Necesidad de aumentar el nivel de la educación financiera en Estudios reglados no especializados.

  1. Miguel Ángel Villacorta Hernández 1
  1. 1 Departamento de Administración Financiera y Contabilidad, Universidad Complutense de Madrid (España)
Revista:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Ano de publicación: 2022

Número: 13

Páxinas: 41-59

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/EDUCADE.2022.I13.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Resumo

The objective of this work is to analyze the level of financial education in non-specialized regulated studies in Spain, and to issue proposals to improve it. To carry it out, it is based on three analyses: the first shows various studies carried out by national and international institutions that make clear the scarce knowledge of economic and financial concepts among the Spanish population, the second shows the subjects taught in non-specialized regulated studies with these contents, and the third analyzes the transversality of the concepts in the rest of the subjects that are not specific to economics and finance. The article ends with a proposal to better incorporate the concepts of economics and finance in the syllabus. For this, a proposal has been made to increase the training of economic and financial content in two ways: in a greater number of subjects that reach a greater number of students and an increase in transversal knowledge throughout the rest of the subjects.

Referencias bibliográficas

  • Banco de España (2004): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2002: descripción, métodos y resultados preeliminares, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2007)): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2005: métodos, resultados y cambios desde 2014, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2011): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2008: métodos, resultados y cambios desde 2005, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2014): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2011: métodos, resultados y cambios desde 2008, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2017): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2014: métodos, resultados y cambios desde 2011, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2019): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2017: métodos, resultados y cambios desde 2014, Banco de España, Madrid.
  • Banco de España (2022): Encuesta financiera de las familias (EFF) 2020: métodos, resultados y cambios desde 2017, Banco de España, Madrid.
  • Banco Mundial (2015): Financial Literacy Around the World. Insights from the Standard & Poor’s Ratings Services Global Financial Literacy Survey, Washington.
  • Binde, Jerome (2005): Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO.
  • Bucher-Koenen, T.; Lusardi, A. (2011): “Financial Literacy and Retirement Planning in Germany”, Journal of Pension Economics and Finance, 10(4), pp. 565-584.
  • CEACCU (2011): Estudio sobre ahorro e inversión, Confederación Española de Organizaciones de Amas de Casa, Consumidores y Usuarios, Madrid.
  • CNMV y Banco de España (2008): Plan de Educación Financiera 2008-2012, CNMV y Banco de España, Madrid.
  • CNMV y Banco de España (2013): Plan de Educación Financiera 2013-2017, CNMV y Banco de España, Madrid.
  • CNMV y Banco de España (2018): Plan de Educación Financiera 2018-2021, CNMV y Banco de España, Madrid.
  • CNMV y Banco de España (2018b): Encuesta de competencias financieras 2016, Banco de España, Madrid.
  • CNMV, Banco de España y Ministerio de Economía (2021): Educación Financiera en Enseñanza Secundaria Obligatoria Nivel I Guía para el profesorado, Finanzasparatodos.es, Ministerio de Educación, Madrid.
  • Fidelity International (2011): Nivel de conocimiento de los productos financieros, Fidelity International, Boston.
  • ING (2012): Nivel de conocimientos financieros en Europa, ING, Madrid.
  • Ispierto Maté, Anna; Martínez García Irma; Ruiz Suárez, Gloria (2021): Educación financiera y decisiones de ahorro e inversión: un análisis de la Encuesta de Competencias Financieras (ECF) Documento de Trabajo N.º 75, marzo, CNMV, Madrid.
  • López del Paso, Rafael (2015): “El nivel de educación financiera en España”, eXtoikos, nº 17. 51-52.
  • Observatorio Inverco (2011): “Perfil sociocultural del inversor”, en Banca Comercial, 254.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2014): PISA 2012 Results: Students and Money. Financial Literacy Skills for the 21st Century (volume VI), OCDE, París.
  • Sampedro, José Luis (1955): “Nota Preeliminar”, en Curso de Economía Moderna de Paul Samuelson, Aguilar.