LGBTQIA+ cartographies in filmic Madridnarrative traits of spatial characterization
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0212-9426, 2605-3322
Año de publicación: 2022
Número: 95
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: BAGE. Boletín de la Asociación Española de Geografía
Resumen
In this work, the spatial repertoire and its dominant features are analyzed as a source of indirect characterization of LGBTQIA+ characters, studying their representation in feature films set in Madrid and its province and exhibited on the commercial circuit. The methodology that serves as the basis for the study is fundamentally qualitative and was developed by the authors of this work inspired by Hamon’s use of narrative frameworks, a concept redefined, in turn, by Chatman as a narrative trait. The fundamental objective is to specify, in short, which spaces make up the LGBTQIA+ narrative universe, that is, the filmic cartography that the cinema constructs and advances for characters representing sectors of the LGBTQIA+ community and, as is verified here, since not all of these sectors have not all been treated in the same way nor have they all been represented with the same level of detail and extent, we wish to define the distinguishing features of their associated spaces.
Referencias bibliográficas
- Alcalde, J., & Barceló, R. J. (1976). Celtiberia Gay. Editorial Personas.
- Alfeo Álvarez, J.C. (1997). El personaje homosexual masculino como protagonista en la cinematografía española (Doctoral Thesis, Complutense University of Madrid, Spain). Editorial Complutense de Madrid Servicio de Publicaciones.
- Alfeo Álvarez, J.C. (2001). El enigma de la culpa: la homosexualidad y el cine español (1962-2000). International Journal of Iberian Studies, 13, 136-147.
- Alfeo Álvarez, J.C., & González de Garay Domínguez, B. (2011). La ciudad periférica: Paisajes urbanos de marginalidad en el cine español de la Transición. Actas Icono, 14(8). https://eprints.ucm.es/id/eprint/15077/
- Asenjo, D. (2017). Límites visuales entre normatividad y diversidad. Una panorámica de representaciones fílmicas de androginia, disfraz sexual, trans e intersexualidad en Occidente. Prisma Social, 2, 57-82. https://revistaprismasocial.es/article/view/1554/1750
- Asenjo, D. (2019). Atisbando representaciones trans e intersexuales en ‘Mi querida señorita’. Discursos genérico-sexuales en el cine pretransicional (Doctoral Thesis, Complutense University of Madrid, Spain). https://eprints.ucm.es/id/eprint/54981/
- Augé, M. (2002). Los “no lugares”: espacios del anonimato: una antropología de la modernidad. Gedisa.
- Bal, M. (1990). Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología. Cátedra.
- Barber, S. (2006). Ciudades proyectadas. Cine y espacio urbano. GG mixta.
- Benet, V. (2012). El cine español. Una historia cultural. Paidós.
- Berger, P.L., & Luckmann, T. (1991) [1966]. The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Penguin Books.
- Bordwell, D., Staiger, J., & Thompson, K. (1998). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Cátedra.
- Burch, N. (1969). Praxis du cinema. Gallimard.
- Camarero Gómez, G. (2019). Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Akal/cine.
- Casetti F., & di Chio, F. (2009). Cómo analizar un film. Paidós.
- Chatman, S. (1980) [1978]. Story and discourse: The narrative structure in fiction and film. Cornell University Press.
- Cram, E. (2019). Queer geographies and rhetoric of orientation. Quarterly Journal of Speech, 105(1), 98-115. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00335630.2019.1553587?journalCode=rqjs20
- Deltell, L. (2011). José Jara: Un apocalíptico en el cine, un refugiado en la universidad. Área Abierta, (30). http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2011.n30.37837
- Egeda. (2009). La percepción del cine español por el público. Fundación Aisge.
- Elsaesser, T., & Hagener, M. (2015). Introducción a la teoría del cine. Universidad Autónoma de Madrid.
- Enguix, B. (1995). Poder y deseo. La homosexualidad masculina en Valencia. Edicions Alfons el Magnànim.
