Arte, educación y mujer. Embarque hacia el exilio de 1939

  1. Carmen Gaitán Salinas 1
  1. 1 Instituto de Historia, CSIC, España
Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2016

Tome: 89

Issue: 353

Pages: 61-76

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2016.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

This essay investigates the repercussion that artistic training of women in Spain had on a number of female artists during the initial stages of their subsequent exile. Through a brief analysis of exile conditions and the socio-cultural situation in Mexico and Spain, the author examines how skills previously acquired by these women in official arts institutions helped them to enter into the artistic world of the countries where they were received. Likewise, the alleged modernity of this feminine training is considered, as well as the way in which women artists used it in their adaptation to exile.

Funding information

Este artículo se vincula a la ayuda de FPU del MECD y al proyecto 50 años de arte en el Siglo de Plata español(1931-1981)(HAR2014-53871-P)

Funders

Bibliographic References

  • Agramunt Lacruz, Francisco (1992): Un arte valenciano en América. Valencia: Generalitat Valenciana.
  • Alted Vigil, Alicia (1997): “El exilio republicano español de 1939 desde la perspectiva de mujeres”. En: Arena. Revista de historia de mujeres, vol. 4, nº 2, Ministerio de Asuntos Sociales-Instituto de la Mujer, Universidad de Granada, julio-diciembre, pp. 223-238.
  • Araño Gisbert, Juan C. (1989): “La enseñanza de las Bellas Artes como forma de ideología cultural”. En: Arte, Individuo y Sociedad, nº 2, Madrid, pp. 9-30.
  • Braidotti, Rosi (2000): Sujetos nómades. Buenos Aires: Paidós.
  • Braidotti, Rosi (2004): Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade, Amalia Fischer Pfeiffer (ed.). Barcelona: Gedisa.
  • Bravo, Blanca et al. (1993): Nuevas raíces: testimonios de mujeres españolas en el exilio. México: Editorial Mortiz.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2000): “El exilio artístico del 39 en México. Etapas y actividad del artista transterrado durante los años cuarenta”. En: AA.VV.: El franquismo: El régimen y la oposición. Actas de las IV Jornadas de Castilla-La Mancha sobre la investigación en Archivos, vol. 2. Guadalajara: ANABAD Castilla-La Mancha, pp. 753-791.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2003): “Un arte transterrado. Características de la adaptación de los artistas españoles exiliados en México”. En: Alted, A. / Lluisa, M. (directoras): La cultura del exilio republicano español de 1939. Actas del Congreso Internacional celebrado en el marco del Congreso Plural: Sesenta años después, vol. II. Madrid: UNED Ediciones, pp. 17-40.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2005): “La inserción entre las características y las generaciones del arte español transterrado en México”, en Cabañas Bravo, Miguel, Rodríguez Luna, el pintor del exilio republicano español. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 115-144.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2010): “Exilio político y crítica artística. El caso de los republicanos españoles en México”. En: Revista de Historiografía, nº 13, VII, pp. 30-55.
  • Capdevila-Argüelles, Nuria (2009): Autoras inciertas. Voces olvidadas de nuestro feminismo. Madrid: Horas y horas.
  • Capel Martínez, Rosa M. (1986): El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930). Madrid: Ministerio de Cultura-Instituto de la Mujer.
  • Capel Martínez, Rosa M. (2006): “Las mujeres de la Matritense: un ejemplo de asociacionismo ilustrado”. En: Asparkía, nº 17, Valencia, pp. 19-38.
  • De Diego, Estrella (1987): La mujer y la pintura del XIX español. Madrid: Arte Cátedra.
  • De Frau, Margarita (1973): Exposición en la Galería Tartesos, Madrid.
  • De Pantorba, Bernardino (1980): Historia y crítica de las exposiciones nacionales de Bellas Artes celebradas en España, Madrid.
  • Domínguez Prats, Pilar (2004): “La representación fotográfica de las exiliadas españolas en México”. En: Migraciones y exilios, nº 4, pp. 51-63.
  • Domínguez Prats, Pilar (2009): De ciudadanas a exiliadas: Un estudio sobre las republicanas españolas en México. Madrid: Ediciones Cinca.
  • Estradé Gutiérrez, Enrique (1997): La enseñanza de la pintura en la Escuela de Bellas Artes de San Fernando de Madrid (1857-1936). Madrid: Tesis doctoral inédita.
