El placer del melancólico. Alegorías de la pérdida en Aníbal Núñez

  1. González Gil, Isabel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Número dedicado in memoriam a Alberto Blecua, Manuel Leonetti y Antonio Prieto

Nummer: 40

Seiten: 63-69

Art: Artikel

DOI: 10.5209/DICE.84210 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Zusammenfassung

This article aims to study the relationship between melancholy and allegory in the poetry of Aníbal Núñez (Salamanca, 1944-1987). On the basis of Walter Benjamin’s thought in Das Passagen-Werk about melancholic gaze in the metropolis, we first address the connection between melancholy as an historical emotion, the critique of modernity, and allegorical expression. Second, we examine the Freudian distinction between melancholy and mourning, in which the poet, as the melancholic identified with the lost object, becomes damaged. Finally, we study three allegorical images from the series “Tríptico plástico” belonging to the book Naturaleza no recuperable.

Bibliographische Referenzen

  • Agamben, Giorgio (1982). “Los fantasmas de Eros. Un ensayo sobre la melancolía”, trad. Ida Vitale. Revista de la Universidad de México, nº 11, marzo, pp. 25-33. En línea: https://www.revistadelauniversidad.mx/ [Fecha de consulta: 25 /09/2021].
  • Avelar, Idelber (2000). Alegorías de la derrota: la ficción postdictatorial y el trabajo de duelo. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
  • Benjamin, Walter (1990). El origen del drama barroco alemán. Madrid: Taurus.— (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.— (2018). Ursprung des deutschen Trauerspiels. BoD – Books on Demand. En línea: https://books.google.es/books?id=9SZfD-wAAQBAJ [Fecha de consulta: 10/09/2021].
  • Boym, Svetlana (2002). The Future of Nostalgia. Nueva York: Basic Books.
  • Buck-Morss, Susan (2001). Dialéctica de la mirada: Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: Visor.
  • Casado, Miguel (1999). La puerta azul. Las poéticas de Aníbal Núñez. Madrid: Hiperión
  • .Estévez, Antonella (2010). “Dolores políticos: reacciones cinematográficas. Resistencias melancólicas en el cine chileno contem-poráneo”. Aisthesis 47, pp. 15-32.
  • Freud, Sigmund (2008). “Duelo y melancolía”, en Obras Completas, vol. 14. Buenos Aires: Amorrortu.
  • González Gil, Isabel (2009). “En la ciudad perdida: la paradoja del espacio en la poesía de Aníbal Núñez”. Ángulo recto. Re-vista de estudios sobre la ciudad como espacio plural1. En línea: https://webs.ucm.es/info/angulo/volumen/Volumen01-1/textos02.htm [Fecha de consulta: 10/09/2021].— (2013). Una ocasión de sol. Luz, tiempo y signos en el imaginario de Aníbal Núñez, en: Rosamna Pardellas Velay (ed.): Apa-rente guante que sea cepo. Nuevas aproximaciones a las poéticas anibalianas. Frankfurt:Peter Lang, pp. 79-92.
  • Gundermann, Christian (2007). Actos melancólicos: formas de resistencia en la posdictadura argentina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
  • Lawrance, Jeremy (2005). “Introducción: las siete edades de la alegoría”. En Rebeca Sanmartín Bastida y Rosa Vidal Doval (eds.): Las metamorfosis de la alegoría. Discurso y sociedad en la Península Ibérica desde la Edad Media hasta la Edad Contemporánea, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, pp. 17-50.
  • Olivan Santaliestra, Lucía (2004). “La alegoría en El origen del Drama Barroco Alemán de Walter Benjamín y en Las flores del Mal de Charles Baudelaire”. A Parte Rei 36. En línea: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/olivan36.pdf [Fecha de consulta: 25/09/2021].
  • Pérez-Jean, Brigitte y Eichel-Lojkine, Patricia (eds.) (2004). L’allégorie de l’Antiquité à la Renaissance. París: Honoré Cham-pion.
  • Puppo, María Lucía (2007). “La imagen como espejo de la idea. Las construcciones alegóricas en la poesía de Aníbal Núñez”. Analecta Malacitana, vol. XXX, nº 1, pp. 193-204.
  • Rodríguez, Romina Emilce (2014). “El proceso de alegorización en Walter Benjamin. Límites y potencialidades”. Eikasia: revis-ta de filosofía 56, pp. 51-74.
  • Rodríguez de la Flor, Fernando (2012). La vida dañada de Aníbal Núñez. Salamanca: Editorial Delirio.
  • Sontag, Susan (2007). Bajo el signo de Saturno, trad. Juan Utrilla Trejo. Barcelona: Debolsillo.
  • Starobinski, Jean (2016). La tinta de la melancolía. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. TERCERAS-Dicenda40.indd 69TERCERAS-Dicenda40.indd 6924/11/22 10:4524/11/22 10:45