- Gámir Orueta, A., & Manuel Valdés, C. (2007). Cine y geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45), 157-290. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/643
- Gámir Orueta, A. (2012). La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova, XVI(403), 387-424. https://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-403.htm
- García Fernández, E. C. (2015). Marca e identidad del cine español. Proyección nacional e internacional entre 1980 y 2014. Fragua.
- García Jiménez, J. (1993). Narrativa audiovisual. Cátedra.
- García Sahagún, M., & Arquero Blanco, I. (2019). La tematología aplicada al análisis de la serie Penny Dreadful (Showtime y Sky, 2014-2016). Comunicación y Sociedad, (19), 1-26. https://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e6660
- González, C. (2011). Visibilidad y diversidad lésbica en el cine español. Cuatro películas de la última década. Revista Icono14, (3), 221-255. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/110/59
- González de Garay, B. (2013). El lesbianismo en las series de ficción televisiva españolas (Doctoral Thesis, Complutense University of Madrid, Spain). https://eprints.ucm.es/id/eprint/19949/
- González de Garay, B., & Alfeo, J. C. (2017). Formas de representación de la homosexualidad en el cine y la televisión españoles durante el Franquismo. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 23, 73-78. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=386
- González Requena, J. (2007). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Colección Trama y Fondo.
- Gordillo Álvarez, I. (2007). El diálogo intercultural en el cine español contemporáneo: entre el estereotipo y el etnocentrismo. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(4), 207-222. https://idus.us.es/handle/11441/11691
- Guash, Ó. (1991). La sociedad rosa. Anagrama.
- Hamon, P. (1977). Pour un un statut sémiologique du personnage. In Poétique du récit. Éditions du Seuil.
- Hopewell, J. (1989). Out of the Past: Spanish Cinema After Franco. British Film Institute.
- Kirby, E., Watson, A., Churchill, B., Robards, B., & LaRochelle, L. (2021). Queering the Map: Stories of love, loss and (be) longing within a digital cartographic archive. Media, Culture & Society, 43(6), 1043-1060. https://doi.org/10.1177/016344372098600
- Lauretis, T.D. (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. Macmillan Press.
- Larson, S. (2021). Architecture and the Urban in Spanish Film. Intellect.
- Lomas Martínez, S. (2017). Travestismo, homosexualidad y autoría queer durante el franquismo en Más bonita que ninguna (1965). ZER, 23(44), 13-29. https://doi.org/10.1387/zer.17945
- McKee, R. (2017). El guión. Story. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba minus.
- Melero, A. (2010). Placeres o cultos. Gays y lesbianas en el cine español de la transición. Media, Culture and Society, 43(6). 1043-1060. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443720986005
- Pelayo, I. (2010). Imagen fílmica del lesbianismo a través de los personajes protagonistas en el cine español (Doctoral Thesis, Complutense University of Madrid, Spain). https://eprints.ucm.es/id/eprint/12289/
- Rodrigo-Alsina, M. (1999). La comunicación intercultural. Anthropos.
- Seguin, J.-C. (2019). Prólogo. In G. Camarero Gómez, Madrid en el cine de Pedro Almodóvar (pp. 9-11). Akal/cine.
- Sánchez Ramírez, G. (2016). La transexualidad en el cine español: representación del personaje transexual en la ficción española (Undergraduate Final Degree Thesis, University of Seville, Spain). https://idus.us.es/handle/11441/48563
- Shohat, E., & Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación: crítica del pensamiento eurocéntrico. Paidós.
- Stam, R. (2000). Film theory: An introduction. Blackwell Publishing.
- Tello Díaz, L. (2016). La “mirada femenina”: estereotipos y roles de género en el cine español (1918-2015). Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 34, 1-16. https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9303
- Vila, S. (1997). La escenografía. Cine y arquitectura. Cátedra.