  • Felski, Rita (1995): The Gender of Modernity. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Foucault, Michel (1979 2ª ed.): Microfísica del poder. Madrid: Ediciones de La Piqueta.
  • Foucault, Michel (2002): Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión, (1976). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
  • García, Manuel (1995): Exiliados: la emigración cultural valenciana (siglos XVI-XX), T. III. Valencia: Consejería de Cultura.
  • García, Manuel (ed.) (1995): Homenaje: Manuela Ballester. Valencia: Institut Valencià de la Dona.
  • García, Manuel (2014): Memorias de posguerra. Diálogos con la cultura del exilio (1939-1975). Valencia: Universidad de Valencia, 2014.
  • Gómez Campos, Rubí de María (2004): El sentido de sí. Un ensayo sobre el feminismo y la filosofía de la cultura en México. México: Siglo XXI, México.
  • Kaplan, Janet (1980-1981): “Remedios Varo: Voyages and Visions”. En: Woman’s Art Journal, vol. 1, 2, pp. 13-18. http://dx.doi.org/10.2307/1358078
  • Lau, Ana (2006): “Expresiones políticas femeninas en el México del siglo XX: el Ateneo Mexicano de Mujeres y la Alianza de Mujeres de México (1934-1953)”. En: Fernández Aceves, Mª. T. / Ramos Escandón, C. / Porter, Susie (coords.): Orden social e identidad de género. México, siglos XIX y XX. México: CIESAS-Universidad de Guadalajara.
  • Macías, Anna (2002): Contra Viento y Marea. El movimiento feminista en México hasta 1940. México: PUEG-UNAM.
  • Mangini, Shirley (2001): Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península.
  • Martín Casares, Aurelia (2008): Antropología del género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra.
  • Martínez Sierra, Gregorio (1932): Nuevas cartas a las mujeres. Madrid: Renacimiento.
  • Martínez Sierra, Gregorio (1954): Cartas a las mujeres de España. Madrid: Aguilar Ediciones.
  • Mayayo, Patricia (2003): Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.
  • Mayordomo, Alejandro (2011): “La Institución Libre de Enseñanza como proyecto socio-educativo y pedagógico”. En: Suárez Cortina, Manuel (ed.): Libertad, armonía y tolerancia. La cultura institucionista en la España contemporánea. Madrid: Tecnos.
  • Morán Gortari, Beatriz (2001): “Los que despertaron vocaciones y levantaron pasiones. Los colegios del exilio en la Ciudad de México”. En: Sánchez Andrés, A. / Figueroa Zamudio, S.: De Madrid a México, El exilio español y su impacto sobre el pensamiento, la ciencia y el sistema educativo mexicano. Morelia: UMSNH-Comunidad de Madrid, pp. 209-245.
  • Murga Castro, Idoia (2012): Pintura en danza. Los artistas españoles y el ballet (1916-1962). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Nochlin, Linda (1971): “Why have there been no great women artists?”. En: Women, Art and Power and Other Essays, (1989) Thames and Hudson, Londres, pp. 145-177.
  • Palma García, Dolores (1984): “Las escuelas patrióticas creadas por la Sociedad Económica Matritense de Amigos del País en el siglo XVIII”. En: Cuadernos de historia moderna y contemporánea, nº 5, Madrid, pp. 37-56.
  • Parker, R. / Pollock, G. (1981): Old Mistresses. Women, Art and Ideology. Londres: Harper Collins.
  • Ramírez Aisa, Elías (1994): “La formación inicial del profesorado en el Instituto-Escuela: 1918-1936”. En: Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, T. 7, Madrid, pp. 563-584.
  • Rico, María L. (2012): “La mujer y las escuelas de Artes y Oficios en la España de la Restauración”. En: Cuadernos Koré. Revista de historia y pensamiento de género, nº 6, Madrid, primavera/verano, pp. 83-113.
  • Rodrigo, Antonina (2013): “Artistas exiliadas en México: Manuela Ballester, Elvira Gascón y María Teresa Toral”. En: González, Mª José y Rius, Rosa (eds.), Remedios varo. Caminos del conocimiento, la creación y el exilio, Eutelequia, Madrid, pp. 181-201.
  • Ruiz Ortega, Manuel (2000): La Escuela de Gratuita de Diseño de Barcelona. Barcelona: Biblioteca de Cataluña. Savater, Fernando (1997): El valor de educar. Barcelona: Ariel.
  • Scanlon, Geraldine M. (1986): La polémica feminista en la España contemporánea, 1868-1974. Madrid: Akal.
  • Scanlon, Geraldine M. (1987): “La mujer y la Instrucción Pública: de la Ley Moyano a la II República”. En: Historia de la educación: Revista interuniversitaria, nº 6, Madrid, pp. 193-208.
  • Tiana Ferrer, Alejandro (1992): Maestros, misioneros y militantes. La educación de la clase obrera madrileña, 1898-1917. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.