Origen, difusión y comercialización del material Montessori en el primer tercio del siglo XX

  1. Mª José Martínez Ruiz-Funes 1
  2. José Pedro Marín Murcia 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Year of publication: 2022

Issue Title: La internacionalització de la pedagogia Montessori

Issue: 40

Pages: 131-159

Type: Article

More publications in: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Abstract

Over the years, many studies have been developed on the materials used in teaching. Some research is aimed at presenting sources that allow us to systematically study these elements. With the commercial development of the production of didactic materials, we have been witnessing, since the end of the 19th century, the genesis and growth of manufactures aimed at educational environments. These manufactures generate production and marketing flows that sometimes determine the implementation of pedagogical innovations. On the other hand, the material associated with certain teaching methods has become, over the years, a hallmark of many of these methods. It has been used to disseminate teaching methodologies and has sometimes been presented as a badge. The Montessori Method and its dissemination are a clear example of this type of practice. This work studies the introduction of the Montessori Method in different countries, the establishment of patents and material catalogues. The internationalization of the method and the commercial interests associated with it are the subject of analysis through different sources.

Bibliographic References

  • Ayala, Amalia, García de Alcaraz, Antonio y Martínez, Mª José: «Infancia en los informes anuales de UNICEF del siglo xxi. Una mirada crítica». En Díez, Javier y Rodríguez, Juan R.: Educación para el Bien Común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente. Barcelona: Octaedro, 2020, p. 700-712.
  • Ayala, Amalia y Martínez, Mª José. «De las pretensiones educativas originales en la comercialización mediante catálogos de algunos materiales escolares diseñados para la educación infantil ». En Miralles, Pedro (Coord.) Investigación e innovación en Educación Infantil. Murcia: Editum, 2014.
  • Carrillo, Dolores. «Los catálogos de material escolar como fuente de la historia de la educación matemática: el caso de los ábacos». Historia y Memoria de la Educación 7, 2018, p. 573-613.
  • Cohen, Sol. The Montessori Movement in England, 1911–1952. History of Education, 3 (1)1974, p. 51-67.
  • Comas, Francesca y Sureda, Bernat: «The photography and propaganda of the Maria Montessori method in Spain (1911–1931)», en Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education,48 (4), 2012, p. 571-587.
  • Danziger (1990) citado por Foschi, Renato: Maria Montessori. Barcelona: Octaedro, 2014, p. 82.
  • Donohue, Patricia, The history of Montessori in America 1910-1920: A failed revolution, [Thesis, 2002].
  • España Médica, 1-04-1921. Educación de los niños, p. 13-14.
  • Fabienne Serina-Karsky, L’éducation nouvelle incarnée dans les classes - Marie-Aimée Niox-Chateau, une montessorienne à l’école nouvelle. HALL, 2019.
  • Foschi, Renato: «Science and culture around the Montessori’s first “Children’s houses” in Rome (1907-1915)». En Journal of the History of Behavioural Sciences, 44 (3), 2008, p. 238-257.
  • Foschi, Renato: Maria Montessori. Barcelona: Octaedro, 2014.
  • Gaziadei, Alice: Attraverso i confini. Traduzioni e diffusione di il metodo della pedagogia scientifica di Maria Montessori. Uno studio comparato, [Tesis doctoral], 2020.
  • Gutek Gerald. L.; Gutek Patricia. A. Bringing Montessori to America: S. S. McClure, Maria Montessori, and the campaign to publicize Montessori education. University of Alabama Press, 2016.
  • Hamilton, David: «Patents: a neglected source in the history of education», History of Education,38 (2), 2009, p. 303-310.
