El mueble español entre España y América durante la primera mitad del siglo XXcaminos de «ida y vuelta»

  1. Pérez-Flecha González , Javier 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

ISSN: 2255-2057

Year of publication: 2021

Issue Title: Connections. III Ibero-American Congress on the History of Furniture

Volume: 10

Issue: 13

Pages: 223-243

Type: Article

DOI: 10.17811/RM.10.13-2.2021.223-243 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

Abstract

We study the reasons and paths why Spanish furniture were sent and auctioned at New York for the galleries and collectors who requested this kind of artworks, giving examples of sales made possible by the French & Co gallery. Moreover, we analize the return of the Spanish antiquarian market after the Spanish civil war and the importance that has the furniture exported back from the US on that reestablishment.

Bibliographic References

  • Aguiló Alonso, María Paz. El Mueble en España, siglos XVI-XVII. Madrid: Antiquaria, 1993.
  • Baudrillard, Jean. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI editores, 2016.
  • Beltrán Catalán, Clara y Artur Ramón Navarro. “Algunos apuntes para una historia del anticuariado en Barcelona: 1910-1936”. En El reverso de la historia del arte: exposiciones, comercio y coleccionismo (1850-1950), eds. Clara Beltrán Catalán y Esther Alsina Galofré, 67-115. Gijón: Trea, 2015.
  • Byne, Arthur y Mildred Stapley. Spanish interiors and furniture. Nueva York: William Helburn, 1921-1925.
  • Byne, Arthur, Mildred Stapley y Ercole Canessa. Important Medieval and Early Renaissance Works of Art from Spain. Nueva York, American Art Association, 1927.
  • Doménech, Rafael y Luis Pérez Bueno, Muebles antiguos españoles. Barcelona: Bayés, 1921.
  • Enríquez, Joaquín. Catálogo de la Exposición de Mobiliario Español de los siglos XV, XVI, y primera mitad del XVII. Madrid: Sociedad española de Amigos del Arte, 1918.
  • Fernández Pardo, Francisco. Dispersión y destrucción del Patrimonio Artístico Español. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2017, Tomo II.
  • Gkozgkou, Dimitra. “Los Amigos del Arte: ¿Una Sociedad de ambiguos intereses?”. En Nuevas contribuciones en torno al mundo del coleccionismo de arte hispánico en los siglos XIX y XX, eds. Inmaculada Socias Batet y Dimitra Gkozgkou, 99-124. Gijón, Trea, 2013.
  • Gómez Moreno, Manuel. El arte en España: Guía del Museo del Palacio Nacional. Barcelona: Imprenta de Eugenio Subirana, 1929.
  • Kagan, Richard L. The Spanish Craze. America’s Fascination with the Hispanic World 1779-1939. Lincoln, University of Nebraska Press, 2019.
  • Kagan, Richard L. “The Spanish Turn: The Discovery of Spanish Art in the United States (1887-1920)”. En Collecting Spanish Art: Spain’s Golden Age and America’s Gilded Age, eds. Inge Reist y José Luis Colomer, 21-41. Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2012.
  • Kagan, Richard L. “From Noah to Moses: The Genesis of Historical Scholarship on Spain in the United States”. En Spain in America: The Origins of Hispanism in the United States, ed. Richard L. Kagan, 21-48. Chicago, Universidad de Illinois, 2002.
  • Mares Deulovol Frederic. El mundo fascinante del coleccionismo y de las antigüedades. Memorias de la vida de un coleccionista. Barcelona: Instituto de Cultura de Barcelona, 2000.
  • Martínez Plaza, Pedro. El coleccionismo de pintura en Madrid durante el siglo XIX. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica, 2018.
  • Martínez Ruiz, María José. “Luces y sombras del coleccionismo artístico en las primeras décadas del siglo XX: el Conde de las Almenas”. Goya 307-308, (2005): 281-294.
  • Martínez Ruiz, María José. “Entre negocios y trapicheos. Anticuarios, marchantes y autoridades eclesiásticas en las primeras décadas del siglo XX: el caso singular de Raimundo Ruiz”. En La dispersión de objetos de arte fuera de España en los siglos XIX y XX, eds. Fernando Pérez Mulet e Inmaculada Socias Batet, 151-190. Barcelona, Publicaciones y ediciones de la Universidad, 2011.
  • Martínez Ruiz, María José. “Depredadores de Conventos. Comercio de antigüedades en el entorno de las clausuras españolas: Lionel Harris”. En El reverso de la historia del arte: exposiciones, comercio y coleccionismo (1850-1950), eds. Clara Beltrán Catalán y Esther Alsina Galofré, 171-200. Gijón: Trea, 2015.
  • Martínez Ruiz, María José. “Dime qué expones y te diré qué vendes. El oscuro negocio de las antigüedades bajo el respetable amparo del coleccionismo artístico”. En El Arte Hispánico en las exposiciones internacionales, eds. Inmaculada Socias Batet y Dimitra Gkozgkou, 125-148. Milán, Hugony Editore, 2014.
  • Martínez Ruiz, María José. La enajenación del patrimonio en Castilla y León. Valladolid: Junta de Castilla y León, 2008, Tomo II.
  • Martínez Ruiz, María José. “Raimundo y Luis Ruiz: pioneros del mercado de antigüedades españolas en EEUU”, Berceo, 161, (2011): 49-87.
  • Merino de Cáceres, José Miguel. “Arthur Byne: un expoliador de guante blanco”. En La dispersión de objetos de arte fuera de España en los siglos XIX y XX, eds. Fernando Pérez Mulet e Inmaculada Socias Batet, 241-272. Barcelona, Publicaciones y ediciones de la Universidad, 2011.
  • Merino de Cáceres, José Miguel y María José Martínez Ruiz. La destrucción del patrimonio artístico español: W. R. Hearst “el gran acaparador”. Madrid, Cátedra, 2012.
  • Pérez-Flecha González, Javier. “La colección de mobiliario de José Weissberger en el Museo Nacional de Artes Decorativas”. Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, Vol. 5, nº 6 (2016): 371-378.
  • Pérez-Flecha González, Javier. “Madrid, París, Londres y Nueva York: José Weissberger y el contrabando de tejidos antiguos en 1932”. Goya 373, (diciembre 2020): 316-327.
  • Thornton, Peter. L’Époque et son Style: la décoration intérieure. Paris: Flammarion, 1986.