Spatial thinking skills mediated by communication processes in preschool children

  1. Alix María Casadiego
  2. Victor Santiuste Bermejo
  3. Vicente Bermejo Fernandez
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2023

Issue: 48

Pages: 74-85

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

Several studies have shown the relationship between math skills and language skills. The main objective of this investigation is to identify preschool children’s spatial thinking skills, achieved through communication processes and also to identify the information transmission and reception skills acquired by children in relation to the development of spatial skills. The whole process of this research is based on the Didactic Engineering methodology, through which four didactic situations (DSs) were designed. The design is non-experimental with an established group. The sample consists of 73 preschool boys and girls aged between five and six years. The results show that once the ability to send and receive messages is acquired, students developed mathematical thinking about their location in space according to a coordinate system, as well as the ability to give instructions in which distance, direction, and orientation relationships appear.

Bibliographic References

  • Arias, J. R., & Fernández, B. (2022). Magnitud “tiempo” en educación infantil: Su comprensión a partir de conexiones de la expresión corporal y la danza con las matemáticas. Retos, 45, 64–74. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91451
  • Artigue, M. (2009). Didactical design in mathematics education. Nordic Research in Mathematics Education, 7-16.
  • Artigue, M., & Perrin, G. M. J. (1991). Didactic engineering, research and development tool: Some theoretical problems linked to this duality. For the Learning of Mathematics, 11(1), 13-18. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/40248001
  • Bassols, N., Ovalle, A. P., & Rodríguez, J. C. (2021). Preferencias de los turistas en hoteles y destinos: Una aproximación desde el análisis de contenido y los árboles de decisión. Revista Investigaciones Turísticas, 22, 121-147. Retrieved from https://doi.org/10.14198/INTURI2021.22.6
  • Bermejo, V. (2003). Competencias perceptivas. En V. Bermejo (Ed.), Desarrollo cognitivo (pp. 177-190). Madrid: Síntesis.
  • Bresgi, L., Alexander, D. L. M., & Seabi, J. (2017). The predictive relationships between working memory skills within the spatial and verbal domains and mathematical performance of Grade 2 South African learners. International Journal of Educa-tional Research, 81, 1-10. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.10.004
  • Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
  • Cantin, R. H., Gnaedinger, E. K., Gallaway, K. C., Hesson-McInnis, M. S., & Hund, A. M. (2016). Executive functioning predicts reading, mathematics, and theory of mind during the elementary years. Journal of Experimental Child Psychology, 146, 66-78. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jecp.2016.01.014
  • Chamorro, M. (2005). Didáctica de la matemática para educación preescolar. Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Devlin, K. (2003). El Lenguaje de las matemáticas. Bogotá: Robin Book.
  • Dienes, Z. P., & Golding, E. W. (1982). Exploración del espacio y práctica de la medida. Taide.
  • Fajardo, H. E., & González, L. E. (2007). Caracterización sociodemográfica de la población de Neiva registrada en el sistema de selección de beneficiarios para programas sociales (Sisben) [Disertación doctoral no publicada]. Universidad Surcolombiana. Retrieved from http://repositoriousco.co:8080/jspui/bitstream/123456789/1106/1/TH%20M%200086.pdf.
  • Kyttälä, M., Aunio, P., Lepola, J., & Hautamäki, J. (2014). The role of the working memory and language skills in the predic-tion of word problem solving in 4-to 7-year-old children. Educational Psychology, 34(6), 674-696. Retrieved from https://doi.org/10.1080/01443410.2013.814192-
  • López, J., Pozo, S., Fuentes, A., & Vicente, M. (2019). Los juegos populares como recurso didáctico para la mejora de hábitos de vida saludables en la era digital. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 266-272. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67812
  • Mezcua-Hidalgo, A., Ruiz-Ariza, A., Ferreira Brandão de Loureiro, V. A., & Martínez-López, E. J. (2019). Capacidades físicas y su relación con la memoria, cálculo matemático, razonamiento lingüístico y creatividad en adolescentes. Retos: Nuevas Ten-dencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 473-479. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71089
  • Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos en competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Retrie-ved from http://goo.gl/lmdfZI.
  • Ministerio de Educación Nacional. (2020). Sistema educativo colombiano. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-231235.html?_noredirect=1.
  • Oliveira, M., Rechenchosky, L., Menegassi, V. M., Borges, P. H., Machado, J., & Rinaldi, W. (2022). The influence of the opponent's quality on team offensive efficacy in youth football: An observational study with sequential analysis. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 44, 53-63. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.89389
  • Otero, M. A., & Lafuente, J. C. (2022). Análisis del trabajo de contenidos matemáticos desde el área de educación física en educación primaria. Retos, 45, 224–232. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92365
  • Piaget, J. (1994). Estudios sobre lógica y psicología. Barcelona: Ediciones Altaya.
  • Piaget, J., & Inhelder, B. (2013). The child’s conception of space. London: Routledge.
  • Pinker, S. (2010). La tabla rasa: La negación moderna de la naturaleza humana. Barcelona: Paidós.
  • Pinto, G., Bigozzi, L., Tarchi, C., Vezzani, C., & Accorti, G. (2016). Predicting reading, spelling, and mathematical skills: A longitudinal study from kindergarten through first grade. Psychological Reports, 118(2), 413–440. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0033294116633357
  • Purpura, D. J., & Ganley, C. M. (2014). Working memory and language: Skill-specific or domain-general relations to mathe-matics? Journal of Experimental Child Psychology, 122, 104–121. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.12.009
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between mathematical language and mathematical knowledge: A dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137. Retrieved from https://doi.org/10.1080/19345747.2016.1204639
  • Purpura, D. J., & Reid, E. E. (2016). Mathematics and language: Individual and group differences in mathematical language skills in young children. Early Childhood Research Quarterly, 36, 259-268. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.12.020
  • Santiuste, V. (2014). Principales enfoques de la actividad lingüística: De la psicolingüística a la biología del lenguaje. Universidad Inter-nacional de La Rioja (UNIR). Retrieved from http://campusonline.unir.net
  • Santiuste, V., & González, J. (2014). Dificultades del aprendizaje e intervención psicopedagógica. Madrid: CCS.
  • Steffe, L. P., & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh & A. E. Kelly (Eds.), Research design in mathematics and science education (pp. 267- 307). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Toll, S. W., & Van Luit, J. E. (2014). Explaining numeracy development in weak performing kindergartners. Journal of Experi-mental Child Psychology, 124, 97-111. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.02.001
  • Uribe, S. M., Cárdenas, O. L., & Becerra, J. F. (2014). Teselaciones para niños: Una estrategia para el desarrollo del pensa-miento geométrico y espacial de los niños. Educación Matemática, 26(2), 135-160. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262014000200005
  • Verdine, B. N., Irwin, C. M., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2014). Contributions of executive function and spatial skills to preschool mathematics achievement. Journal of Experimental Child Psychology, 126, 37–51. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.02.012
  • Vergara-Torres, A., Juvera-Portilla, J., Ceballos-Gurrola, O., & Zamarripa, J. (2020). Pokémon GO y su relación con la activi-dad física, orientación espacial y socialización en usuarios mexicanos. Retos, 38, 727-732. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77757
  • Vizcarra, M. T., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., & López-Vélez, A. L. (2022). Aportaciones desde la psicomotricidad a la observación de las instalaciones artísticas. Retos, 45, 87–95. Retrieved from https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91516.
  • Wong, B., Graham, L., Hoskyn, M., & Berman, J. (2012). The ABCs of learning disabilities. Burlington, MA: Elsevier Academic Press.
  • Yang, T. X., Xie, W., Chen, C. S., Altgassen, M., Wang, Y., Cheung, E. F., & Chan, R. C. (2017). The development of multi-tasking in children aged 7–12years: Evidence from cross-sectional and longitudinal data. Journal of Experimental Child Psychol-ogy, 161, 63-80. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.04.003