La influencia de Rafael Roldós Viñolas en el nacimiento y desarrollo de la actividad publicitaria en Españasu obra y su legado (1857-1957)

  1. Serra Folch, Carolina
Dirigida por:
  1. Joan Sabaté López Director/a

Universidad de defensa: Universitat Ramon Llull

Fecha de defensa: 15 de junio de 2015

Tribunal:
  1. Miquel Tresserras Presidente/a
  2. Raúl Eguizábal Maza Secretario
  3. Ferrán Lalueza Bosch Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 389236 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

L’objecte d’estudi d’aquesta investigació és l’anàlisi de la figura de Rafael Roldós Viñolas, de la seva obra i del seu llegat. Al llarg d’aquestes pàgines no només es revelen noves dades del qui és considerat el primer agent de publicitat documentat d’Espanya i un dels artífexs del naixement de l’activitat publicitària del nostre país, sinó que, a més, es desvetlla informació fins ara inèdita que evidencia el seu caràcter emprenedor; els seus mèrits van més enllà de la publicitat. La tasca de recerca que s’ha dut a terme ens permet descobrir, a més de la seva evident implicació en el periodisme, a través de Las Noticias, la seva vinculació a altres disciplines. La concepció d’aquest treball es basa no només en la reconstrucció cronològica de la vida i l’obra de Rafael Roldós Viñolas, sinó també en l’anàlisi de la trajectòria dels seus dos grans projectes: l’agència de publicitat Roldós y Compañía (1872) i el diari Las Noticias (1896), fins a finals de la dècada de 1950. D’ençà la seva mort, el 1918, entren en escena els seus fills, Rafael i Ruperto Roldós Gómez, successors del seu llegat. La seva implicació en el desenvolupament de l’agència, així com en la història de la publicitat i del periodisme ens obliga també a considerar-los i a estudiar la seva trajectòria en el marc publicitari, periodístic i polític, sovint amb certa profunditat.