Anàlisi econòmica i financera de TVE, Antena 3 TV, Telecinco i Canal Plus i del seu entorn (1990-2000)la mercantilització de la televisió espanyola

  1. Bergés Saura, Laura
Dirigida por:
  1. Rosario de Mateo Pérez Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 26 de julio de 2005

Tribunal:
  1. Miquel de Moragas Spà Presidente/a
  2. Emilio Prado Secretario/a
  3. Alfonso Sánchez-Tabernero Vocal
  4. Carmen Caffarel Serra Vocal
  5. Eugeni Giral Quintana Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 97446 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

La tesi planteja una anàlisi econòmica i financera de qui fa televisió, com i perquè en un període de canvi en el sistema televisiu espanyol, des dun model de televisió pública monopolitzada per lestat, a un model televisiu de mercat i propietat privada, un canvi que a Espanya sha concretat en la dècada dels noranta. Aquesta anàlisi es desenvolupa en tres nivells: - lanàlisi econòmica i financera de les empreses de televisió protagonistes daquest procés: és a dir, la televisió pública espanyola i les tres televisions privades sorgides de la Llei de Televisió Privada, - lanàlisi de les relacions entre el desenvolupament del negoci televisiu i el conjunt de la indústria de la comunicació espanyola, - i lanàlisi de les relacions entre aquest procés de mercantilització de la televisió i de canvis en la indústria de la comunicació amb levolució de lentorn polític, econòmic i social. En la primera part es presenta lanàlisi econòmica i financera de les televisions, que inclou lanàlisi de lestructura de propietat, del cicle econòmic o dexplotació, del cicle financer, i de loutput final la programació televisiva de cadascuna de les empreses, així com lanàlisi agregada i comparada per al conjunt de les televisions. En aquesta primera part, se situen les dimensions del negoci televisiu en funció del volum de facturació, la inversió en actius i el nombre de treballadors, així com lestructura del negoci, identificant les fonts dingrés, el pes dels diferents costos i lestructura dinversió. Sidentifiquen i es valora el pes dels diferents actors en el finançament de lactivitat televisiva, agrupant-los segons lactivitat i la procedència. Sidentifiquen també les etapes en el procés de mercantilització i industrialització de lactivitat televisiva, així com els diferents models de negoci. Aquests models de negoci es fixen segons lestructura dingrés, les diferents opcions de dimensió i combinació de factors de producció, i la posició que ocupen les empreses en lentramat dels grups empresarials que tenen al darrera. La televisió forma part duna indústria complexa, que ha rebut diverses denominacions, des de la indústria informativa als autors que parlen ja dindústries de lexperiència. En el capítol dedicat a lanàlisi industrial es presenten algunes consideracions sobre el terme i una primera aproximació a la dimensió del conjunt industrial. Després sanalitza lentorn competitiu més directe de les televisions, format per la resta de televisions que es poden rebre a Espanya, la premsa escrita, la ràdio i internet, així com els proveïdors de continguts audiovisuals. Aquesta descripció de lentorn industrial sorganitza en quatre apartats: loferta i els competidors, tenint en compte el grau de concentració i internacionalització en cada mitjà; la demanda, en aquest cas, públic i anunciants; els proveïdors, principalment proveïdors de continguts i serveis de producció; i la intervenció de lestat. Lanàlisi de lentorn general de lempresa constitueix el tercer nivell danàlisi, que situa lacció de les televisions i levolució de la indústria de la comunicació, en el context econòmic, polític i social en què es desenvolupen. La mercantilització de la televisió se situa així en relació a levolució de leconomia espanyola i en relació al procés general dexpansió capitalista cap a noves activitats i nous mercats territorials. També es presenta una panoràmica de levolució política en la dècada dels noranta a Espanya, tenint en compte el context internacional, i identificant els principals elements de relació amb el nou disseny comunicatiu de televisió privada i regulació mercantil. Igualment, aquest procés es vincula amb lestructura i els canvis socials a Espanya a la dècada dels noranta. ________________________________________________ The thesis approaches an economic and financial analysis of who produces the television, how and why, in a time period of the changes from a public monopolized television state to a market and a private television, that occurred in Spain in the nineties. This analysis develops in three levels: -The economic and financial analysis of television enterprises in this process: The Public Spanish Television, and the three private televisions that emerged from the Private Television Law. -The analysis of the relation between television business and the rest of the communications industry. -And the analysis of the relationships between this television commercialization process, and the changes in the communication industry with the evolution of the politic, economic, and social environment. In the first part is introduced an economic and financial analysis of the televisions that includes the ownership structural analysis, the economic cycle analysis, the financial cycle analysis, and the final output the television programming- of each enterprise, and the attached analysis compared of all televisions. In this first part, are placed the business dimensions related with the volume of the created income, assets investment, the amount of workers and the business structure, identifying the income sources, the weight of the different expenses, and the structure of investment. It is also identified the weight of the different factors in the financing of the television activity, assembling them by their activity and origin. There are also identified the stages in the process of commercialization and industrialization of the television activity, and their different types of business. These types of business are set depending on the income structure, the different options of dimension and combination of the factors of production, and the position that the enterprises take in the framework of the enterprises groups that are behind them. Television forms part of complex industry of communication that has received diverse denominations, from the informative industry to the authors that already talk of experience industry. In the chapter dedicated to the industrial analysis, are introduced some considerations about the subject, and a first approach to the dimensions of the industrial group. It is also analyzed the most direct competitive environment, formed by the rest of televisions that broadcast in Spain, the press, radio and the internet, and suppliers of audiovisual content. This description of this industrial environment is presented in four subparts: The supply and the competition, keeping in mind the degree of concentration and internationalization of each mean: the demand, in this case, the public and the advertisers; the providers, mainly providers of contents and production services; and the State intervention. The analysis of the industry environment forms the third level of analysis, that places the action of the televisions and the evolution of the communication industry in the economic, political and social context where they develop. Television commercialization is placed here in relation to the evolution of the Spanish economy, in relation to the general process of capitalist expansion towards new activities and new territorial markets. It also presents a panoramic view of the political evolution in the ninetys in Spain, keeping in mind the international context, and identifying the main elements of relation with the new design of private television and trading regulation. This process also bonds with the structure and the social changes in Spain in the nineties.