Sport Content in Spanish Television Programming (1993-2010)an analysis from the audience ratings perspective

  1. Bonaut, Joseba 1
  2. Vicent, Mireya 2
  1. 1 Universidad San Jorge
    info

    Universidad San Jorge

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/01wbg2c90

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Year of publication: 2019

Volume: 32

Issue: 3

Pages: 93-107

Type: Article

DOI: 10.15581/003.32.36078 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Abstract

The importance of televised sports content in Spain, chiefly football, has led to a growth in research in recent last years. Many studies have addressed this phenomenon from a variety of perspectives, including television-programming strategy, the business management relationship between television and sports, the battle for broadcasting rights or the elaboration of a television message through different broadcasting techniques. This paper seeks to add to the debate on this topic through a detailed analysis of the audience ratings of sports content aired on Spanish television channels with a nationwide coverage. To this end, we analyse the complete audience measurement data from the first period of private commercial television in Spain (1993-2010) in order to determine the most important characteristics of sports content and their true impact on audience ratings. To achieve this aim, we analysed 4,000 statistical entries from Sofres/Kantar Media’s “Anuario de audiencias de television” [Audience Yearbook] and cross referenced and studied information from more than 2,300 sport broadcasts. The results of this research underpin the role of live football broadcasts, which accounted for more than 50% of the most successful television content during that period

Funding information

This research was carried out as part of the research project CSO2015-66260-C4-1-P History of Programming and Television Programmes in Spain (national channels): from deregulation to the analogue switch-off, 1990-2010, funded by the Ministry of Economy and Competitiveness (Spain).

