Una espiral de conservadurismola influencia de los medios de comunicación en el mantenimiento de un status quo musical en el primer franquismo (1945-1956)

  1. CAPARRÓS ÁLVAREZ, Alberto 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

ISSN: 2659-6482

Year of publication: 2019

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 21-35

Type: Article

DOI: 10.14201/PMRT.19027 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

Abstract

This article explores the impact that the media in general and the radio in particular had on the evolution of Spanish academic music during the first Franco regime and its influence on the maintenance of a musical status quo. Despite its possibilities to renew the music scene, the media of that time remained close to a traditional and commercial aesthetic, offering entertainment to the public, in order to escape from the reality of a Spain in ruins. This reinforced both a style and a well-known repertoire, which did not offer significant news. In Spain, the new generations of composers had restricted access to the styles that were beginning to be heard in other countries. Consequently, Spanish music lacked references that would allow overcome cliches of the picturesque impressionism of Turina and the Falla's Three-Cornered Hat. The objective of this article is to explore how the media were part of this spiral of conservatism that would postpone until the late fifties the emergence of new vanguards in the rest of Europe.

Bibliographic References

  • Alonso, C., Arce, J. y Fraile T. (2010). Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea. Madrid: ICCMU.
  • Balsebre, A. (2002). Historia de la radio en España, Volumen II (1939-1985). Madrid: Cátedra.
  • Fraile, T. y Viñuela, E. (Eds.) (2012). La música en el lenguaje audiovisual: aproximaciones multidisciplinarias a una comunicación mediática. Sevilla: Arcibel.
  • González Lapuente, A. (Ed.) (2012). La música en España en el siglo XX. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.
  • Gracia, J. y Ruiz Carnicer, M. (2004). La España de Franco (1939-1975), Cultura y vida cotidiana. Madrid: Síntesis.
  • Muñoz Soro, J. (2014). “Política de información y contrainformación en el franquismo (1951-1973): El ministerio de Información es tan importante como el de la Guerra”. Revista de estudios políticos, vol. 163, pp. 233-263.
  • Murelagaibarra, J. (2009). “Historia contextualizada de la radio española del franquismo (1940-1960)”. Historia y Comunicación Social, vol. 14, pp. 367-386.
  • Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España. Barclona: Gedisa.
  • Pérez Zalduondo, G. y Gan Quesada, G. (Eds.) (2013). Music and Francoism. Turnhout: Brepols.
  • Sopeña, F. (1976). Historia de la música española contemporánea. Madrid: Rialp.