Onco-influencers en Instagramcaso de estudio de Elena Huelva y L’Oréal

  1. Nuria Cuenca-Octavio
  2. Carmen Llorente-Barroso
Zeitschrift:
IROCAMM-International Review Of Communication And Marketing Mix

ISSN: 2605-0447

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 6

Nummer: 1

Seiten: 69-87

Art: Artikel

DOI: 10.12795/IROCAMM.2023.V06.I01.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: IROCAMM-International Review Of Communication And Marketing Mix

Zusammenfassung

Opinion leaders have become important sources of advice for other consumers. In this sense, the emblematic rise in the social media environment of the female influencer is striking, such as the case of Elena Huelva, Ewing’s sarcoma patient who accumulates more than half a million followers on Instagram. Through quantitative and qualitative analysis of the total amount of 106 publications posted by this onco-influencer between November 2021 and November 2022, period in which she has gained special relevance in the Spanish social environment, the value of her profile in collaboration with L’Oréal on this social network has been discussed. The aim of this investigation is to reveal the strategic potential these social profiles can bring to brands in the beauty industry, since their collaboration with brands like L’Oréal seek to position the use of cosmetics as a tool for the improvement of patients’ self-esteem towards the promotion of their personal self-communication. Content poured into the influencer’s Instagram profile is essential to reach the niche of cancer patients.

