Perfiles de alumnos con bajo rendimiento académico y con rendimiento académico suficiente. Variables que marcan las diferencias

  1. Hoz, A. de la Orden
  2. Barberá, C. González
Aldizkaria:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Argitalpen urtea: 2005

Alea: 4

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 91-108

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Laburpena

After researching all theory related with low academic performance in Spain, the empiric investigation proposed, immersed in a wider study, tries to find those factors that influence low academic performance. The study interest is to define the student profiles in function of some variables that could discriminate between those students with low academic performance and those with sufficient academic performance. For data treatment a cluster analysis was carried out. From the results a main conclusion is extracted: most of the variables that permit discrimination between profiles can be modified in formal education. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved) (Source: journal abstract)

Erreferentzia bibliografikoak

  • De la Orden, A., Oliveros, L., Mafokozi, J. y González, C. (2001). Modelos de investigación del bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12, 159-178.
  • Lévy, J. y Varela, J. (2003). Análisis multivariante para las ciencias sociales. Madrid: Pearson Educación.
  • Manassero, M. y Vázquez, A. (1995). Atribución causal aplicada a la orientación escolar. Madrid: MEC.
  • Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Documento de trabajo del Laboratorio 11/2003. Fundación Alternativas. Documento electrónico.
  • Marjoribanks, K. (1984). Ocupational status, family environment, and adolescents aspirations: The Laosa model. Journal of Education Psychology, 76, 690-700.
  • Moos, R.H.; Moos, B.S. y Trickett, E.J. (1995). Escalas de Clima Social. Madrid: TEA.
  • Musitu, G., García, F. y Gutiérrez, M. (1994). AFA, Autoconcepto Forma A, Manual. Madrid: TEA.
  • Schmeck, R.R., Geisler-Brenstein, E. y Cercy, S.P. (1991) Self-concept and learning: The Revised Inventory of Learning Processes. Educational Psychology, 11, 343-362.
  • Weinstein, C.E., Zimmerman, S.A. y Palmer, D.R. (1988). Assessing learning strategies: the desing and development of the Lassi. En C. E. Weinstein y otros (Eds.), Learning and study strategies. New York: Academic Press.