Factores principales de la violencia de género específica hacia las adolescentes en el entorno digital

  1. Larrañaga, Kepa Paul 1
  2. Monguí Monsalve, Mónica 1
  3. Nuñez-Gómez, Patricia 1
  4. Rangel Pérez, Celia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (UCM)
Journal:
Sociedad e Infancias

ISSN: 2531-0720

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico: Los derechos de niños, niñas y adolescentes en el entorno digital

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 123-138

Type: Article

DOI: 10.5209/SOCI.83867 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sociedad e Infancias

Sustainable development goals

Abstract

The digital environment has become a space for socialisation where phenomena related to discrimination, inequality, and gender-based violence against girls and adolescents can be observed. For this reason, this work attempts to describe, on the one hand, the situation of adolescent girls and young women as users of ICTs, and on the other, it seeks to identify those factors where to foresee what situations to confront to reduce the phenomena of gender-based violence on social networks and its incidence. To this end, a qualitative and a quantitative study was carried out, which is the focus of this work, with a factor analysis of the data obtained from a survey of 1304 pre-adolescents and adolescents between 10 and 18 years of age living in Spain. The main results include: (a) the normalisation of gender stereotypes in the digital environment; (b) discrimination on social networks of teenage girls who do not comply with the socially assigned role, thus perpetuating gender violence; (c) the importance of the leadership of girls, teenage girls and young women in the digital environment for the eradication of gender violence; and (d) the safety and protection of teenage girls and young women in the digital environment is co-guaranteed through collaboration with collective actions. Finally, the contributions of this research are intended to serve as a guide to determine specific actions on the Internet at the legislative and business levels.

Bibliographic References

  • Andrade, B., Guadix, I., Rial, A. y Suárez, F. (2021). Impacto de la tecnología en la adolescencia. Relaciones, riesgos y oportunidades. UNICEF España. (en línea) https://www.unicef.es/publicacion/impacto-de-la-tecnologia-en-la-adolescencia
  • Comité de Ministros (2019). Recomendación CM/Rec(2019)1 del Comité de Ministros a los Estados miembros para prevenir y combatir el sexismo (en línea) https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/Internacional/docs/Recomendaciones/20190327_Recomendacion_Consejo_de_Europa_Sexismo_Logo_Consejo_2020.pdf
  • Consejo de Europa (2018). Mapping study on cyberviolence. (en línea) https://rm.coe.int/t-cy-mapping-study-on-cyberviolence-final/1680a1307c
  • Delegación del Gobierno para la Violencia de Género (2017). Pacto de Estado contra la Violencia de Género. (en línea) https://violenciagenero.igualdad.gob.es/pactoEstado/
  • Delegación de Gobierno contra la violencia de género (2020). Macroencuesta de violencia contra la mujer. Madrid: Ministerio de Igualdad.
  • Diaz-Aguado, M., Martínez, R., y Martín, J. (2013). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la Violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Centro de Publicaciones.
  • Donoso, T. (2018). Las ciberviolencias de género, nuevas manifestaciones de la violencia machista. En Donoso, T. y A. Rebollo-Catalán (coord.), Violencia de género en entornos virtuales (pp. 15-29). Barcelona: Octaedro.
  • European Union Agency for Fundamental Rights (2014). Violencia de género contra las mujeres: una encuesta a escala de la UE. European Union. (en línea) https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014-vaw-survey-at-a-glance-oct14_es.pdf
  • EU Kids Online (2020). EU Kids Online, 2020, Survey Results from 19 countries. (en línea) https://www.is4k.es/sites/default/files/contenidos/informe-eukidsonline-eu-2020.pdf
  • Instituto Europeo de la Igualdad de Género (2017). La ciberviolencia contra mujeres y niñas. European Union. (en línea) file:///Users/minofernandochicanganabayona/Downloads/ti_pubpdf_mh0417543esn_pdfweb_20171026164000.pdf
  • Ley Orgánica 1/2004. Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. 28 de diciembre, España. (en línea) https://www.boe.es/buscar/pdf/2004/BOE-A-2004-21760-consolidado.pdf
  • Ley Orgánica 8/2021. Protección Integral a la Infancia y Adolescencia frente a la Violencia. 5 de junio, España. (en línea) https://www.boe.es/buscar/pdf/2021/BOE-A-2021-9347-consolidado.pdf
  • Livingstone, S., Mascheroni, G., y Stoilova, M. (2021). The outcomes of gaining digital skills for young people’s lives and wellbeing: A systematic evidence review. New Media & Society, 146144482110431.
  • Livingstone, S., y Stoilova, M. (2021). The 4Cs: Classifying Online Risk to Children. CO:RE Short Report Series on Key Topics. Hamburg: Leibniz-Institut für Medienforschung: Hans-Bredow-Institut (HBI); CO:RE - Children Online: Research and Evidence. https://doi.org/10.21241/SSOAR.71817
  • Luz, B. (2018). La mediación en entornos electrónicos. Revista IUS, 12(41), 343-358.
  • Megías, I., y Rodríguez, E. (2014). Jóvenes y medios de comunicación. El desafío de tener que entenderse. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fundación de Ayuda Contra la Drogadicción (FAD).
  • Muñiz-Rivas, M. y Cuesta-Roldán, J. (2015). Violencia de género en entornos virtuales. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 3(2), 101-110.
  • Núñez-Gómez, P., Monguí, M., Larrañaga, K.P. (2020). Actitudes de los niños, niñas y adolescentes hacia el uso seguro de Internet y las Redes Sociales. España: IS4K-INCIBE.
  • Núñez-Gómez, P, Larrañaga, K.P., Monguí, M., Castaño, V. (2021). Violencia de género específica hacia las adolescentes en el entorno digital. España: IS4K-INCIBE.
  • Núñez-Gómez, P., Rodrigo-Martín, L., Rodrigo-Martín, I., y Mañas-Viniegra, L. (2020). Tendencias de Consumo y nuevos canales para el marketing en menores y adolescentes. La generación Alpha en España y su consumo tecnológico. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E34, 391–407.
  • Núñez-Puente, S., Fernández, D. y Vázquez, S. (2015). El impacto de Internet como herramienta de lucha contra la violencia de género. Análisis de la brecha digital y de los procesos de victimización. Revista europea de derechos fundamentales, (26), 65-77.
  • Núñez-Puente, S., Fernández, D. y Peña, P. (2016). Ciberactivismo contra la violencia de género: Fetichismo tecnológico e interactividad. Feminismo/s, 27, 177-195. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2016.27.10
  • Paredes-Labra, J., Freitas-Cortina, A. y Sánchez-Antolín, P. (2019). De la iniciación al manejo tolerado de tecnologías. La competencia digital de los estudiantes madrileños antes de la educación secundaria. RED. Revista de Educación a Distancia, 61(03). DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/03
  • Qustodio. (2021). Living and learning in a digital world. (en línea) https://static.qustodio.com/public-site/uploads/ADR_2022_en_040422.pdf
  • Sáinz M.; Arroyo A.; Castaño C. (2020). Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. Madrid: Ministerio de Igualdad.
  • Torres Albero C.; Robles J.M.; de Marco S. (2014). El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud. Un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad Centro de Publicaciones.
  • Van Der Wilk, A. (2018). Cyber violence and hate speech online against women. (en línea) file:///Users/minofernandochicanganabayona/Downloads/cyber%20violence%20and%20hate%20speech%20online%20against%20women-QA0218994ENN.pdf
  • Vite, Y., Cornelio, R. y Suárez, A. (2020). Activismo y violencia de género en las redes sociales en la actualidad. Perfiles de las ciencias sociales, 8(15), 111-137.