Materialidad de los tejidos medievales de San Isidoro de Leóntinte y color

  1. Rodríguez Peinado, Laura 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2022

Tome: 95

Issue: 380

Pages: 359-378

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2022.19 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

Colour is one of the most attractive aspects of textiles because, next to ornamentation, it is first perceived. In the Middle Ages, natural dyes of vegetable or animal origin were used to dye rich fabrics, with which very stable colours were obtained. This paper describes and analyzes dyes of medieval fabrics of San Isidoro de León to approximate its origin.

Funding information

Este trabajo ha sido redactado en el marco de los Proyecto de Investigación I+D+i financiados por el Gobierno de España: Las manufacturas textiles andalusíes: caracterización y estudio interdisciplinar (HAR2014-54918-P) y El tesoro medieval hispano en su contexto: colecciones, conexiones y representaciones en la Península y más allá (RTI2018-098615-B-100).

Bibliographic References

  • Bango Torviso, Isidro G. (2001): “El tesoro de la iglesia”. En: Bango Torviso, Isidro G. (coord.), Maravillas de la España medieval: tesoro sagrado y monarquía. Valladolid: Junta de Castilla y León, pp. 155-188.
  • Borrego Díaz, Pilar (2005): “Análisis técnico de ligamentos en los tejidos hispanoárabes”. En: Bienes Culturales. Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, Madrid, 5, pp. 75-121.
  • Borrego, Pilar/Sanz, Estrella/Pérez Pedro P./Albar, Ana/Partearroyo, Cristina/Arteaga, Ángela/Marras, Susana/Roquero, Ana (2017): “Caracterización de materiales y análisis técnico de tejidos medievales”. En Ge-conservación, Madrid, 12, pp. 6-30. https://www.ge-iic.com/ojs/index.php/revista/article/view/544/824 [20/08/2021].
  • Cabrera, Ana/Rodríguez, Laura (2007): “The collection of coptic textiles in the Museo Nacional de Artes Decorativas, Madrid: the results of dye analysis and 14C testing”. En: De Moor, Antoine/Fluck, Cäcilia (eds.), Methods of dating ancient textiles of the 1st millennium AD from Egypt and neighbouring countries. Tielt: Lanoo, pp. 129-137.
  • Cabrera Lafuente, Ana (2012): “Scientific analysis of the Marwan tiraz fragments in the Victoria and Albert Museum”. En: Evans, Helen C./Ratliff, Brandie (eds.), Byzantium and Islam. Age of transition, 7th-9th century. New York: Metropolitan Museum of Art, pp. 240-241.
  • Cabrera Lafuente, Ana (2014): “La datación de C14 aplicada a los tejidos de la Antigüedad Tardía”. En: Rodríguez Peinado, Laura/Cabrera Lafuente, Ana (eds.), La investigación textil y los nuevos métodos de estudio. Madrid: Fundación Lázaro Galdiano, pp. 212-216. http://www.flg.es/images/publicaciones/investigacion-textil-nuevos-metodos. pdf [19/08/2021].
  • Cabrera Lafuente, Ana (2019): “Textiles from the Museum of San Isidoro (León): new evidence for re-evaluating their chronology and provenance”. En: Medieval Encounters, Leiden, 25, 1-2, pp. 59-95.
  • Cabrera-Lafuente, Ana/Rosser-Owen, Mariam (2020): “Following the thread: revisiting the Marwān ṭirāz”. En: El- Sayed, Rafed/Fluck Cäcilia (eds.), The textile centre Akhmîm-Panopolis (Egypt) in Late Antiquity: material evidence for continuity and change in society, religion, industry and trade. Wiesbaden: Studia Panopolitana Occasional Papers 4, pp. 69-81.
  • Cardon, Dominique (2003): Le monde des teintures naturelles. París: Belin.
  • Díaz-Jiménez, Eloy (1930): Historia del Real Monasterio benedictino de San Claudio, de Léon. Madrid: Imprenta de Ramona Velasco, viuda de P. Pérez.
  • Evans, Helen C./Wixom, William, D. (eds.) (1997): The glory of Byzantium. Art and culture of the middle Byzantine era A.D. 843-1261. Nueva York: Metropolitan Museum of Art.
  • Feliciano, María Judith (2019): “Sovereign, saint and city: honor and reuse of textiles in the treasury of San Isidoro (Leon)”. En: Medieval Encounters, Leiden, 25, 1-2, pp. 96-123.
  • Fernández González, Etelvina (2012): “Imagen, devoción y suntuosidad en las aportaciones de Fernando I y Sancha al tesoro de San Isidoro de León”. En: García de Cortázar y Ruiz de Aguirre, José Angel (coord.) Monasterios y monarcas: fundación, presencia y memoria regia en monasterios hispanos medievales. Aguilar de Campoo: Fundación Santa María la Real, p. 160-197.
