • DANTE ALIGHIERI, La Commedia secondo l’antica vulgata, G. PETROCCHI (ed.), Milán, 1966-67, vol. 4, p. 558
  • E. DE RIEVAULX, Speculum Charitatis, cap. 31. J.P. MIGNE (ed.), op. cit., 1844-1864, vol. 195, cols. 535B-C.
  • É. gilSon, El espíritu de la Filosofía Medieval, R. ANAYA (trad.), Madrid, 2004, p. 264.
  • E. HOEPFFNER, L’Espagne dans la vie et dans l’oeuvre du troubadour Peire Vidal, Paris, 1946.
  • E. TROJEL (ed.), Andreae Capellani regii Francorum de Amore libri tres, Copenhague, 1892, p. 3.
  • H.U. VON BALTHASAR, Sólo el amor es digno de fe, A. CODOVILLA PÉREZ (trad.), Salamanca, 2004.
  • J. BURNET (ed.): Platonis opera. Recognovit brevique adnotatione critica instruxit, Oxford, 1900-1907, vol. 2.
  • JACOPONE DA TODI (JACOPO BENEDETTI), Laudi Trattato e Detti, F. AGENO (ed.), Florencia, 1953, Lauda LXIV, vv. 73-74, p. 264.
  • L.M. HERRÁN, “El servicio de amor en la devoción medieval a Nuestra Señora”, Estudios Marianos, 36 (1972), pp. 167-193.
  • L.M. HERRÁN, “Sentido caballeresco y devoción mariana”, Estudios Marianos, 33 (1969), pp. 153-242;
  • M. DE RIQUER, Los trovadores. Historia literaria y textos, 3 vols., Barcelona, 1992, vol. 2, pp. 887-889.
  • M.C. NUSSBAUM, La fragilidad del bien: fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega, A. BALLESTEROS (trad.), Madrid, 1995, p. 241
  • M.J. VANLENCY, “Love inspires the poet both to improve his moral worth and to compose fine songs”, L.M. PATERSON, Troubadours and Eloquence, Oxford, 1975, p. 189.
  • M.J. VANLENCY, In Praise of Love: An Introduction to the Love-Poetry of the Renaissance, Nueva York, 1982, p. 108;
  • N. E. VAN DEUSEN: The Harp and the Soul: Essays in Medieval Music, Lewiston, 1989, pp. 386 y 408, notas. 8-10.
  • ORÍGENES, Comentario al Cantar de los Cantares, A. VELASCO DELGADO (trad.), Madrid, 2007, p. 40.
  • oRígeneS, In Canticum Canticorum Prologus. Interprete Rufino, J.P. MIGNE (ed.), Patrologiae cursus completus. Series graeca, Paris, 1857-1866, vol. 13, cols. 67A-B.
  • PLATÓN, Diálogos III. Fedón, Banquete y Fedro, C. GARCÍA GUAL, M. MARTÍNEZ HERNÁNDEZ y E. LLEDÓ ÍÑIGO (trads.), Madrid, 1988, p. 228.
  • R. KLIBANSKY: The Continuity of the Platonic Tradition During the Middle Ages: Outlines of a Corpus Platonicum, Londres, 1939, pp. 22-24 y 27-29;
  • RICARDO DE SAINT-VICTOR, De quatuor gradibus violentae caritatis, 20. J.P. MIGNE (ed.), op. cit., vol. 196, col. 1214D.
  • Santo toMáS De aquino, Summa Theologiae, cura et studio Instituti Studiorum Medievalium Ottaviensis ad textum S. Pii Pp. V iussu confectum recognita, Ottawa, 1953, II-II, q. 179, a. 1, vol. 3, p. 954.