Funciones Ejecutivas en alta capacidad intelectual (ACI), trastorno por déficit de atención (TDAH), doble excepcionalidad (ACI-TDAH) e inteligencia promedio

  1. Rodríguez Cervantes, Celia Josefina 1
  2. Valadez Sierra, María De los Dolores 1
  3. Verche, Emilio 2
  4. Soltero Avelar, Rubén 1
  5. González Betanzos, Fabiola 3
  1. 1 Universidad de Guadalajara, México
  2. 2 Universidad Europea de Madrid, España
  3. 3 Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo, México
Aldizkaria:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: 1 de diciembre de 2022

Alea: 20

Zenbakia: 58

Orrialdeak: 495-516

Mota: Artikulua

DOI: 10.25115/EJREP.V20I58.4188 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Electronic journal of research in educational psychology

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Introduction. As a result of similar behavioral manifestations across populations, the con-spicuous diagnostic confusion of high intellectual ability (HIA) and Attention Deficit Hyper-activity Disorder (ADHD) is often reported. Approaching Executive Functions as underlying processes can assist in distinguishing the two conditions. The principal aim of this study is to analyze functions of planning, cognitive flexibility, decision-making, working memory, ver-bal fluency, inhibition and attention in students with HIA, ADHD, twice exceptionality (HIA-ADHD) and students of average intelligence in order to determine distinct profiles for each population.Method. Quantitative, descriptive and cross-sectional ex-post-facto study. Eighty primary school students aged 7-10 took part. They were divided into four groups. Test Battery for As-sessment of Executive Functions BANFE-2 and Conners Continuous Performance Test CPT-II were used. The results were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences SPSS v24. Descriptive data and Kruskal-Wallis test are shown for differences between groups.Results. Cognitive flexibility, verbal fluency, verbal working memory, inhibition and atten-tion functions show some differences across groups with the Kruskal-Wallis test. The popula-tions were not, however, clearly distinct.DiscussionandConclusion. In aggregate, executive functions show mutivariability. This makes it difficult to clearly distinguish populations. It is essential that future research should consider individual executive functions