  • Flórez, Henrique (1777): España Sagrada. Theatro geográfico-histórico de la Iglesia de España. Tomo IX. De la Provincia antigua de la Bética en común y de la Santa Iglesia de Sevilla en particular, Madrid: Oficina de Pedro Marín (1ª edición 1752).
  • Franco Mata, Ángela (1991): “El tesoro de San Isidoro y la monarquía leonesa”. En: Boletín del Museo Arqueológico Nacional, Madrid, IX, 1-2, pp. 35-68.
  • García Gómez, Emilio/Lévi-Provençal, Évariste (eds.) (1993): El siglo XI en 1ª persona: las memorias de ‘Abd Allah, último rey ziri de Granada destronado por los Almorávides (1090). Madrid: Alianza (1ª edición 1980).
  • García Marsilla, Juan Vicente (2017): “Los colores del textil. Los tintes y el teñido de los paños en la Valencia medieval”. En: Castelnuovo, Guido/Victor, Sandrine (eds.), L’Histoire à la source: acter, compter, enregistrer (Catalogne, Savoie, Italie, XIIe- XVe siècle). Mélanges offerts à Christian Guilleré. Vol. I. Chambéry: Université Savoie Mont Blanc, pp. 283-315.
  • Gayo García, Mª Dolores/Arteaga, Ángela (2005): “Análisis de colorantes de un grupo de tejidos hispanomusulmanes”. En: Bienes Culturales. Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, Madrid, 5, pp. 123-145.
  • Gómez Moreno, Manuel (1919): Iglesias mozárabes. Arte español de los siglos IX al XI. Madrid: Centro de Estudios Históricos.
  • Gómez-Moreno, Manuel (1925): Catálogo monumental de España. Provincia de León. Madrid: Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes.
  • Hofenk de Graaff, Judith H./Roelofs, Wilma G. Th. (2006): “Dyestuffs along the Silk Road: identification and interpretation of dyestuffs from early Medieval textiles”. En: Schorta, Regula (ed.), Central Asian textiles and their contexts in the Early Middle Ages. Riggisberg: Abegg-Stiftung, pp. 35-48.
  • Hofmann-de-Keijzer, Regina/van Bommel, Maarten R./de Keijzer, Matthijs (2007): “Coptic textiles: dyes, dyeing techniques and dyestuff analysis of two textiles fragments of the MAK Vienna”. En: De Moor, Antoine/Fluck, Cäcilia (eds.), Methods of dating ancient textiles of the 1st millennium AD from Egypt and neighbouring countries. Tielt: Lanoo, pp. 214-228.
  • Járó, Martha/Gondár, Erzsébet/Tóth, Attila L. (1993): “Technical revolutions in producing gold threads used for European textile decoration”. En: Eluère, Chistiane (ed.), Outils et ateliersd’orfèvres des tempes anciens. Saint-Germain-en- Laye: Société des Amis du Musée des Antiquités Nationales et du château de Saint-Germain-en-Laye, pp.119-124.
  • Jasperse, Jitske (2017): “Matilda, Leonor and Joanna: the Plantagenet sisters and the display of dynastic connections through material culture”. En: Journal of Medieval History, Amsterdam, 43, 5, pp. 523- 547.
  • Jasperse, Jitske (2020): Medieval women, material culture, and power. Matilda Plantagenet and her sisters. Leeds: Arc Humanities Press.
  • Kinoshita, Sharon (2004): “Almeria silk and the French feudal imaginary: toward a ‘material’ history of the medieval Mediterranean”. En: Burns, E. Jane (ed.), Medieval fabrications. Dress, textiles, cloth work, and other cultural imaginings. New York: Palgrave Macmillan, pp. 165-176.
  • Lombard, Maurice (1978): Les textiles dans le monde musulman du VIIe au XIIe siècle. París: Mouton Éditeur.
  • Mackie, Louise W. (2015): Symbols of power. Luxury textiles from Islamic lands, 7th-21st century. New Haven/Londres: Yale University Press/Cleveland Museum of Art.
  • Martin, Therese (2019): “Caskets of silver and ivory from diverse parts of the world: strategic collecting for an Iberian treasury”. En: Medieval Encounters, Leiden, 25, 1-2, pp. 1-38.
  • Martín López, Mª Encarnación (2007): “Un documento de Fernando I de 1063: ¿Falso diplomático?”. En: Monarquía y sociedad en el reino de León. De Alfonso III a Alfonso VII, Fuentes y Estudios de Historia Leonesa 118. León: Centro de Estudios e Investigación “San Isidoro”, t. II, pp. 513–539.
  • Martínez Meléndez, Mª Carmen: (1989): Los nombres de tejidos en castellano medieval. Granada: Universidad de Granada.
