Els suports dels frontals d'altar romànics atribuïts als tallers de Vic i Ripoll. Documentació i estudi tècnic

  1. Mascarella Vilageliu, Marina
Dirigida por:
  1. Anna Nualart Torroja Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 17 de octubre de 2012

Tribunal:
  1. Ana María Calvo Manuel Presidenta
  2. Gemma Campo Francés Secretario/a
  3. Núria Pedregrosa García Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 343053 DIALNET

Resumen

a Catalunya s¿ha conservat un llegat molt valuós d¿art romànic1 que ens ha deixat una mostra del fruït desenenvolupament que hi va tenir lloc entre els segles XI i XIII. Del conjunt d¿obres conservdes en són màxims exponents, coneguts a escala mundial, les construccions arquitectòniques i les pintures murals. No tan conegudes però no menys importants són les mostres conservades de pintura sobre taula. Per nombre d¿exemplars, antiguitat i interès artístic i històric, conformen el conjunt de taules policromades més destacable a Europa en la seva tipologia. Tant pels materials originals utilitzats com pel seu sistema constructiu, o bé per com han anat variant d¿estructura al llarg de la seva història, els suports de fusta d¿aquestes taules policromades són una font d¿informació que dóna el punt de partida a aquest estudi. Aquestes peces són d¿autors anònims i s¿han atribuït a tres tallers que podrien estar vinculats a les ciutats de Vic, Ripoll i la Seu d¿Urgell coincidint amb tres focus d¿activitat cultural. Aquestes atrubuicions s¿han fet sobretot en relació amb la zona geogràfica on es van trobar i tenint en compte algunes característiques de l¿estil i la tècnica pictòrica. Cal destacar el fet que tots aquests estudis es basen en hipòtesis que no es poden corroborar categòricament ja que no s¿ha conservat documentació escrita de l¿època. La tesi que es presenta es basa en l¿estudi dels suports de fusta de pintura sobre taula romànica atribuida als tallers de Vic i Ripoll. La selecció de peces estudiades són frontals i laterals d¿altar i en un cas, excepcionalment, un fragment de baldaquí. Es troben en gran part al Museu Episcopal de Vic. La hipòtesi de partida és que l¿estudi minuciós dels suports dels frontals, laterals i baldaquins romànics (estructura, encaixos i materials) aportarà una informació inèdita fins avui dia que ha de servir per poder constatar l¿existència de similituds constructives en les diverses obres estudiades, que puguin determinar si efectivament es va establir una relació artística entre elles i els tallers de manufactura als quals han estat atribuïdes. L¿objectiu principal d¿aquest projecte és documentar i aconseguir nova informació dels suports de fusta dels frontals, laterals i baldaquins atribuïts als tallers de Vic i Ripoll, la majoria provinents de les comarques d¿Osona, el Ripollès i els seus voltants. No existeixen documents similars dels suports de la pintura sobre fusta del romànic català i la finalitat del treball és cobrir aquest buit documental de gran interès artístic i històric.