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez-Cárdenas, F., Peñaherrera-Vélez, M., Arévalo-Proaño, C., Dávila, Y. y Vélez-Calvo, X. (2019). Altas capacidaes y TDAH: Una doble excepcionalidad poco abordada. In-ternational Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(4) 417-428.
  • Antshel, K. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder in the context of a high intellectu-al quotient/giftedness. Developmental Disabilities Research Reviews, 14, 293-299.
  • Arán-Filippetti, V., Krumm, G. y Raimondi, W. (2015) Funciones ejecutivas y sus correlatos con inteligencia cristalizada y fluida. Un estudio en niños y adolescentes. Revista Neu-ropsicología Latinoamericana, 7(2), 24-33.
  • Arán-Filippetti, V. y Mías, C. (2009) Neuropsicología del Trastorno por Déficit de Aten-ción/Hiperactividad: subtipos predominio Déficit de Atención y predominio Hiperacti-vo-Impulsivo. Revista Argentina de Neuropsicología, 13, 14-28.
  • Ardila, A. (2013). Función ejecutiva (fundamentos y evaluación). Florida International Univer-sity
  • Aubry, A., Gonthier, C. y Bourdin, B. (2019). Explaining the high working memory capacity of gifted children: Contributions of processing skills and executive control. https://doi.org/10.31234/osf.io/yeqnz
  • Bausela-Herreras, E. (2014). La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria implícita. Acción Psicológica, 11(1), 21-34.
  • Benito, Y. (2000). Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. Amarú Ediciones.
  • Benito, Y. y Guerra, S. (2014). Diagnostico del Trastorno por Deficit de Atención con Hiper-actividad (TDAH) en niños con Superdotación Intelectual. Universidad de Burgos.
  • Chae, P., Kim, J. y Noh, K. (2003). Diagnosis of ADHD Among Gifted Children in Relation to KEDI-WISC and T.O.V.A. Performance. Gifted child quarterly, 47(3), 192-201.
  • Colom, R. y Flores-Mendoza, C. (2001). Inteligencia y memoria de trabajo: La relacion entre factor G, complejidad cognitiva y capacidad de procesamiento, Psicologia: Teoría e Pesquisa, 17(1), 37-47.
  • Conners, C. y Staf, M.H.S. (Eds) (2004). Conner´s Continuous Performance Test II: Comput-er Program for Windows Technical Guide and Software Manual. Multi-Health Sys-tems.
  • De la Cruz, A. y Tirapu, J. (2011). El cerebro superdotado. Psicologia.com 15(41). https://psiquiatria.com/bibliopsiquis/el-cerebro-superdotado/
  • Diaz, A., Martín, R., Jiménez, J., García, E., Hernández, S. y Rodríguez, C. (2012). Torre de Hanoi: datos normativos y desarrollo evolutivo de la planificación. European Journal of Education and Psychology, 5(1), 79-91.
  • Duncan, J., Schramm, M., Thompson, R., y Dumontheil, I. (2012). Task rules, working memory, and fluid intelligence. Psychonomic Bulletin & Review, 19(5), 864–870. https://doi.org/10.3758/s13423-012-0225-y
  • Duncan, J., Seitz, R., Kolodny, J., Bor, D., Herzog, H., Ahmed, A., Newell, F. y Emsilie, H. (2000). A neural basis for general intelligence. Science, 289(5478), 457-60.
  • Felix, M. (2007). Funciones ejecutivas: estimación de la flexibilidad cognitiva en población normal y un grupo psicopatológico. https://www.uv.es/femavi/
  • Fernández, A., Garrote, D. e Iglesias, M. (2015). Doble excepcionalidad: TDAH y Altas Ca-pacidades. ¿Diagnóstico erróneo?. Conference: I International Congress of Clinical and Health Psychology with Children and Adolescents. Madrid.
  • Flores, J., Ostrosky, F. y Lozano, A. (2014) Batería de funciones frontales y ejecutivas BANFE-2. Manual Moderno.
  • Fisk J. y Sharp, C. (2004). Age-related impairment in executive functioning: updating, inhibi-tion, shifting and access. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 26(7), 874-890.
  • Gagné, F. (2015). Academic talent development programs: a best practices model Asia Pacific Education Review. 16 281–295. doi:10.1007/s12564-015-9366-9.
  • García-Molina, A., Tirapu-Ustárroz, J., Luna-Lario, P., Ibáñez, J. y Duque, P. (2010). ¿Son lo mismo inteligencia que funciones ejecutivas?. Revista de Neurolología, 50(12), 738-746.
  • Hernández-Quintaana, A. y Valenuela, V. (2016). Hábitos y características relacionados con el nivel de inteligencia general en los estudiantes del Instituto Tecnológico de Chihuahua II. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3(5).
  • Injoque-Ricle, I., Barreyro, J., Calero, A., y Burin, D., (2017). Poder predictivo de la edad y la inteligencia en el desempeño de una tarea de planificación: Torre de Londres. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 107-116. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4116.
  • Jiménez, G. (2007). Prueba: Escala Wechsler de inteligencia para el nivel escolar (WISC- IV). Avances en Medición, 5, 169-171.
  • Krikorian, R. y Bartok, J. (1998). Developmental Data for the Porteus Maze Test, The Clinical Neuropsychologist, 12(3), 305-310. DOI: 10.1076/clin.12.3.305.1984
  • Lozano, A. y Ostrosky, F. (2011). Desarrollo de las funciones ejecutivas y de la corteza pre-frontal. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11(1), 159-172.
