La incorporació de l'ètnia en l'anàlisi de les trajectòries escolars i laboralsItineraris de joves sud-americans a L'Hospitalet de Llobregat

  1. Termes López, Andreu
Dirigida por:
  1. Rafael Merino Pareja Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 04 de octubre de 2012

Tribunal:
  1. Julio Carabaña Morales Presidente
  2. Joaquim Casal Bataller Secretario/a
  3. Carles Feixa Pàmpols Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 328687 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

La tesi doctoral “La incorporació de l'ètnia en l'anàlisi de les trajectòries escolars i laborals: Itineraris de joves sud-americans a L'Hospitalet de Llobregat” pretén articular dos grans conceptes (i tradicions teòriques): d'una banda, els conceptes de transicions i trajectòries; i, d'altra banda, el d'ètnia. Pel que fa a les transicions, partim de la noció a bastament definida pel Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET). Entenem que les transicions es caracteritzen per ser un procés social que incorpora elements tant d'agència com d'estructura i, també, per tenir un caràcter històric i canviant en el temps. Aquests processos estan protagonitzats pels i les joves; aquests, però, no són pas ni un grup social ni un grup d'edat, sinó que són la “base demogràfica” d'un procés social. I, pel que fa a l'ètnia, la definirem com a concepte relacional i contextual; vinculat intrínsecament a dinàmiques grupals, d'identificació (d'un mateix i de l'altre, a nivell individual i col·lectiu), amb usos estratègics de les eines simbòliques disponibles; en definitiva, d'un concepte que entén l'ètnia en un sentit ampli: grupal, nacional, lingüístic, i cultural. A partir de l'articulació entre aquests dos elements, ens plantegem respondre a la pregunta següent: quina és la relació de l'ètnia en les trajectòries, acadèmiques i laborals, dels i les joves immigrants? Existeixen diferències? I sota quins mecanismes operen? Per tal de resoldre aquestes qüestions, hem plantejat cinc hipòtesis: quatre relatives als processos o mecanismes que operen en aquella relació, i una relativa als resultats. Els mecanismes esgrimits es relacionen amb els processos migratoris, als models d'integració segmentada, a la gestió de la diversitat duta a terme des del camp escolar, i a d'altres elements transversals (que afecten al conjunt de la cohort, no tant sols als i les joves immigrades). La confirmació i refutació d'aquestes hipòtesis passarà per la contrastació amb el treball de camp i amb l'explotació de fonts secundàries. El treball de camp es realitzarà a un petit institut de L'Hospitalet de Llobregat, i les fonts secundàries seran, sobretot, les del Departament d'Educació.