La participación de los estudiantes universitariosun estudio de caso: Participación cívica, social y universitaria entre los estudiantes de la Universidad Complutense de Madrid (UCM)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 2695-9933
Year of publication: 2022
Volume: 11
Issue: 2
Pages: 120
Type: Article
More publications in: TECHNO REVIEW: International Technology, Science and Society Review / Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad
Abstract
Citizen participation is included by the United Nations as a privileged way to meet the Sustainable Development Goals of the 2030 Agenda. A quantitative study was conducted among the UCM students to analyse their citizen and university participation. The main results show that, although there is a good predisposition towards social and university involvement, participation in specific actions is a minority. The lack of information and ignorance of the options, together with the scarcely proactive attitude of young people seem to be the reasons for this lack of participation.
Bibliographic References
- Albacete, G.G. (2014). Young people's political participation in Western Europe: Continuity or generational change? Palgrave Macmillan London.
- Blais, A., Gidengil, E., & Nevitte, N. (2004). Where does turnout decline come from? European journal of political research, 43(2), 221-236. https://doi.org/10.1111/j.1475-6765.2004.00152.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-6765.2004.00152.x
- Fernández de los Ríos, J.A. (2021). La cultura de participación del estudiantado de la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado de la Universidad Complutense (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Eprints de la Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/66381/1/T42191.pdf
- Declaración de Bergen (2016). BM70: Bergen Declaration – uniting for a global student voice. European Students’ Union. https://bit.ly/3yqG4hl
- Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad (BOE, núm. 233, de 29 de septiembre de 2021).
- Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (BOE, núm. 260, de 30/10/2007).
- García-Albacete, G. y Lorente, J. (2019). La juventud después de la austeridad. Comportamiento y actitudes políticas. Revista Internacional de Sociología, 77(4), e141. https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.4.19.004 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.4.19.004
- Hart, R. (1992). Children’s Participation: Tokenism to Citizenship (Innocenti Essays, N°4). UNICEF International Child Development Centre & Spedale degli lnnocenti. https://ideas.repec.org/p/ucf/inness/inness92-6.html
- Instituto de la Juventud de España [INJUVE] (2014). Jóvenes: Satisfacción personal, participación asociativa y voluntariado. Observatorio INJUVE. Sondeo de opinión. https://bit.ly/3R1jza0
- Instituto de la Juventud de España [INJUVE] (2021, Marzo). Informe juventud en España 2020. Observatorio INJUVE. NIPO: En Línea Informe: 130-20-010-5. http://tiny.cc/tqrsuz
- Lundy, L. (2007). “Voice” is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033 DOI: https://doi.org/10.1080/01411920701657033
- Naciones Unidas. (2015, Septiembre). Agenda 2030 sobre el desarrollo sostenible. 17 objetivos de desarrollo sostenible. Naciones Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
- Sloam, J. (2007). Rebooting Democracy: Youth participation in politics in the UK. Parliamentary Affairs, 60(4), 548-567. https://doi.org/10.1093/pa/gsm035 DOI: https://doi.org/10.1093/pa/gsm035