ENFOQUES DE INVESTIGACIÓN EN ARTES Y RECURSOS NARRATIVOS PARA LA ORGANIZACIÓN Y REPRESENTACIÓN DE PROCESOS EN INVESTIGACIÓN ARTÍSTICA

  1. Rey Somoza, Nuria 1
  2. Martín Hernández, Rut
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Index, revista de arte contemporáneo

ISSN: 1390-4825 2477-9199

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Investigación - Creación artística

Nummer: 9

Seiten: 110-120

Art: Artikel

DOI: 10.26807/CAV.V0I09.322 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Index, revista de arte contemporáneo

Zusammenfassung

There are several models of artistic research suggested in the academy, with the purpose of situating art as a legitimate field alongside other academic area. Common foundations to these characterize arts’ methods by three main aspects: transdisciplinarity, interpretative character, and contextualization of practices and knowledge. However, the lack of specific methodologies in arts has led to the adoption of mechanisms validated by other disciplines, to answer to academic and scientific dissemination landscape. Based on a bibliographic review of 60 materials on this subject, this article presents types of research in arts and some of their strategies. As resources for the evidence of research processes in the arts, this article highlights several that would be useful for positioning within the academic-scientific community.

Bibliographische Referenzen

  • Barone, T. y Eisner, E. (2006). Arts-Based Educational Research. En Green, J., Grego, C. y Belmore, P. (Eds.). Handbook of Complementary Methods in Educacional Research (95-109). Mahwah, New Jersey: AERA.
  • Borgdorff, H. (2010). El debate de la investigación en las artes. Cairon: revista de ciencias de la danza, núm. 13, 25-46.
  • Boserman, C. (2014). Entre grafos y bits. Obra digital, núm. 6, 8-23.
  • Candlin, F. (2000). Practice-based doctorates and questions of academic legitimacy. Journal of Art and Desing Education, 19 (1), 96-101.
  • Cole, A. L., Neilson, L., Knowels, J. G. y Luciani, T. (2004). Provoked by art: Theorizing arts-informed research. Halifax, Nova Scotia: Backlong Books.
  • Cotter, L. (Ed.) (2019). Reclaiming Artistic Research. Berlin: Hatje Cantz Verlag.
  • Del Pozo, D. (2014). Dispositivos artísticos de afectación. Las economías afectivas en las prácticas artísticas actuales (Tesis Doctoral). Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • Elkins, J. (2005). The Three Configurations of Practice-Based PhDs. En Elkins, J. (Ed). Printed Project, ISSUE 4: The New PhD in Studio Art (pp. 7-19). Dublin: Arts Council.
  • Elo, M. (2019). Paradojas de la investigación artística. En Sixto, R. (Ed.) Piscina. Investigación y práctica artística. Maneras y ejercicios (pp. 177-192). Bilbao: Ediciones laSIA.
  • Fernández-Polanco, A. (Ed.) (2014). Pensar la imagen/Pensar con las imágenes. Madrid: Editorial Delirio S.L.
  • Frayling, C. (1997). Practice-based doctorates in the creative and performing arts and design. Lichfield, IK: UK Council for Graduate Educationan.
  • Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Art Research Papers series 1(1). London: Royal College of Art.
  • García-Cano, M. (2013). Arte, contexto y participación. El hospital como espacio artístico (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
  • Gray, C. y Malins, J. (1993). Procedimientos/Metodología de Investigación para Artistas y Diseñadores (documento en línea). Disponible en http://carolegray.net/researchpapers.html
  • Guasch, A. (2011). Arte y archivo 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.
  • Guattari, F. (2006). Anti-Oedipus Papers. Nueva York: Semiotext(e).
  • Gustems, J., Portela, A. y Calderón, C. (2017). Aproximaciones metodológicas a la investigación en artes. Artseduca, núm. 17, 79-95.
  • Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. Madrid: Ediciones Cátedra S.A.
  • Insúa, L. (2013). Encuentros dobles. De la investigación artística y sus mecanismos de validación. En Blasco, S. (Ed.) Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 43-61). Madrid: Ediciones Asimétricas.
  • Irwin, R., y de Consson, A. (Eds.) (2004). Artography: rendering self-through arts-based living enquiry. Vancouver: Pacific Educational Press.
  • Moraza, J. L. (2008). Aporías de la investigación (trans, sobre, so, sin, según, por, para, hasta, hacia, desde, de, contra, con, cabe, bajo, ante, en) arte. Notas sobre el sabcer. En De Laiglesia, J. F., Rodríguez, M. y Fuentes, S. (Eds.) Notas para una investigación artística (pp. 35-73). Vigo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Vigo.
  • Nowotny, H. (2006). The potencial of transdisciplinarity (artículo en línea). Disponible en http://www.helga-nowotny.eu/texts.php
  • Perales, V. (2010). Cartografías desde la perspectiva artística. Diseñar, trazar y navegar la contemporaneidad. Arte, Individuo y Sociedad, 22, (2), 83-90.
  • Prophet, J. (2011). El artista en el laboratorio: una cooperación razonablemente traicionera. Artnodes. Revista de Arte, Ciencia y Tecnología, núm. 11, 39-44.
  • Ramírez, J. (2013). ¡A las armas! Herramientas y rigor para la investigación en arte. En Blasco, S. (Ed.) Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 63-71). Madrid: Ediciones Asimétricas.
  • Ribas, C. (2017). Cartography as Research Process: A Visual Essay. En Hwang, S. y de Roulet, P. Bibliography (choréme)= OAR Issue 1. ORA: The Oxford Artistic and Practice Based Research Platform Issue 1.
  • Sánchez, J. A. (2013). In-definiciones. El campo abierto de la investigación en artes. Artes, la revista, 12 (19), 36-51.
  • Sullivan, G. (2006). Research Acts in Art Practice. Studies in Art Education. A journal of Issues and Reseach, 48 (1), 19-35.
  • Wesseling J. (2019). Investigación artística en la Academy of Creative and Performing Arts, Universidad de Leiden. En Sixto, R. (Ed.). Piscina. Investigación y práctica artística. Maneras y ejercicios (pp.157-165). Bilbao: Ediciones laSIA.