Los muros de Méxicoun reto para las artistas españolas del exilio

  1. Gaitan Salinas, Carmen 1
  1. 1 Instituto de Historia, CSIC
Revue:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Année de publication: 2018

Titre de la publication: Monográfico: Mujeres sujeto y objeto del arte de posguerra

Volumen: 9

Número: 1

Pages: 47-66

Type: Article

DOI: 10.5209/INFE.56012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Investigaciones feministas

Résumé

This paper focuses on the muralism of the female Spanish artists exiled in Mexico after the Spanish Civil War. Although we are studying some specific artists, the murals which we explain here –some of them unknown until now– show the female refugees’ interest in actively inserting themselves not only in the Mexican society but also in their culture. Thanks to the work of Germaine Greer, we can elucidate which were the difficulties in the Mexican country and why their interventions were such limited. In that way, on the following pages, we study Manuela Ballester’s productions in leisure space or Elvira Gascón’s contributions in the religious context, pass through Mary Martín’s or Regina Raull’s isolated participations. In any case, these artists did not yield to the artistic practices that supposedly belong to them, but they knew to adapt themselves to the new requirements, making themselves visible on the Mexican walls.

Références bibliographiques

  • Alarcón Azuela, Eduardo (2011). Aquella primavera perdida… La historia del hotel Casino de la Selva en Cuernavaca. Bitácora. Arquitectura, 23, s. p.
  • Bellón, Fernando (2009). Manuela Ballester, hija, hermana y esposa de artista. Laberintos. Revista de estudios sobre los exilios culturales españoles, 10 y 11, 148-164.
  • Borzello, Frances, (2000). A World of Our Own. Women as artists since the Renaissance. Nueva York: Watson-Guptill Publications.
  • Bueno Martínez, María (2015). Dulce como los ojos de los niños: la pintura de Regina Raull. En Erdocia Castillejo (coord.): Artea eta Erbestea (1936-1960)/Arte y exilio (1936-1960) (pp. 127-141). San Sebastián: Harnika Bide Elkartea.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2001). El exilio en el arte español del siglo XX: De las problemáti¬cas generales de la emigración a las específicas de la segunda generación de artistas del exilio republicano en México. En Miguel Cabañas Bravo (coord.): El arte español del siglo XX. Su perspectiva al final del milenio (pp. 287-315). Madrid: CSIC.
  • Cerio, Débora (2014). Yo nunca te prometí la eternidad: Imágenes de un tiempo desgarrado. Anuario digital, 26, 101-119.
  • De Diego, Estrella (2007). Remedios Varo. Madrid: Fundación MAPFRE.
  • Deffebach, Nancy (2015). María Izquierdo and Frida Kahlo. Challenging Visions in Modern Mexican Art. Texas: University of Texas Press.
  • Del Cueto Ruiz-Funes, Juan Ignacio (invierno de 1997). Félix Candela, el mago de los casca¬rones de concreto. Arquine. Revista internacional de arquitectura, 2, 31-40.
  • Del Cueto Ruiz-Funes, Juan Ignacio (2011). Las bóvedas por arista de Félix Candela: variaciones sobre un mismo tema. Bitá¬cora Arquitectura, 23, 38-47.
  • Del Cueto Ruiz-Funes, Juan Ignacio (2014). Arquitectos españoles exiliados en México. México D.F.: Bonilla Artigas Editores/ UNAM-Facultad de Arquitectura.
  • Eder, Rita (1985). Marta Palau. La intuición y la técnica. México: Gobierno de Michoacán.
  • Fernández, Justino (1955). Suplemento Catálogo de las Exposiciones de Arte, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas. México D.F.: UNAM.
  • Fernández Márquez, Pablo (6 de agosto de 1961). Los murales de Elvira Gascón, Suplemento de El Nacional, México D.F., 14.
  • García, Manuel (2014). Memorias de posguerra. Diálogos con la cultura del exilio (1939- 1975). Valencia: Universidad de Valencia.
  • Greer, Germaine (1979). The obstacle race. The fortunes of women painters and their work. Londres: Picador.
  • Hammer, Martha (2011). Mujeres muralistas en el Museo Nacional de antropología. México D.F.: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
  • Jaimes, Héctor (2012). Filosofía del muralismo mexicano: Orozco, Rivera y Siqueiros. Ma¬drid: Plaza y Valdés Editores.
  • Mercado, Tununa (2006). Yo nunca te prometí la eternidad. Argentina: Planeta.
  • Mijangos de Jesús, Eliseo (2002). Una aproximación a las técnicas de la pintura mural siquei¬riana, Crónicas, 8-9, 237-251.
  • Ovalle, Ricardo y Gruen, Walter (eds.), Remedios Varo. Catálogo razonado, Ciudad de Mé¬xico, Ediciones Era, 2008 (4ª ed.).
  • Ramírez Sánchez, Mauricio César (2012). La herencia mural de Elvira Gascón en la iglesia de Zongólica, Veracruz. Crónicas, 136-149.
  • Ramírez Sánchez, Mauricio César (2014). Elvira Gascón. La línea de una artista en el exilio. México D.F.: El Colegio de México.
  • Reyes Nevares, Salvador (1982). El exilio español en México: 1939-1982. México D.F.: Sal¬vat-FCE.
  • Reyes Palma, Francisco (comisario) (2014). El retorno de la serpiente. Mathias Goeritz y la invención de la arquitectura emocional. Madrid: MNCARS.
  • Sánchez-López, Indira (enero-junio de 2013). Representaciones y expresiones de lo mexica¬no en los muralistas de la primera generación, Contribuciones desde Coatepec, UNAM, México. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=28126456009 (consultada el 22 de julio de 2016).
  • Siqueiros, David A. (1950) El muralismo de México. México D.F.: Ediciones Mexicanas.
  • Tibol, Raquel (agosto de 1985). Los caminos de Marta Palau y del tapiz en México. Revista de la Universidad de México, 415, 27.
  • Ugalde, N. (2002). Entre andamios y muros: ayudante de Diego Rivera en su obra mural (catálogo de exposición). México D.F.: Museo Mural Diego Rivera.
  • Uribe, Paola (noviembre de 2016). Retrato de la burguesía o el impulso gráfico dinámico en la plástica monumental. ICAA Documents Project Working Papers, 4, 18-28.
  • Vargas, Rafael (comp.) (2013). Elvira Gascón, retratista. México D.F.: El Colegio de México.