El procés de gramaticalització en l'adquisició del llenguatgela categoria formal de verb

  1. Serrat Sellabona, Elisabet
Dirigida por:
  1. Miquel Serra Raventós Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Girona

Año de defensa: 1997

Tribunal:
  1. Roser Cortes Colome Secretario/a
  2. Carmen Muñoz Lahoz Vocal
  3. María Rosa Solé Vocal
  4. Susana López Ornat Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 63442 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

Des de diverses perspectives, alguns autors han remarcat la importància del verb en l'adquisició del llenguatge (Bloom, 1991; Pinker, 1989; Tomasello, 1992). Donat que la seva estructura semàntica proporciona un marc conceptual per incloure-hi estructures lingüistiques més àmplies, esdevé un element clau en el pas a una fase de parla organitzada gramaticalment. Es per aquest motiu que l'adquisició de la categoria formal de verb és essencial per poder entendre com els nens arriben a ser gramaticalment competents. En aquest estudi pretenem explorar com s'adquireix la classe formal de verb tenint en compte les diferents propostes que intenten explicar el procés de gramaticalització i, en concret, l'adquisició de les categories de mot. En les dades sobre l'adquisició inicial dels verbs, es troba que a partir dels tres anys hi ha un ús consistent del elements verbals, però abans d'aquesta edat alguns autors han descrit un ús dels marcadors morfològics limitat a alguns verbs (Bloom, 90) i també que la utilització de l'estructura argumental inicial sembla anar lligada a verbs individuals (Tomasello, 92, Olguin i Tomasello, 93). Aquestes dades apunten que en un principi els verbs serien utilitzats de forma lexicalitzada, de manera que s'adquiririen individualment.