Funders

Bibliographic References

  • Alcolea-Díaz, G. & García-Santamaría, J. V. (2019). Los derechos audiovisuales del fútbol en España en la era digital: entre la televisión de pago y el streaming. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 74, 418-433. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1338
  • Álvarez Monzoncillo, J. M. (2011). Las nuevas incertidumbres. In J. M. Álvarez Monzoncillo (Ed.), La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios (pp. 143-204). Madrid: Fundación Telefónica.
  • Arrojo, Mª. J. (2008). La configuración de la televisión interactiva: de las plataformas digitales a la TDT. La Coruña: Netbiblo.
  • Artero, J. P. (2008). El mercado de la televisión en España: oligopolio. Barcelona: Deusto.
  • Baget, J. M. (1993). Historia de la televisión en España: 1956-1975. Barcelona: Feed-Back.
  • Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.
  • Bonaut, J. (2010). El eterno problema del fútbol televisado en España: una perspectiva histórica de la lucha por los derechos de retransmisión de la Liga de Fútbol Profesional (LFP). Comunicación y Sociedad, 23(2), 71-96. Retrieved from https://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=363
  • Bonaut, J. (2014). Los programas de resumen futbolístico de TVE durante el monopolio de la televisión pública: características y rasgos de innovación. Estudios sobre el mensaje periodístico, 20 (especial), 91-104. https://www.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45092
  • Bonaut, J. (2018a). La programación deportiva televisiva en el franquismo: el impulso de las retransmisiones y la expansión territorial del medio. In J. Montero (Ed.), Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990) (pp. 165-184). Madrid: Cátedra.
  • Bonaut, J. (2018b). La programación deportiva televisiva en TVE (1975-1982): el nacimiento de la espectacularización. In J. Montero (Ed.), Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990) (pp. 443-454). Madrid: Cátedra.
  • Bonaut, J. (2018c). La programación deportiva en TVE (1982-1989): los grandes eventos como motor de modernización. In J. Montero (Ed.), Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990) (pp. 693-710). Madrid: Cátedra.
  • Boyle, R. & Haynes, R. (2004). Football in the New Media Age. London: Routledge.
  • Bruno, M. (1994). Neotelevisione: dalle comunicazioni di massa alla massa di comunicazioni. Messina: Rubbettino.
  • Bustamante, E. (2008). Televisión: errores y frenos en el camino digital. In E. Bustamante (Coord.), Comunicación y Cultura en la Era Digital (pp. 213-264). Barcelona: Gedisa.
  • Bustamante, E. (2013). Historia de la radio y televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.
  • Creeber, G. (2015). The Television Genre Book. London: BFI.
  • Dayan, D. & Katz, E. (1994). Media Events. The Live Broadcasting of History. Cambridge: Harvard University Press.
  • Delgado, M. (2007). Contenidos y servicios de la televisión digital en España. In J. Marzal & A.
  • Casero (Eds.), El desarrollo de la televisión digital en España (pp. 127-136). La Coruña: Netbiblo.
  • Díaz, R. (2017). La información periodística en televisión. La construcción del mundo en imágenes y sonidos. Madrid: Síntesis.
  • Dunmore, T. (2011). Historical Dictionary of Soccer. Plymouth: The Scarecrow Press.
  • García, A. (2012). Régimen jurídico y mercado de la televisión de pago en España. Barcelona: UOC.
  • García, J. V. (2011). Modelo centralizado versus modelo individualizado. Derechos de fútbol y retransmisiones deportivas en Europa. Telos, 86, 126-136. Retrieved from https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero086/
  • García, J. V. & Alcolea, G. (2013). El mercado español de televisión: derechos audiovisuales de retransmisiones deportivas y modelos de negocio. Telos, 96, 115-124. Retrieved from https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero096/
  • García, M. T. (2018). La televisión digital de la dieta audiovisual: análisis de la oferta y el consumo televisivo nacional (2006-2010). In B. León (Coord.), La televisión ante el desafío de Internet (pp. 76-89). Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Gitlin, T. (1994). Inside Prime Time. London: Routledge.
  • Holt, R., Mangan, J. A. & Lafranchi, P. (1996). European Heroes. Myth, Identity, Sport. London: Routledge.
  • Jauset, J. (2000). La investigación de audiencias en televisión: fundamentos estadísticos. Barcelona: Paidós.
  • Jauset, J. (2014). Estadística para periodistas publicitarios y comunicadores. Barcelona: UOC.
  • Kantar Media (2008-2010). Anuario de audiencias de televisión. Madrid: Kantar Media.
  • LaLiga (2018). Evolución del proceso de solicitud de ofertas para la comercialización de los derechos de explotación de contenidos audiovisuales para las temporadas 2019/20 a 2021/2022. Madrid: LaLiga (25 de junio de 2018). Retrieved from https://files.laliga.es/201806/26124917bases-evolucion-proceso.pdf
  • Lotz, A. (2009). Introduction. In A. Lotz (ed.), Beyond Prime Time: Television Programming in Post-Network Era (pp. 1-13). New York: Routledge.
  • Martín-Guart, R., López-González, H. & Fernández-Cavia, J. (2017). El deporte como antídoto contra la fragmentación de audiencias: Un estudio exploratorio de los programas más vistos de la televisión en España (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1027-1039. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1206
  • Militi, A. (2012). TV Brand e Consumer Brand nella nuova televisione. In S. Cherubini & S. Pattuglia (Eds.), Entertainment e Comunicazione. Target Strategie Media (pp. 113-116). Milano: FrancoAngeli.
  • Mildward, P. (2011). The Global Football League. Transnational Networks, Social Movements and Sport in the New Media Age. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Munsó, J. (2001). La otra cara de la televisión. 45 años de historia y política audiovisual. Barcelona: Flor del viento.
  • Orza, G. (2002). Programación televisiva. Un modelo de análisis instrumental. Buenos Aires: La Crujía.
  • Prado, E., Huertas, A. & Perona, J. J. (1992). España: nuevos modelos de programación. Telos, 31, 72-84. Retrieved from https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero031/
  • Pérez, J. R (1989). Peculiaridades de una televisión gubernamental II: la implantación. In J. Timoteo (Ed.), Historia de los medios de comunicación en España. Periodismo, imagen y publicidad (1900-1990) (pp. 312-325). Barcelona: Ariel.
  • Roche, M. (2000). Mega-Events and Modernity: Olympics and Expos in the Growth of Global Culture. Londres: Routledge.
  • Sofres (1993-2007). Anuario de audiencias de televisión. Madrid: Sofres Audiencias de Medios.
  • Wenner, L. & Billings, A. (2017). Sport, media and mega-events. Londres: Routledge.
  • Whannel, G. (1992). Fields in Vision: Television Sport and Cultural Transformation. London: Routledge.
  • Williams, R. (2003). Television: Technology and Cultural Form. London: Routledge Classics.