L'aprenentatge dels estudiants universitaris en el marc del Procés de Bolonya

  1. Elias Andreu, Marina
Dirigida por:
  1. Josep Maria Masjuan Codina Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 02 de marzo de 2009

Tribunal:
  1. Salvador Cardús Ros Presidente/a
  2. Esperança Villar Hoz Secretario/a
  3. Julio Carabaña Morales Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 186945 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

L'objectiu de la tesis és entreveure les variables que influeixen en les aproximacions a l'aprenentatge de los estudiants universitaris. El model d'anàlisis, basat en la teoria del comportament planificat, sustenta que influeixen les motivacions a l'estudi, les creences sobre el procés d'ensenyament- aprenentatge, la norma interioritzada (moral i social) i la percepció del conjunt d'oportunitats. Per a completar tots els elements del model s'han recollit les aportacions de la tradició psicopedagògica (tracta aspectes de motivació, creences i el conjunt d'oportunitats, sobretot en relació a l'ensenyament del professor) i la sociològica (aspectes com la relació entre iguals, el grup de referència, la interiorització de las normes, la integració de l'estudiant a la universitat i la creació de la seva identitat). Els canvis en les metodologies docents a partir de la introducció del Procés de Bolonya són un element fonamental dins la percepció del conjunt d'oportunitats.La tesis es fonamenta en un estudi de casos sobre la UAB, concretament en tres titulacions pilot de la mateixa universitat, Ciències Polítiques, Educació Infantil i Enginyeria Informàtica. Combina tècniques quantitatives (enquesta a estudiantes) i qualitatives (anàlisis documental i entrevistes en profunditat a coordinadors de titulació i a estudiants).Els resultats mostren com els estudiants combinen motivacions expressives i instrumentals quan han d'escollir els estudis, la seva motivació és fonamental per a entendre les accions d'aprenentatge que duen a terme els estudiantes. El perfil majoritari de motivació d'elecció dels estudis en cada una de les titulacions també ajuda a comprendre les dinàmiques positives o negatives que es produeixen.Es conclou que la percepció del control de les oportunitats i per tant, els canvis que està introduint el Procés de Bolonya, influeixen clarament en com els estudiants s'aproximen a l'aprenentatge. Els canvis de metodologia docent estan implicant canvis en l'avaluació continuada, treballs en grup, reducció de les classes magistrals i augment de les pràctiques.Les valoracions dels estudiants en relació a la introducció dels canvis metodològics del Procés de Bolonya són tant positives como negatives. Els estudiants veuen amb bons ulls aquests canvis metodològics perquè poden significar millores en el seu aprenentatge, però consideren que tal i como s'està duent a terme a aquesta universitat, ràpid, sense recursos i amb poca reflexió prèvia, comporta finalment efectes negatius en el seu aprenentatge.Davant la alta càrrega de treball que han comportat aquests canvis els estudiants es converteixen en actors estratègics, duent a terme accions superficials o profundes segons les tasques que els hi demanen els professors. L'aportació sociològica és fonamental per a entendre el procés de construcció de la identitat com a estudiants i la interiorització de las normes, tant del grup de referència com dels pares, aspectes bàsics per a entendre l'aprenentatge dels estudiants universitaris.