Características del Trabajo de Fin de Grado en distintas ramas de conocimientoAnálisis de un cuestionario al profesorado

  1. Martín del Campo, Beatriz 1
  2. Martínez Lorca, Manuela 1
  3. Moraleda Sepúlveda, Esther 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2022

Volume: 20

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2022.17146 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

University regulations include general provisions for developing undergraduate dissertations (UDs), although each degree course has a certain amount of freedom to adapt the project to its own rules, for which there is no consensus between the different universities and areas. The differences that occur in the process and development of the UDs, as well as the different contexts in which this work takes place, are crucial to define the competences, as well as the processes of supervision and organization of this subject. The objective of this work was to know the perception of the teaching staff in the supervision of this work. This research analyzes the responses of 274 professors from different areas of knowledge to a questionnaire that poses questions related to the importance of the UD for them, the tutoring strategies they deploy, the problems encountered throughout the process of tutelage and the training they need. The results show that the most important differences between the teachers’ responses are due neither to their years of experience nor to their type of contract. The most relevant factor that marks the differences in the sample is the branch of knowledge to which the teachers surveyed belong. The practical implications of this fact at the teaching level are highlighted.

Bibliographic References

  • Artal-Sevil J.S., Aznar D., Caraballo J. y Otin, J.I. (2008). Desarrollo de microbots destinados a una pequeña aplicación logística como proyectos final de carrera. VIII Congreso de Tecnologías Aplicadas a la Enseñanza de la Electrónica. TAEE’08. Zaragoza, 02-04 July; pp. 1-12.
  • Angoitia Grijalba, M. y Rahona López, M. (2007). Evolución de la educación universitaria en España: diferentes perspectivas y principales tendencias (1991-2005). Revista de Educación (344), 245-264.
  • Baeza, M.T., Carrión, M., Sánchez, L., Samper, J.A. y Pascual, J.M. (2012). Nuestra visión de los Trabajos Fin de Grado (TFG): un viaje desde los Proyectos Fin de Carrera a los TFG influenciado por la experiencia anglosajona. Ponencia Oral. XX Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Las Palmas de Gran Canaria. España.
  • Becher, T. (1994). Quality assurance and disciplinary differences. Australian Universities’ Review, 37, 4–7.
  • Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. Barcelona: Gedisa.
  • Becher, T. y Parry, S. (2005). The endurance of the disciplines. In Governing knowledge (pp. 133-144). Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/1-4020-3504-7_9
  • Camps, A. y Castelló, M. (2013). La escritura académica en la universidad. REDU Revista de docencia Universitaria, 11(1), 17-36. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5590
  • Castelló, M. y Mateos, M. (2015). Faculty and student representations of academic writing at Spanish universities. Cultura y Educación, 27(3), 477-503. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357
  • Castells, N., Mateos, M., Martín, E., Solé, I. y Miras, M. (2015). Profiles of self-perceived competencies and conceptions of academic writing in university students. Cultura y Educación, 27(3), 569-593. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072358
  • Díez Bueso, L. (2015). Las responsabilidades del profesor en la dirección de los trabajos de fin de grado. Docencia y Derecho. Revista para la Docencia Jurídica Universitaria, 9, 1-19.
  • Donoso, J.A., Serrano, F. y Camúñez, J.A. (2021). Modelling, using structural equations, the level of satisfaction of university accounting teachers with final year dissertations. Revista de Contabilidad-Spanish Accounting Review, 24(1), 135–151. https://doi.org/10.6018/rcsar.368451
  • Feather, D., Anchor, J.R. y Cowton, C.J. (2014). Supervisors’ perceptions of the value of the undergraduate dissertation. The International Journal of Management Education, 12(1), 14-21. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2013.06.002
  • Freire, M.P., Díaz, R., Martínez, F., Maside, J.M., del Rio, M.L. y Vázquez, E. (2015). Valoración del proceso de enseñanza aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado. REDU Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 323-344. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5451
