El espacio europeo de educación superior en Españaanálisis de los debates parlamentarios (1999-2010)

  1. Palma Muñoz, Montserrat
Dirigida por:
  1. María Luisa Pérez Cabaní Director/a
  2. Francisco F. Michavila Pitarch Codirector/a

Universidad de defensa: Universitat de Girona

Fecha de defensa: 11 de enero de 2013

Tribunal:
  1. Ignasi Vila Mendiburu Presidente/a
  2. Mercedes Cabrera Calvo-Sotelo Secretaria
  3. Guy Haug Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 364721 DIALNET

Resumen

L¿objecte d¿estudi d¿aquesta tesi és l¿anàlisi del debat parlamentari al Congrés dels Diputats sobre el procés de Bolonya i la construcció de l¿Espai Europeu d¿Educació Superior a Espanya, entre juny de 1999 i juny de 2010. Durant aquest període, que comprèn les legislatures VI (en part,1999-2000), VII (2000-2004), VIII (2004-2008) i IX (en part, 2008-2010), es produeix el desplegament de l¿agenda marcada per la Declaració de Bolonya de 1999, de les fites i programes acordats en les sis conferències ministerials celebrades al llarg d¿aquests deu anys que la despleguen. En aquesta tesi es considera que el Parlament és un dels àmbits preferents per seguir i avaluar el desenvolupament de la política universitària durant un període tant significatiu com aquest. Així mateix, s¿estima que l¿anàlisi de contingut del debat i la seva evolució permet percebre, comprendre i interpretar les reaccions i posicionaments de diversos agents polítics i socials, així com explicar les fortaleses i dificultats que comporta la incorporació d¿Espanya en l¿Espai Europeu d¿Educació Superior. L¿objectiu de la recerca és, per tant, oferir una perspectiva complementària als treballs publicats fins ara, mitjançant l¿anàlisi del debat parlamentari en el que es discuteix la definició, gestió i implantació de les mesures de la política universitària que les administracions responsables i les pròpies universitats han anat desenvolupant durant aquests anys. Així mateix, la comparació de l¿anàlisi del contingut de les declaracions i comunicats del procés de Bolonya amb l¿anàlisi de contingut del debat parlamentari ofereix una informació cabdal per a l¿avaluació contrastada del desenvolupament del procés de Bolonya en el sistema universitari espanyol.