Assessment of transport infrastructure plansa strategic approach integrating efficiency, cohesion and environmental aspects

  1. López Suárez, Elena
Dirigida por:
  1. Andrés Monzón de Cáceres Director/a

Universidad de defensa: Universidad Politécnica de Madrid

Fecha de defensa: 17 de mayo de 2007

Tribunal:
  1. Mateu Turro Calvet Presidente/a
  2. José Manuel Vassallo Magro Secretario/a
  3. Panayotis Christidis Vocal
  4. Javier Gutiérrez Puebla Vocal
  5. Paul Pfaffenbichler Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

ABSTRACT Last decades have witnessed a shift in transport planning objectives from economic efficiency towards strategic policy goals, such as cohesion or environmental issues, intimately linked with the ¿sustainable transport¿ paradigm. However, the treatment of these strategic aspects is uneven and scarce among assessment methodologies. The development of harmonized methodologies for the strategic assessment of large scale transport infrastructure investments, such as transport infrastructure Plans, is therefore a current challenge for the research community. This doctoral thesis addresses this challenge by presenting a methodology for the assessment of transport infrastructure Plans. The proposed methodology constitutes a strategic approach, based on the utilisation of spatial impact analysis tools supported by a Geographical Information System (GIS). The assessment criteria, based on the ¿sustainable transport¿ paradigm, are structured into efficiency, cohesion and environmental criteria. The procedure selected for the integration of the assessment criteria results follows a multicriteria analysis approach. The suggested methodology defines a comprehensive technical procedure for the assessment of strategic effects of transport infrastructure Plans, which is believed to constitute a useful, transparent and flexible planning tool both for planners and decision-makers. The validity of the methodology is tested with its application to a case study: the Spanish Strategic Transport and Infrastructure Plan 2005-2020 (PEIT). RESUMEN En las últimas décadas se viene produciendo un cambio en los objetivos que dirigen las labores de planificación de infraestructuras de transporte, desde la eficiencia económica hacia objetivos de carácter más estratégico, como la cohesión o los aspectos medioambientales. Sin embargo, no existe un consenso sobre la forma en que se deben incluir estos aspectos estratégicos en las metodologías de evaluación oficiales, sobre todo en las que se refieren a inversiones a gran escala, como es el caso de los Planes de infraestructura de transporte. Esta tesis doctoral avanza en esta línea de investigación mediante la propuesta de una metodología para la evaluación de Planes de infraestructura de transporte. La metodología propuesta sigue un enfoque estratégico, basado en la utilización de herramientas de análisis territorial aplicadas sobre un soporte SIG (Sistema de Información Geográfica). Los objetivos de evaluación, basados en el paradigma del ¿transporte sostenible¿, se han estructurado en torno a criterios de eficiencia, cohesión y medioambientales. Para su integración se ha seleccionado un método de evaluación multicriterio. La metodología propuesta define un procedimiento de evaluación que constituye una herramienta útil en las labores de planificación de infraestructuras, permitiendo la interacción entre planificadores como para decisores, así como un instrumento de apoyo para la comunicación de resultados a la opinión pública, gracias a la cuidada representación gráfica de resultados. La validez de la metodología ha sido comprobada mediante su aplicación a un caso de estudio: el Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte (PEIT) español.