Contrafiguras de la violencia. Imágenes, relatos y arquetipos de la perpetración de los crímenes del franquismo

  1. Ros, Violeta 1
  2. Rosón, María 2
  3. Valls, Lurdes 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Quaderns de filologia. Estudis literaris

ISSN: 1135-4178

Year of publication: 2021

Issue Title: Contrafiguras de la violencia. Imágenes, relatos y arquetipos de la perpetración de los crímenes del franquismo

Issue: 26

Pages: 9-19

Type: Article

DOI: 10.7203/QDFED.26.22095 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Quaderns de filologia. Estudis literaris

Abstract

This monograph is an invitation to interdisciplinary reflection on the iconography of the perpetrator and the memorialisation of perpetration in the context of the political violence of Franco's regime, taking into account its specific characteristics.

Bibliographic References

  • Alvarado, Alejandro. 2013. Un lobo con piel de cordero. La censura en el cine documental después de Franco. En Del Río Sánchez, Ángel; Espinosa Maestre, Francisco & Sánchez, Pura (coord.) El caso Rocío. La historia de una película secuestrada por la transición. Sevilla: Aconcagua Libros, 67-78.
  • Colmeiro, José. 2011. A Nation of Ghosts? Haunting, Historical Memory and Forgetting in Post-Franco Spain. 452ºF. Electronic Journal of Theory of Literature and Comparative Literature 4: 17-34.
  • Derrida, Jacques. 2012. Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Trotta.
  • Del Río Sánchez, Ángel & Espinosa Maestre, Francisco. 2013. El “caso Rocío” y la transición. Persecución, hostigamiento y caída de Fernando Ruiz Vergara. En Del Río Sánchez, Ángel; Espinosa Maestre, Francisco & Sánchez, Pura (coord.) El caso Rocío. La historia de una película secuestrada por la transición. Sevilla: Aconcagua Libros.
  • Del Río Sánchez, A. (s. f.). Otras víctimas de la transición. Persecución, secuestro y censura del filme Rocío de Fernando Ruiz Vergara. Todos los nombres. https://todoslosnombres.org/sites/default/files/documento338_0.pdf [Acceso 10/10/2021]
  • Ferrándiz, Francisco. 2010. De las fosas comunes a los derechos humanos. El descubrimiento de las desapariciones forzadas en la España contemporánea. Revista de Antropología Social 19: 161-189.
  • Ferrer, Anacleto & Sánchez-Biosca, Vicente. 2019. El infierno de los perpetradores. Imágenes, relatos y conceptos. València: Alfons el Magnànim/Edicions Bellaterra.
  • Jirku, Brigitte E. & Sánchez-Biosca, Vicente. 2021. Geographies of Perpetration. Re-Signifying Cultural Narratives of Mass Violence. Peter Lang.
  • Labanyi, Jo. 2000. History and Hauntology; or What Does One Do with the Ghosts of the Past? Reflections on the Spanish Film and Fiction of the Post-Franco Period. En Ramon Resina, Joan (ed.) Disremembering the Dictatorship: The Politics of Memory since the Spanish Transition to Democracy. Ámsterdam: Rodopi, 65-82.
  • Mateo Leivas, Lidia. 2017. Espectros que emergen: Imágenes de la guerra en la Transición española. En Imágenes clandestinas y saber histórico. Una genealogía del cine clandestino del Tardofranquismo y la Transición (Tesis Doctoral). Madrid: UAM, 165-170.
  • Resina, Joan Ramón. 2000. Introduction. En Ramon Resina, Joan (ed.) Disremembering the Dictatorship: The Politics of Memory since the Spanish Transition to Democracy. Ámsterdam: Rodopi, 1-16.
  • Thomas, Sarah. 2019. Inhabiting the In-Between. Childhood and Cinema in Spain’s Long Transition. Toronto: University of Toronto Press.