  • Martínez Sopena, Pascual (1998): “El mercado en la España cristiana de los siglos XI y XII”. En: Codex Aquilarensis, Aguilar de Campoo, 13, pp. 121-142.
  • Martiniani-Reber, Marielle (1986): Lyon, Musée Historique des Tissus. Soieries sassanides, coptes et byzantines, Ve-XIe siècles. París: Edition de la Réunion des Musées Nationaux.
  • Monge Simeón, Laia (2014): “Els Teixits produïts i comercialitzats al Mediterrani: els casos de teixits bizantins a la Seu d’Urgell”. En: Síntesi: Quaderns dels Seminaris de Besalú, Besalú, 2, pp. 55-74.
  • Muthesius, Anna (1995): Studies in Byzantine and Islamic silk weaving. Londres: The Pindar Press.
  • Muthesius, Anna (1997): Byzantine silk weaving: AD 400 to AD 1200. Viena: Fassbaender.
  • Parra Crego, Enrique (2019): “Caracterización de materiales de tejidos medievales hispanos”. En: Rodríguez Peinado, Laura/García García, Francisco de Asís (eds.), Arte y producción textil en el Mediterráneo medieval. Madrid: Polifemo, pp. 347-366.
  • Reinhold, Meyer (1970): History of purple as a status symbol in Antiquity. Bruselas: Latomus.
  • Rodríguez Peinado, Laura (2018): “The colour purple in Late Antiquity textiles: aplication in Spanish fabric collections”. En: Bussana, Maria Setella/Gleba, Margarita/Meo, Francesco/Tricomi, Anna Rosa (eds.), Textiles and dyes in the Mediterranean economy and society. Purpurae Vestes VI. Zaragoza: Pórtico, pp. 497-506.
  • Rodríguez Peinado, Laura (2019): “El Mediterráneo y la internacionalización de la producción textil medieval”. En: Rodríguez Peinado, Laura/García García, Francisco de Asís (eds.), Arte y producción textil en el Mediterráneo medieval. Madrid: Polifemo, pp. 17-50.
  • Rodríguez Peinado, Laura (2020): “El toque de lo sagrado: los tejidos como reliquias”. En: Orriols, Anna/ Cerdá, Jordi/ Durán-Porta, Joan (eds.), Imago & Mirabilia. Las formas del prodigio en el Mediterráneo medieval. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 247-257.
  • Rodríguez Peinado, Laura (2021): “Origen y difusión de tejidos ricos en los territorios cristianos ibéricos en la Edad Media”. En Anuario de Estudios Medievales, Barcelona, 51, 2, pp. 851-880.
  • Ruiz Souza, Juan Carlos (2001): “Botín de guerra y tesoro sagrado”. En: Bango Torviso, Isidro G. (coord.), Maravillas de la España medieval: tesoro sagrado y monarquía. Valladolid: Junta de Castilla y León, pp. 31-39.
  • Saladrigas Cheng, Sílvia (1996): “Los tejidos en Al-Andalus: siglos IX-XVI. Aproximación técnica”. En: España y Portugal en las rutas de la seda. Diez siglos de producción y comercio entre Oriente y Occidente. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 74-98.
  • Sánchez-Albornoz, Claudio (2014): Una ciudad en la España cristiana hace mil años. Madrid: Rialp (1ª edición 1926 con título Estampas de la vida en León hace mil años).
  • Sandoval, Prudencio (1792): Historia de los reyes de Castilla y León. Vol. I. Madrid: Oficina de D. Benito Cano.
  • Schorta, Regula (2016): “Central Asian silks in the East and West during the second half of the first millennium”. En: Fircks, Juliane von/Schorta, Regula (eds.), Oriental silks in medieval Europe. Riggisberg: Abbeg-Stiftung, pp. 47-63.
  • Schrenk, Sabine (2004): Textilien des Mittelmeerraumes aus spätantiker bis frühislamischer Zeit. Riggisberg: Abbeg- Stiftung.
  • Serjeant, Robert B. (1972): Islamic textiles: material for a history up to the Mongol conquest. Beirut: Libraire du Liban.
  • Spies, Nancy (2000): Ecclesiastical pomp & aristocratic circumstance: a thousand years of brocaded tabletwoven bands. Jarrettsville: Arelate Studio.
  • Taragan, Hana (2020): “Textiles in cross-cultural encounters: the case of the Umayyad palace at Khirbat al-Mafjar”. En: Al-Masāq, Londres, 32, 2, pp. 140-155.
  • Van Raemdonck, Mieke (2015): En Harmonie. Art du monde islamique au Musée du Cinquantenaire. Tielt: Lanoo.
  • Verhecken, André (2007): “Relation between age an dyes of 1st millennium AD textiles found in Egypt”. En: De Moor, Antoine/Fluck, Cäcilia (eds.), Methods of dating ancient textiles of the 1st millennium AD from Egypt and neighbouring countries. Tielt: Lanoo, pp. 206-213.