  • Giner, A., Iglesias, M.J. y Lozano, I. (2018). La realidad escolar a través de la programación didáctica en la educación infantil: reflexiones a través del Trabajo Fin de Grado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 427-446. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7731
  • Greenbank, P., Penketh, C., Schofield, M. y Turjansky, T. (2008). The undergraduate dissertation:‘Most likely you go your way and I’ll go mine’. The International Journal for Quality and Standards, 3(22), 1-24.
  • Guzmán-Simón, F. y García-Jiménez, E. (2017). La alfabetización académica de los futuros maestros. Un estudio comparativo en varias universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 317–335. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.246011
  • Jato, E., Cajide, J., García, B. y Zamora, E.T. (2018). Percepciones del profesorado universitario sobre los procesos de organización y tutorización de los Trabajos Fin de Grado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 75–91. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.332051
  • Manathunga, C. y Brew, A. (2012). Beyond tribes and territories: New metaphors for new times. En Tribes and territories in the 21st century: Rethinking the significance of disciplines in higher education (pp. 44-56). Taylor and Francis.
  • Márquez, A.P., Gil, J.M. y Rosado, L.A. (2007). Hacia una metodología para el desarrollo de trabajos y Proyectos Fin de Carrera en Ingeniería Informática. XIII Jornadas Enseñanza Univiversitaria Informática JENUI, 15-17.
  • Neumann, R., Parry, S. y Becher, T. (2002). Teaching and learning in their disciplinary contexts: A conceptual analysis. Studies in Higher Education, 27(4), 405-417. https://doi.org/10.1080/0307507022000011525
  • Otero-Enríquez, R., Rodríguez-Teijeiro, A. y Santiago Gómez, E. (2018). Biografía de los Trabajos de Fin de Grado en una Facultad de Sociología: incertidumbres, triangulación metodológica e implicaciones prácticas. REDU Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 39-56. https://doi.org/10.4995/redu.2018.10180
  • Pérez-Díaz, V. y Rodríguez, J.C. (2001). Educación superior y futuro de España. Madrid: Fundación Santillana
  • Rullan, M., Fernández, M., Estapé, G. y Márquez, M.D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU Revista de Docencia Universitaria, 8(1) 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
  • Sánchez, R., Cañabate, Á., Sánchez, C., Villaseñor, Á. y Todolí, J.L. (2018). Evaluación del impacto de un trabajo de iniciación a la investigación en el Grado en Química como herramienta en la realización del TFG, TFM y la incorporación al mercado laboral. En Rosabel Roig-Vila (Coord.), Jordi M. Antolí Martínez, Asunción Lledó Carreres & Neus Pellín Buades (Eds.): Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2017-18. Instituto de Ciencias de la Educación (Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa) de la Universidad de Alicante
  • Sauras-Yera, T., Busquets, S., Oliva, F., Camps, M., Grasa, M., de Anta, J.M., Blas, M. y Llorente, G. (2018). El Trabajo Final de Grado como vector transformador de la vida académica. Actes del X Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 1, 1-10.
  • Sierra, J., Liberal, S., y Luceño, B. (2018). Análisis de la materia Trabajos de Fin de Grado (TFG) en los grados de Ciencias de la Comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 41(4). https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1561
  • Trowler, P. (2005). Academic tribes: Their significance in enhancement processes. Proceedings of Utvecklingskonferensen 2005 i Karlstad.
  • Trowler, P. (2014a). Academic Tribes and Territories: The theoretical trajectory. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften, 25(3), 17-26.
  • Trowler, P. (2014b). Depicting and researching disciplines: Strong and moderate essentialist approaches. Studies in Higher Education, 39(10), 1720-1731. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.801431
  • Trowler, P., Saunders, M. y Bamber, V. (2012a). Conclusion: Academic Practices and the Disciplines in the 21st Century: Paul Trowler, Murray Saunders, Veronica Bamber. En Tribes and Territories in the 21st Century (pp. 252-269). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203136935-33
  • Trowler, P., Saunders, M. y Bamber, V. (2012b). Tribes and territories in the 21st-century. Routledge London. https://doi.org/10.4324/9780203136935
  • Valdés Fernández, M.T. (2020). Algunas reflexiones sobre la situación del grado en Sociología en España. RES. Revista Española de Sociología, 29(2), 411-418. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.24
  • Villar, E. (1998). Determinantes del progreso en los estudios de doctorado. Diferencias entre disciplinas científico-tecnológicas versus ciencias sociales y humanidades. Revista de Investigación Educativa, 16(1), 101-121.