Factores de credibilidad e interés de las noticias en el paisaje (des)informativo

  1. Alcalá-Santaella, María 1
  2. Alcolea-Díaz, Gema 2
  3. Navarro-Sierra, Nuria 2
  1. 1 Universidad San Pablo-CEU, CEU Universities
  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2021

Volume: 27

Pages: 739-751

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.71280 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The present research examines which are the main factors influencing credibility and interest in news in Spain, within the current concern about misinformation. The objective of this article is to get to know the factors that influence the aforementioned phenomenon, to what extent they do so and their possible interdependencies. In order to measure the weight of the factors that make news items more or less interesting and/or credible, an online panel survey was carried out over a sample of 4.351 people, made up of stratified random sampling with proportional allocation. It is concluded that credibility and interest depend on several factors; the most influential being the way through which items of news are accessed, followed by others more related to the content: the topic, for credibility, and the editorial style, for interest.

Funding information

Esta investigación forma parte del proyecto nacional “Estudio de los factores condicionantes de la desinformación y propuesta de soluciones contra su impacto en función de los grados de vulnerabilidad de los grupos analizados”, financiado internacionalmente por la Fundación Luca de Tena y Facebook en el marco del concurso público “Investigación académica sobre la desinformación en España y aproximación a: aspectos antropológicos, económicos y sociológicos que la motivan, historia, expansión y situación actual y propuestas de soluciones”.

Funders

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