Del Simbolisme a l'abstracciól'ideal de la unitat de les arts en l'obra de Kandinsky i Mondrian, 1886-1936

  1. Faxedas Brujats, Maria Lluïsa
Dirigida por:
  1. Maria Josep Balsach Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Girona

Fecha de defensa: 16 de julio de 2007

Tribunal:
  1. Valeriano Bozal Fernández Presidente
  2. Xavier Antich Secretario/a
  3. María Dolores Jiménez Blanco Vocal
  4. Antonio Marí Muñoz Vocal
  5. Dolors Vidal Casellas Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 141367 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

Aquesta tesi explora els orígens de la pintura abstracta des dun punt de vista eminentment conceptual. Parteix de la hipòtesi que labstracció es pot considerar la culminació dels ideals estètics del Simbolisme finisecular; i considera que un dels elements de continuïtat entre Simbolisme i abstracció fou lideal de lobra dart total o Gesamtkunstwerk. La tesi estudia els pintors Vassily Kandinsky i Piet Mondrian per mostrar, a través de lanàlisi de les seves obres i textos, que aquest ideal dobra total fou per ambdós un leit-motiv fonamental en la seva evolució vers labstracció. En el cas de Kandinsky sestudien especialment les seves composicions escèniques, i en el cas de Mondrian, larranjament del seu estudi, projectes en el marc dels quals es va desenvolupar la seva pintura. En ambdós casos, com també en el Simbolisme, el projecte de lobra dart total es considera tant des de la vessant artística, com en relació al seu valor utòpic.