Elaboració dun model multimèdia dintervenció per a leducació de loïda musical

  1. Miranda Pérez, Joaquim
Dirigida por:
  1. Miquel Amador Guillem Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 15 de diciembre de 2004

Tribunal:
  1. Francesc Bonastre Presidente/a
  2. Joan Rué Secretario/a
  3. María Castro Morera Vocal
  4. Pere Godall Vocal
  5. Jesús Tejada Giménez Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 103985 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

Aquesta tesi doctoral vol aportar, a través de les tecnologies multimèdia, unes eines innovadores de formació i de suport a la comprensió de la música i dels elements que en configuren el llenguatge. Lobjectiu principal daquesta tesi és elaborar, experimentar i avaluar un model de materials multimèdia de suport a l'educació de l'oïda musical, amb unes propostes didàctiques específiques i adaptables a diferents nivells educatius. Les diferents matèries referents a l'aprenentatge musical estan, totes elles, molt interelacionades, i leducació auditiva -quan fa referència al desxiframent del codi musical- és una de les més problemàtiques, per la dificultat que comporta la comprensió i la capacitat de representar-nos internament els elements propis del llenguatge musical. La tesi semmarca entre els paradigmes duna recerca qualitativa amb diversos aspectes quantitatius, i en tot el procés intervenen molts elements que encaixen amb el tipus de recerca dinvestigació-acció. En el marc teòric es fa una fonamentació sobre leducació auditiva a través de les pedagogies actives del s.XX i a través de les tecnologies multimèdia. Pel que fa en el marc aplicatiu, en primer lloc es contempla una fase de diagnòstic, a través dunes enquestes, on es tracta de buscar quines mancances tenen els alumnes de lespecialitat dEducació Musical de la Facultat de Ciències de lEducació de la UAB. Paral.lelament es fa una recerca de quins materials existeixen al mercat que tinguin com a objectiu principal leducació auditiva. En segon lloc es descriu el procés delaboració dels materials: les proves pilot on hi ha unes propostes inicials i després selabora el model pròpiament dit a partir del programa informàtic de creació multimèdia CLIC, dús habitual a les escoles de Catalunya. En el model es proposa una seqüenciació didàctica amb activitats de percepció sonora, interiorització i expressió musical prèvies al reconeixement auditiu. En una tercera fase es fa lexperimentació i avaluació del model elaborat a través denquestes a alumnes i entrevistes a experts per tal de donar lopinió de diversos aspectes dels materials, referents al contingut, a leficiència i atractivitat de les activitats programades. Finalment selaboren les conclusions oportunes i es fa una referència a possibles línies de recerca que puguin donar continuïtat a la investigació realitzada. Through multimedia technology, this doctoral thesis aims to contribute a number of innovative tools for the teaching and support of musical comprehension and of those elements that make up its language. The principal aim of the thesis is to create, experiment with and evaluate a model of multimedia materials with which to provide support to the education of musical hearing, making specific teaching proposals that are adaptable to various levels of education. The distinct subjects within the sphere of musical learning are, in every case, highly inter-related, and auditory education - when this refers to the deciphering of musical code - is one of the most problematic of these, due to the difficulty involved in comprehension and in the capacity to internally represent to ourselves those elements pertaining to musical language. The thesis is located within the paradigms of qualitative research, though it presents several quantitative aspects. Furthermore, throughout the entire process, there is the intervention of many elements that correspond to research-action research. The theoretical framework is based on auditory education through the active pedagogies of the C.20, and through multimedia technology. With respect to the applicative framework, first there is a diagnostic phase, through questionnaires, in which the purpose is to determine the needs of students specialising in Musical Education at the UABs Faculty of Education. In parallel to this, research is carried out into the materials currently available on the market that are principally aimed at auditory education. Second, the thesis describes the process of material creation: piloting on the basis of initial proposals followed by the creation of a model, in the strictly sense, based on the multimedia-creation programme CLIC, widely used in schools throughout Catalonia. The model proposes a teaching sequence with activities on sound perception, internalisation and musical expression, previous to auditory recognition. A third phase develops the experimentation and evaluation of the model, through questionnaires given to students and via interviews both with specialists, in order to allow for the expression of opinion on a variety of aspects related to the materials, their content, efficiency and the attractiveness of the programmed activities. Finally, the conclusions are presented and reference is made to possible areas of further research that might continue the research undertaken throughout this study.