Una experiencia de gamificación para estudiar Historia del Arte en Bachillerato“Party & Co. de las Primeras Vanguardias”

  1. Sánchez Rivera, Jesús Ángel 1
  2. Fernández Álvarez, Uxía
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Year of publication: 2022

Issue Title: The game in History Education: from the playful attitude to gamification

Issue: 48

Pages: 251-276

Type: Article

DOI: 10.26754/OJS_CLIO/CLIO.2022487337 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Clío: History and History Teaching.

Sustainable development goals

Abstract

A didactic experience based on gamification for the teaching of History of Art in 2nd year of High School is presented. Based on the Party & Co. game, a specific game was designed to teach the Art of the First Avant-garde. Its implementation at the Colegio Hispano-Alemán de Madrid took place during the 2020-2021 academic year. The results obtained were very satisfactory, to the point of having been put into practice again -with some improvements- during the past academic year.

Bibliographic References

  • Acedo, M. (s. f.). 10 Specific Ideas to Gamify Your Classroom. Te@chThought. https://www.teachthought.com/pedagogy/gamify-your-classroom/
  • Ayén, F. (2017). ¿Qué es la gamificación y el ABJ? Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 7-15.
  • Bayeck, T. Y. (2020). Examining Board Gameplay and Learning: A Multidisciplinary Review of Recent Research. Simulation & Gaming, 51/4, 411-431. https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/1046878119901286
  • Donovan T. (2017). It’s all a game: The history of board games from Monopoly to Settlers of Catan. Thomas Dunne Books.
  • Huang, W. H.-Y. y Soman, D. (2013). A Practitioner’s Guide to Gamification of Education. University of Toronto. https://www.academia.edu/33219783/A_Practitioners_Guide_To_Gamification_Of_Education
  • Krstic, M. (2018). Ruben Brandt, coleccionista [película; título original: Ruben Brandt, collector]. Ruben Brandt.
  • Llopis Nebot, M. Á. y Balaguer Rodríguez, P. (2016). El uso del juego en educación. Gamificación. Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuestas de aplicación. Graò.
  • Resnick, M. (2004). Edutainment? No thanks. I prefer playful learning. Associazione Civita Report on Edutainment, 14, 1-4.
  • Sánchez Rivera, J. Á. (2020 a). La enseñanza de la Historia del Arte en Educación Secundaria. Problemas y reflexiones en torno a su dimensión lingüística. En J. Prats, I. Sáez-Rosenkranz y E. Ybarriga-Ubed (eds.). Historia, patrimonio, arte y ciudadanía. Aportaciones desde la educación (pp. 575-594). Uno Editorial.
  • Sánchez Rivera, J. Á. (2020 b): Repensar la Historia del Arte en el Bachillerato español: problemática actual y propuestas curriculares. En L. Mañas Viniegra, I. Sacaluga Rodríguez y S. Mariscal Vega (coords.). Manifestaciones del Humanismo en el siglo XXI (pp. 441-452). Tirant lo Blanch.
  • Teixes, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones. UOC [edición digital]. https://elibro.net/es/ereader/universidadcomplutense/57758
  • Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press.