Bibliographische Referenzen

  • Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría (21). Caja Negra.
  • Bard, W. G., & Magallanes, U. M. L. (2021). Instagram: la búsqueda de la felicidad desde la autopromoción de la imagen. Culturales, 9, 1-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=8084012.
  • Bardin, L. (1986). El Análisis de contenido. Akal, S. A.
  • Belanche, D., Flavián, M., & Ibáñez-Sánchez, S. (2020). Followers’ reactions to influencers’ instagram posts. Spanish Journal of Marketing - Esic, 24 (1), 37–54. https://doi.org/10.1108/SJME-11-2019-0100
  • Boerman, S. C. (2020). The effects of the standardized instagram disclosure for micro- and meso-influencers. Computers in Human Behavior, 103, 199–207. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.09.015
  • Calderero Hernández, J. F., (2003) Estudio de libros de texto de ciencias de la naturaliza mediante análisis cuantitativo basado en la teoría de grafos [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-prints UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4757/1/T26700.pdf
  • Casaló, L. V., Flavián, C., & Ibáñez-Sánchez, S. (2020). Influencers on instagram: antecedents and consequences of opinion leadership. Journal of Business Research, 117, 510–519. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.005
  • Chen, S. X., & Kanai, A. (2022). Authenticity, uniqueness and talent: gay male beauty influencers in post-queer, postfeminist Instagram beauty culture. European Journal of Cultural Studies, 25(1), 97-116. https://doi.org/10.1177/1367549421988966
  • Childers, C. Lemon, L., & Hoy, M. G. (2019). #Sponsored #Ad: Agency Perspective on Influencer Marketing Campaigns, Journal of Current Issues & Research in Advertising, 4(3), 258-274. https://doi.org/10.1080/10641734.2018.1521113
  • Cosmetics Europe. The personal care association (2022, Junio). European Consumer Perception Study 2022. Consmetics: Our essentials for daily life. https://cosmeticseurope.eu/cosmetic-products/european-consumer-perception-study-2022/
  • Cuenca-Octavio, N., Llorente-Barroso, C., & García-García, F. (2022). La cosmética en el entorno digital: herramienta clave para la autoestima de pacientes oncológicas. En U.Cuesta & A. Barrientos (Eds.). Los nuevos materiales de comunicación y salud (pp. 219-234). Fragua.
  • Doncel-Martín, I., Catalan-Matamoros, D., & Elías, C. (2022). Corporate social responsibility and public diplomacy as formulas to reduce hate speech on social media in the fake news era. Corporate Communications: An International Journal, (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/CCIJ-04-2022-0040
  • Huelva, E. [@elenahuelva02 y @slowloveoficial] (2022, Febrero 24). Entrevista a Elena Huelva. @elenahuelva02 y @slowloveoficial [Vídeo en formato reels] [Reels]. Instagram. https://www.instagram.com/tv/CaXQfS4LzM_/?utm_source=ig_web_copy_link
  • Jiménez-Marín, G., Bellido-Pérez, E., & Trujillo Sánchez, M. (2021). Publicidad en Instagram y riesgos para la salud pública: el influencer no sanitario como prescriptor de medicamentos, a propósito de un caso. Revista Española de Comunicación en Salud, 12(1), 43-57. https://doi.org/10.20318/recs.2021.5809
  • Jiménez-Marín, G., & Valenzuela, N. S. G. (2022). Estrategias de comunicación publicitaria para el tratamiento y prevención del cáncer: Spanish case. Revista de Comunicación y Salud, 13, 42-62. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e310
  • Kefala, V., Biskanaki, F., & Rallis, E. (2020). The role of corrective make up in dermoaesthetics and cutaneous disorders. Epitheorese Klinikes Farmakologias kai Farmakokinetikes, 38(2) 125-132.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.
  • Llorente-Barroso, C., Cuenca-Octavio, N., & García-García, F. (2022). El poder de la cosmética sobre la auto-representación de pacientes oncológicas en Instagram. Estrategias de comunicación publicitaria en redes sociales: diseño, gestión e impacto (pp. 245-261). Mc Graw Hill.
  • Llorente-Barroso, C., Ferreira, I., & Fernández-Muñoz, C. (2022). Creative attributes of branded content: Analysis of awarded pieces in “El Sol” (2015-2021). Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 13(1), 127-145. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20783
  • Martín Santana, J. D., Reinares Lara, P. D., & Reinares Lara, E. M. (2015). La notoriedad de la marca como factor explicativo de la eficacia de las campañas publicitarias en televisión. Adresearch: Revista Internacional De Investigación En Comunicación, 11, 8-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=4977279
  • Merial-Kieny, C., Nocera, T., & Mery, S. (2008). Medical corrective make-up in post-chemotherapy. Annales de Dermatologie et de Venereologie, 135(1-2), 25-28. https://doi.org/10.1016/S0151-9638(08)70094-2
  • Reagle, J. M. (2015). Reading the comments: likers, haters, and manipulators at the bottom of the web. MIT Press. https://ucm.on.worldcat.org/oclc/908145960
  • Real Academia de la Lengua Española. (2022a). Enfermedad. En RAE diccionario de la lengua española. Recuperado 26 de noviembre, 2022, de https://dle.rae.es/enfermedad
  • Real Academia de la Lengua Española. (2022b). Cáncer. En RAE diccionario de la lengua española. Recuperado 26 de noviembre, 2022, de https://dle.rae.es/cáncer
  • Schouten, A., Janssen, L., & Verspaget, M. (2019). Celebrity vs. Influencer endorsements in advertising: the role of identification, credibility, and Product-Endorser fit. International Journal of Advertising, 39(7), 1-24. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1634898
  • Stanpa. Asociación Española de Perfumería y Cosmética (2020, junio). El nuevo consumidor CSS: Consciente, Solidario y Sostenible. Volvemos a cuidarnos, pero con nuevos valores. https://www.stanpa.com/notas-prensa/el-nuevo-consumidor-css-consciente-solidario-y-sostenible-volvemos-a-cuidarnos-pero-con-nuevos-valores/
  • Tafesse, W., & Wood, B. P. (2021). Followers’ engagement with Instagram influencers: the role of influencers’ content and engagement strategy. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102303. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102303
  • Van Driel, L., & Dumitrica, D. (2021). Selling brands while staying “authentic”: the professionalization of instagram influencers. Convergence, 27(1), 66-84. https://doi.org/10.1177/1354856520902136
  • Villena Alarcón, E. A., & Fernández Torres, M. J. (2020). Relaciones con los públicos a través de Instagram: los influencers de belleza como caso de estudio. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 19(10), 111-132. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v10i19.641
  • Wairy, A., Lohézic- Le Dévéhat, F., Brandhonneur, N. (2021). Dermo-cosmetic products and anti-cancer treatments. Actualités Pharmaceutiques, 60(610), 42-46. https://doi.org/10.1016/j.actpha.2021.08.016
  • Zak, S., Hasprova, M. (2020). The role of influencers in the consumer decision-making process. Les Ulis EDP Sciences 2020