Prácticas docentes con perspectiva de género en la enseñanza de la antigüedadUna propuesta del grupo de investigación ARSMAYA

  1. Feliu Beltrán, Núria 1
  2. Horcajada Campos, Patricia
  3. López-Bertran, Mireia 1
  4. Martí Bonafé, María Ángeles
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Eviterna

ISSN: 2530-6014

Year of publication: 2022

Issue: 12

Pages: 43-58

Type: Article

DOI: 10.24310/EVITERNARE.VI12.14635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Eviterna

Abstract

The innovation teaching project “Nou-PID: Innovación en la docencia de la Historia del arte: acciones para dar visibilidad a las mujeres en la Antigüedad” of the Universitat de València is presented. First, the main goals are explained, which are based on the implementation of the gender perspective in the studies of Antiquity through the flipped classroom and autonomous and integrated learning methodologies. Next, the teaching practices carried out in the different subjects are developed. They are based on the use of pre-existing quality online resources, and the creation of an online platform through the creation of a blog and the generation of videos. In the last section, a global assessment of the project is undertaken and the study of feminine images of the past is valued not only to make their presence visible in ancient societies, but also to reflect on the creation of femenine stereotypes.

Bibliographic References

  • Arias Blanco, J. M. (2006). Clases prácticas. En Miguel Díaz, M. de (Coord.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior (pp. 83-102). Alianza Editorial.
  • Bendala, M. y López Grande, M. J. (1996). Arte egipcio y del Próximo Oriente. Historia 16.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
  • Blackshields, D., Cronn, J.G.R., Higgs, B., Kilcommins, S., McCarthy, M. y Ryan, A. (2016). Aprendizaje Integrado. Investigaciones internacionales y casos prácticos. Narcea.
  • Coltofean-Arizancu, L., Gaydarska, B. y Matic, U. (2021). Gender stereotypes in archaeology. A short reflection in image and text. Sidestone Press.
  • Desroches-Noblecourt, C. (1999). La mujer en tiempos de los faraones. Editorial Complutense.
  • Echevarría Eristegui, A. (13 de noviembre de 2019). La obsesión por la belleza en el antiguo Egipto. La Vanguardia Recuperado de https://www.lavanguardia.com/historiayvida/historia-antigua/20170706/47313998004/la-obsesion-por-la-belleza-en-el-antiguo-egipto.html#foto-7
  • Haas, R., James, W., Buonasera, T., Southon, J., Chen, J.C., Noe, S., Smith, K., Viviano LLave, C., Eerkens, J., Parker, G. (2020). Female hunters of the early Americas. Science Advanced (6), 1-10. https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.abd0310 DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.abd0310
  • Hornung, E. (2000). Introducción a la egiptología. Trotta.
  • Manniche, L. (1984). El arte egipcio. Alianza Forma.
  • Miguel Díaz, M. de (2006). Métodos y modalidades de enseñanza en la educación superior. En Miguel Díaz, M. de (Coord.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior (pp. 17- 26), Alianza Editorial.
  • Moya Medina, J. L., Jarauta Borrasca, B. y Imbernon Muñoz, F. (2010). La enseñanza reflexiva en la educación superior. Octaedro.
  • Prieto Martín, A. (2017). Flipped Learning: Aplicar el Modelo de Aprendizaje Inverso. Narcea.
  • Robins, G. (1996). Las mujeres en el Antiguo Egipto. Akal.
  • Rodríguez Pérez, D. (2015). Un mundo de objetos. La arqueología de la belleza. En Sánchez, C. y I. Escobar (Coord.), Dioses, héroes y atletas. La imagen del cuerpo en la Grecia antigua (pp. 41-53). Museo Arqueológico Regional.