  • López, I. Rodillo, E. y Kleinsteubers, K. (2008) Neurobiología y diagnóstico del Trastorno por Déficit de Atención. Revista Médica, 19(Nov), 511- 524.
  • Luque-Parra, D. y Luque-Rojas, M. (2017). Altas capacidades intelectuales y trastorno de dé-ficit de atención con hiperactividad: a propósito de un caso. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 56(1), 164-182.
  • Marino, D. y Julian, C. (2010). Actualización en Tests Neuropsicológicos de Funciones Ejecu-tivas. Revista Agentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 34-45.
  • Miller, M. y Hinshaw, S. (2010). Does childhood executive function predict adolescent func-tional outcomes in girls with ADHD? Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 315-326. DOI: 10.1007/s10802-009-9369-2.
  • Miyake, A., Friedman, N., Emerson, M., Witzki, A., Howerter, A. y Wager, T. (2000). The unity anda diversity of executive functions and their contributions to complex “Frontal Lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100. Doi:10.1006/cogp.1999.0734.
  • Montoya-Arenas, D., Aguirre-Acevedo, D., Díaz, C. y Pineda, D. (2018). Executive Func-tions and High Intellectual Capacity in School-Age: Completely Overlap?. Internatio-nal Journal of Psychological Research,11(1), 19-32.
  • Montoya-Arenas, D., Trujillo-Orrego, N. y Pineda-Salazar, D. (2010). Capacidad intelectual y función ejecutiva en niños intelectualmente talentosos y en niños con inteligencia pro-medio. Universitas Psychologica, 9 (3), 737-747.
  • Mullet, D. y Rinn, A. (2015). Giftedness and ADHD: Identification, Misdiagnosis, and Dual Diagnosis. Roeper Review, 37(4), 195-207.
  • Pardo de Santayana, R. (2002). Superdotación intelectual y trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). FAISCA, Revista de Altas Capacidades, 9, 126-133.
  • Qian, Y. Shuai, L. Chan, R., Qian, Qiu-Jin, y Wang, Y. (2013). The developmental trajectories of executive function of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Research in Developmental Disabilities, 34(2013), 1434-1445.
  • Ramírez, M. y Ostrosky, F. (2012). Flexibilidad Cognitiva después de un Traumatismo Cra-neoencefálico. Acta de investigación, 2(1), 582-591.
  • Sanz, C. (10 de abril de 2017). Muchos niños de altas capacidades son diagnosticados con TDAH. [Mensaje en un blog]. http://www.elmundodelsuperdotado.com/tdah-superdotados/
  • Sarmiento, L. y Ríos, J. (2017). Bases neutrales de la toma de decisiones e implicación en las emociones en el proceso. Revista Chilena de Neuropsicología, 12(2) 32-37.
  • Sastré-Riba, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial. Revista de neurología, 46(1), 11-16.
  • Sastré-Riba, S. y Viana-Sáenz, L. (2016). Funciones ejecutivas y alta capacidad intelectual. Revista de neurología, 62(1), 65-71.
  • Simonnetti, D., Almeida, L. y Guenther, Z. (2010). Identificação de alunos com altas capaci-dades: uma contribuição de indicadores neuropsicológicos. Revista Educacao Especial, 23(36), 43-56.
  • Tirapu J., Cordero P., Luna, P. y Hernáez P. (2017). Propuesta de un modelo de funciones ejecutivas basado en análisis factoriales. Revista de Neurología, 64, 75-84.
  • Tirapu, J., García, A., Luna, P., Verdejo, A. y Rios, M. (2012). Corteza prefrontal, funciones ejecutivas y regulación de la conducta. In J. Tirapu Ustarroz, A. G. Molina, M. Ríos-Lago & A. A. Ardila (Eds.), Neuropsicología de la corteza prefrontal y las funciones ejecutivas (pp. 87-120). Viguera.
  • Tirapu, J., Muñoz, J. y Paul, N. (2008), Funciones ejecutivas, en Maestú, F., Ríos, M. y Cabes-trero, R. (Eds). Neuroimágen. Técnicas y procesos cognitivos. (pp.454-467). Masson.
  • Tirapu, J., Muñoz, J., Pelegrín, C. y Albéniz, A. (2005). Propuesta de un protocolo para la eva-luación de las funciones ejecutivas. Revista de Neurología, 41(3), 177-186.
  • Tirapu-Ustárroz, J., Cordero-Andrés, P. y Bausela-Herreras, E. (2018). Funciones ejecutivas en población infantil: propuesta de una clarificación conceptual e integradora basada en resultado de análisis factoriales. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 12(3). https://doi.org/ 10.7714/CNPS/12.3.203
  • Valadez, M., Aguiñaga, L., Morales, J., Verche, E., Borges, A. y Rodríguez, C. (2018). Atten-tion and impulsivity in children with high intelectual ability and children with ADHD. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(46), 503-516.
  • Valadez, M. Y Betancourt, J. (2004). La educación de niños con talento en México. En Bena-vides, M., Max, A., Castro, E. y Blanco, R. (Eds.). La educación de niños con talento en Iberoamérica, (pp. 129-142). UNESCO.
  • Wechsler, D. (2014). Escala de Inteligencia Wechsler para niños WISC IV. Manual Moderno.
  • Van, L., Van, P., Oomens, W., Kessels, R. y Egger, J. (2017). Predictive Value of Traditional Measures off Executive Function on Broad Abilities of the Cattell-Horn-Carroll Theo-ry of Cognitive Abilities. Assessment, 26(7), 1375-1385. doi:10.1177/1073191117731814.