Carlos V y los Reales Alcázares de Sevillael espacio áulico en torno al Patio de las Doncellas

  1. Gaitán Salinas, Candela 1
  2. Ramiro Ramírez, Sergio 2
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Year of publication: 2020

Issue: 19

Pages: 79-97

Type: Article

DOI: 10.18002/DA.V0I19.5998 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: De arte: revista de historia del arte

Abstract

Until now the architectural interventions commissioned by the Spanish Monarchy at the Alcázar of Seville between 1545 and 1547 have been largely unknown. This lack of scholarship was mainly due to the loss of payment logs corresponding to those years. Thus, the aim of this paper is to fill that gap by presenting new primary documents, published here for the first time, related to the Crown’s management of the commission. At the same time, the paper analyses the decisions made by the Emperor Charles V concerning the new rooms to be created and how they should interrelate. Lastly, the study evinces the knowledge that the main architects of the Monarchy, Alonso de Covarrubias and Luis de Vega, acquired regarding the domestic and ceremonial requirements of the Imperial Family

Bibliographic References

  • Almagro Gorbea, Antonio. “Investigación y restauración en el Alcázar de Sevilla”. Informes de la Construcción, vol. 64, nº Extra (2012), 95-108.
  • Almagro Gorbea, Antonio. “La planta alta del palacio de Pedro I en el Alcázar de Sevilla”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. 27, (2015), 69-115.
  • Almagro Gorbea, Antonio. “Los palacios de Pedro I. La arquitectura al servicio del poder”. Anales de Historia del Arte, nº 2 (2013), 25-49.
  • Chávez González, María Rosario. El Alcázar de Sevilla en el siglo XIX. Sevilla: Patronato del Real Alcázar de Sevilla, 2004.
  • Díaz González, Francisco Javier. La Real Junta de Obras y Bosques en la época de los Austrias. Madrid: Dyckinson, 2002.
  • Domínguez Casas, Rafael. Arte y etiqueta de los Reyes Católicos: artistas, residencias, jardines y bosques. Madrid: Alpuerto, 1993.
  • Fernández Aguilera, Sebastián. “Origen del Palacio de Pedro I en el Alcázar de Sevilla: el mirador hoy llamado de los Reyes Católicos”. Archivo Español de Arte, vol. 88, nº 352 (2015), 338-341.
  • Fernández Gomez, Marcos, ed. El Alcázar y las Atarazanas de Sevilla en el reinado de los Reyes Católicos: Las Cuentas del Obrero Mayor Francisco de Madrid. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla/Patronato del Real Alcázar, 2011.
  • Juan Gil, El exilio portugués en Sevilla: De los Braganza a los Magallanes (Sevilla: Fundación Cajasol, 2009)
  • Guerrero de Llanos, Eva. “El uso de la arquitectura como reafirmación política: la Maestría Mayor de Obras Reales en el siglo XVI y Luis de Vega”. En Los Lugares del Arte: identidad y representación, vol. I, editado por Sofía Diéguez Patao, 133-158. Barcelona: Laertes, 2014.
  • Jiménez Martín, Alfonso. “Cronología documentada del contexto, antecedentes,construcción y uso del hospital de las Cinco Llagas, o de la Sangre, sede del Parlamento de Andalucía”. En El edificio sede del Parlamento de Andalucía. El Hospital de las Cinco Llagas, 213-147. Sevilla: Parlamento de Andalucía, 2017.
  • Llaguno y Amírola, Eugenio. Noticias de los Arquitectos y Arquitectura de España desde su restauración. Madrid: Imprenta Real, 1892.
  • Marías Franco, Fernando. El largo siglo XVI. Madrid: Taurus, 1989.
  • Marín Fidalgo, Ana. El Alcázar de Sevilla bajo los Austrias, vol. I. Sevilla: Ediciones Guadalquivir, 1990.
  • Marín Fidalgo, Ana. Vermondo Resta. Sevilla: Diputación de Sevilla, 1988.
  • Marín Fidalgo, Ana y Plaza, Carlos, eds. Los jardines del Real Alcázar de Sevilla. Historia y Arquitectura desde el Medievo islámico al siglo XX. Sevilla: Patronato del Real Alcázar de la Casa Consistorial, 2015.
  • Márquez Redondo, Ana Gloria. Los alcaides del Alcázar de Sevilla. Sevilla: Patronato del Real Alcázar, 2010.
  • Martínez Millán. José, coord. La corte de Carlos V: Vol. 2, Tomo 3: Los consejos y los consejeros de Carlos V. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000.
  • Morales Martínez, Alfredo J. “Los Reyes Católicos y el Alcázar de Sevilla: De la restauración a la renovación”. En Los Alcázares reales: vigencia de los modelos tradicionales en la arquitectura áulica cristiana, editado por Miguel Ángel Castillo Oreja. Madrid: Fundación BBVA, 2001, 129-144.
  • Morales Martínez, Alfredo J. y Serrera Contreras, Juan Miguel. “Obras en los Reales Alcázares de Sevilla en tiempo de los Reyes Católicos”. Laboratorio de Arte, nº 12 (1999), 69-77.
  • Pérez Ferrer, Juan Carlos y Fernández Aguilera, Sebastián. “La restauración del artesonado de la Sala del Techo de Carlos V del palacio mudéjar del Real Alcázar de Sevilla”. Apuntes del Alcázar de Sevilla, nº 11 (2010), 340-341
  • Pérez Gil, Javier. El Palacio Real de Valladolid: sede de la Corte de Felipe III (1601-1606). Valladolid: Universidad de Valladolid, 2006.
  • Pérez-Mallaína, Emilio. Las Atarazanas de Sevilla: Ocho siglos de historia del arsenal del Guadalquivir. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2019.
  • Sergio Ramiro Ramírez. Patronazgo y usos artísticos en la corte de Carlos V: Francisco de los Cobos y Molina. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2018.
  • Redondo Cantera, María José. “La arquitectura de Carlos V y la intervención de Isabel de Portugal: palacios y fortalezas”. En Carlos V y las artes: promoción artística y familia imperial, 67-106, Valladolid: Junta de Castilla y León- niversidad de Valladolid, 2000.
  • Rodríguez Moreno, Concepción. “El Patio de las Doncellas del Alcázar de Sevilla en el Siglo XIV. Su análisis espacial a través de la infografía”. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de Nuestra Señora de las Angustias de Granada, nº 13, (2006), 31-56.