Amor, locura, enfermedad y muerte en la literatura medieval europea

  1. Martínez-Falero, Luis 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de Poética Medieval

ISSN: 1137-8905 2660-891X

Year of publication: 2022

Issue Title: La muerte en las literaturas medievales europeas = Death in medieval European literatures

Issue: 36

Pages: 249-270

Type: Article

DOI: 10.37536/RPM.2022.36.36.90866 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

More publications in: Revista de Poética Medieval

Abstract

First, in this paper I intend to take a brief look at the concept of «love» in the Middle Ages, as well as at the literary canons in which both an idealized image of love relationships and a rhetoric of sentimental discourse are developed. This should lead us to the effects of this conception of love in literature, with a great weight of both the tradition established by Horace (Ars amatoria and Remedia amoris), recast and shown in different texts throughout the Middle Ages, and by the Church as a promoter of a containment of the feelings and impulses of those in love. The consequence of all this is illness (with different symptoms), madness or death by love, as medieval European literature shows us. We will take various examples from Goliardic poetry, from Provençal, Galician-Portuguese, Castilian, French or Italian love poetry, or from the roman courtois. Our journey through love and its consequences will thus be sufficiently illustrated

Bibliographic References

  • Alvar, Carlos (ed. y trad.) (2018), Poesía de trovadores, trouvères y Minnesinger [1981]. Madrid: Alianza Editorial.
  • Alvar, Carlos y Beltrán, Vicente (eds.) (1989), Antología de la poesía gallego-portuguesa. Barcelona: Alhambra.
  • Alvar, Carlos; Cirlot, Victoria y Rossell, Antoni (ed. y trad.) (2011), Chrétien de Troyes, Erec y Enide. Madrid: Alianza Editorial.
  • Barberino, Francesco (1875), Del reggimento e de costumi di donna. Bologna: Presso Gaetano Romagnoli.
  • Bini, Telesforo (ed.) (1852), Rime e prose del buon secolo della lingua. Lucca: Dalla Tipografia de Giuseppe Giusti.
  • Blecua, Alberto (ed.) (1992), Juan Ruiz, Arcipreste de Hita, Libro de buen amor. Madrid: Cátedra.
  • Boyer, Michel y Santucci, Monique (ed. y trad.), Hélinand de Froidmont, Les vers de la Mort. Poème du xiie siècle. Paris: Honoré Champion.
  • Calvo Revilla, Ana María (ed. y trad.) (2008), Godofredo de Vinsauf, Poetria nova. Madrid: Arco/Libros.
  • Chaucer, Geoffrey (1914), The Canterbury Tales. New York: Duffield and Company.
  • Cortines, Jacobo (ed. y trad.) (2008), Francesco Petrarca, Cancionero. Madrid: Cátedra.
  • Cuenca, Luis Alberto (de) y Alvar, Carlos (ed. y trad.) (2008), Chrétien de Troyes, El caballero de la carreta. Madrid: Alianza Editorial.
  • Curtius, Ernst-Robert (1995), Literatura europea y Edad Media latina [1948]. México D.F./Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Duby, Georges (1992), El amor en la Edad Media y otros ensayos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Dutton, Brian y González Cuenca, Joaquín (ed.) (1993), Cancionero de Juan Alfonso de Baena. Madrid: Visor.
  • Fuentes, Emeterio (ed. y trad.) (2020), Thomas Malory, La muerte de Arturo. Madrid: Verbum.
  • Jaeger, C. Stephen (1985), The origins of Courtliness. Civilizing Trends and the Formation of Courtly Ideals, 939-1210. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Lacroix, Daniel y Walter, Philippe (ed. y trad.) (1989), Tristan et Iseut. Les poèmes français. La saga norroise. Paris: Librairie Générale de France.
  • Legros, Huguette (2013), La folie dans la littérature médiévale. Etude des représentations de la folie dans la littérature des XIIe, XIIIe et XIVe siècles. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Martínez-Falero, Luis (2012), «De la muerte por amor al amor por la muerte: la representación de la muerte en la poesía medieval europea», Revista de Literatura Medieval, 24, pp. 173-192.
  • Moles, Luis (ed. y trad.) (1981), Cantos de goliardos (Carmina Burana). Barcelona: Seix Barral.
  • Montero Cartelle, Enrique (ed. y trad.) (2020), Andrés el Capellán, El amor (cortés). Madrid: Akal.
  • Murphy, James J. (1986), La retórica en la Edad Media. Historia de la teoría de la retórica desde San Agustín hasta el Renacimiento [1974]. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Ovidio Nasón, P. (1990), Ars amatorial. Remedia amoris. José-Ignacio Ciruelo (ed.). Barcelona: Bosch.
  • Paris, Gaston (ed.) (1875), Chansons du XVe siècle, publiées d’après le manuscrit de la Bibliothèque Nationale de Paris. Paris: Librairie de Firmin-Didot et Cie.
  • Riquer, Martín (de) (ed. y trad.) (1975), Los trovadores. Historia literaria y textos. Barcelona: Planeta.
  • Rubio Tovar, Joaquín (ed. y trad.) (1993), Chrétien de Troyes, Cligés. Madrid: Alianza Editorial.
  • San Pedro, Diego (de) (1995), Cárcel de amor. Carmen Parrilla (ed.), estudio preliminar de Alan Deyermond. Barcelona: Crítica.
  • Schnell, Rüdiger (1989a), «L’amour courtois en tant que discours courtois sur l’amour (I)», Romania, 110, 437-438, pp. 72-126.
  • Schnell, Rüdiger (1989b), «L’amour courtois en tant que discours courtois sur l’amour (II)», Romania, 110, 439-440, pp. 331-363.
  • Thiry-Stassin, Martine y Tyssen, Madelaine (eds.) (1976), Narcisse. Conte ovidien français du XIIe siècle. Paris: Les Belles Lettres.
  • Tilliette, Jean-Yves (2017), «Les Fous d’amour au Moyen Âge, de Tristan au Roland Furieux», Poésie, 159, 1, pp. 134-142.
  • Toohey, Peter (1992), «Love, Lovesickness, and Melancholy», Illinois Classical Studies, 17, 2, pp. 265-286.
  • Victorio, Juan (1983), El Amor y el Erotismo en la Literatura Medieval. Madrid: Editora Nacional.
  • Vilanova, Arnau (de) (1585), Opera omnia. Basilea: Ex officina Pernea per Conradum Waldkirch.
  • Victorio, Juan (ed. y trad) (1983), Guillaume de Lorris y Jean de Meun, Roman de la rose. Madrid: Cátedra.
  • Walsh, John K. (ed.) (1975), El libro de los doce sabios o Tractado de la nobleza y lealtad (ca. 1237). Madrid: RAE.
  • Walter, Philippe (ed. y trad.) (1999), Aucassin et Nicolette. Paris: Gallimard.