Performatividad en la academiaUna aproximación genealógica al concepto de escritura performativa y a su uso en el relato de la investigación basada en artes.

  1. Gómez-Urda González, Félix 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid. Dpto. de Periodismo y Nuevos Medios
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2020

Issue Title: Arte y/en/desde la Universidad

Volume: 8

Issue: 1

Pages: 183-194

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.21546 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

This article is an epistemological approach to the concept of performative writing, a narrative form considered here as technology to account for the results of an Arts Based Research. The origin of this type of writing is placed in the reflections on the performative utterance of the philosopher John L. Austin and in the successive stress that his ideas have found in philosophy, sociology, anthropology and art. The article offers a genealogy of the concept and suggests answers to problematic questions in the field of artistic research such as, what is performativity? or what elements characterize performative writing and what role does it play in the context of Arts-Based Research methodologies?

Bibliographic References

  • Austin, John Langshaw. (1962) 1990. Cómo hacer cosas con las palabras. Genaro R. Carrió, trad. Barcelona: Paidós
  • Butler, Judith. (1990) 2001. El género en disputa : El feminismo y la subversión de la identidad. Traducción, Mónica Mansour & Laura Manríquez. Barcelona: Paidós
  • Butler, Judith. 1994. "Gender as performance: An interview with Judith Butler".By Lynne Segal & Peter Osborne. Radical Philosophy 67. https://www.radicalphilosophy.com/interview/judith-butler
  • Cornago Bernal, Óscar. 2005. Resistir en la era de los medios: Estrategias performativas en literatura, teatro, cine y televisión. Madrid: Editorial Iberoamericana
  • De Man, Paul. (1980) 1990. La resistencia a la teoría. Trad., Elena Elorriaga & Oriol Francés. Madrid: Visor
  • Derrida, Jacques. (1972) 1994. “Firma, acontecimiento, contexto”. En Márgenes de la filosofía, trad. de Carmen González Marín. Madrid: Cátedra
  • Giroux, Henry A. 2005. Estudios culturales, pedagogía crítica y democracia radical. Con un epílogo de Douglas Kellner; trad., Nestor Cabrera. Madrid: Editorial Popular
  • Ingala, Emma. 2016. “Cuerpos vulnerables y vidas precarias ¿Un retorno de lo humano en la filosofía política de Judith Butler?”. “Filosofía y cuerpo desde el pensamiento greco-romano hasta la actualidad”, Suplemento monográfico, Daimon 5
  • Jones, Amelia. 2014. “Performar, performatividad, performance y la política de la huella material”. En Perform: How to do things with(out) words: [Cómo hacer cosas con [sin] palabra], Catálogo exposición Centro de Arte Dos de Mayo, 22 marzo-21 sept., Chantal Pontbriand, ed.; trads. David Sánchez et al., 58-87. Madrid: CA2M
  • Jones, Stacy Holman, Tony E. Adams & Carolyn Ellis, eds. 2013. Handbook of autoethnography. New York: Taylor & Francis
  • Madison, D. Soyini. 1998. “Performance, personal narratives, and the politics of possibilities”. En The future of performance studies: Visions and revisions, Sheron J. Dailey, ed. Annandale, VA: National Communication Association
  • Madison, D. Soyini. 2005. Critical ethnography: Methods, ethics, and performance. Thousand Oaks CA: Sage
  • Pavis, Patrice. 2016. The Routledge dictionary of performance and contemporary theatre. New York: Taylor & Francis
  • Pelias, Ronald J. 2007. “Performative writing: The ethics of representation in form and body”. En Ethical futures in qualitative research: Decolonizing the politics of knowledge, Norman K. Denzin & Michael D. Giardina, editors. Walnut Creek CA: Left Coast
  • Pelias, Ronald J., 1999. Writing performance: Poeticizing the researchers body. Carbondale IL: Southern Illinois University
  • Phelan, Peggy. 1997. Mourning sex: Performing public memories. London: Routledge
  • Pinto, Joaquim. 2013. E agora? Lembra-me. CRIM Produções, 165 min. https://www.filmin.es/pelicula/e-agora-lembra-me
  • Pollock, Della. 1998. “Performative writing”. En The ends of performance, edited by Peggy Phelan & Jill Lane, 73-103. New York: New York University
  • Rancière, Jacques. (1987) 2010. El maestro ignorante : Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Traducción de Núria Estrach. Barcelona: Laertes
  • Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Trad. de Ariel Dillon. Buenos Aires: Manantial
  • Spry, Tami. 2011. Body, paper, stage: Writing and performing autoethnography. Walnut Creek CA: Left Coast
  • Trinh, T. Minh-ha. 1989. Woman, native, other. Bloomington IN: Indiana University