  • Honegger Fresco, Grazia (ed.), Montessori, perché no? Una pedagogia per la crescita. Che cosa ne è oggi della proposta di Maria Montessori in Italia e nel mondo? Torino: Editrize Il LeoneVerde, 2017, p. 23.
  • Honegger Fresco, Grazia, De Pra Cavalleri, Lia: Il materiale Montessori in cataloghi editi a New York, Londra, Bucarest, Berlino, Gonzaga tra gli anni dici e trenta, Il Quaderno Montessori, 1993.
  • Honegger Fresco, Grazia: Montessori: perché no? Una pedagogia per la crescita. Che cosa ne è oggi della proposta di Maria Montessori in Italia e nel mondo? Editrize Il leone verde, 2017, p. 37.
  • Kilpatrick, William Heard. TheMontessori System Examined. Hougton. The University Press of Cambridge, 1914, p. 42-52.
  • La Escuela Moderna. Suplemento. 29/01/1916, p. 215. Curso Internacional Montessori de Barcelona.
  • Martínez, Mª José; Marín, José Pedro, «España entre Europa e Iberoamérica en la comercialización de material escolar en el primer tercio del siglo xx». Sarmiento. Revista galega de historia de la educación,24, 2020, p. 43-74.
  • May, M. G., «A new method of infant education», Journal of Education, 41, 1909.
  • Meda, Juri: Mezzi de educazione di massa. Saggi di storia della cultura materiale della scuola tra xix e xx secolo. Milán: Franco Angeli, 2016.
  • Moreu, Angel C.: «La pedagogía y la medicina en los inicios de la educación especial ochocentista. Francia, Alemania y España». En Berruezo, Reyes y Conejero, Susana (Coords.): El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo xix a nuestros días: xv Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona: UPN, Vol. 1, 2009, p. 311-322.
  • Müller, Thomas y Schneider, Romana, Montessori: Teaching Materials, Furniture and Achitecture. Berlín: VS, 2002.
  • Myers, Katrina: «Séguin’s principles of education as related to the Montessori Method». En The Journal of Education, 15 mayo 1913, Vol. 77, nº 20 (1930) (15 mayo 1913), p. 538-541, p. 550-551.
  • Palmer, Luella A. «Montessori and Froebelian Materials and Methods». The Elementary School Teacher, The University of Chicago Press, 13 (2), oct. 1912, p. 66-79.
  • Podemski, Piotr, Against Two Titans and Three Prejudices? John Dewey, William H. Kilpatrick and the Reasons Behind the Initial Rejection of the Montessori Method in America (1912-1918). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/357285097_Against_Two_Titans_and_Three_Prejudices_John_Dewey_William_H_Kilpatrick_and_the_Reasons_Behind_the_Initial_Rejection_of_the_Montessori_Method_in_America_1912-1918
  • Prochner, Larry, «Their little wooden bricks”: a history of the material culture of kindergarten in the United States», Paedagogica Historica, 47 (3), 2011, p. 355-375.
  • Sáiz, Milagros y Sáiz, Dolors. «La estancia de María Montessori en Barcelona: la influencia de su método en la pedagogía catalana», Revista de Historia de la Psicología, 26, (2-3), 2005, p. 200-212.
  • Sanchidrián, Carmen: «Tres modelos de espacios educativos y de materiales pedagógicos: Infant school, Kindergarten y Casas de los Niños». TABANQUE Revista pedagógica, 26, 2013, p. 15−37.
  • Sanchidrián, Carmen: Introducción, en El método de la Pedagogía científica aplicado a la educación de la infancia. Madrid: Biblioteca Nueva, 2003.
  • Séguin, Édouard, Rapport et memories sur l’education des enfants normaux et anormaux. Paris: Flemmarion, 1934.
  • Simpson, M. M. Report. Montessori Method of Education. Australia. Department of Public Instruction, 1914.
  • Sobe, Noah W., «Challenging the gaze: The subject of attention and a 1915 Montessori demons-tration classroom», Educational Theory, 54(3), 2004, p. 281–297.
  • Tedesco Frères. Material de enseñanza para jardines de la infancia y escuelas primarias. Despacho en Madrid. S. Roa y Cia. Tedesco Frères fabricants. Bruselas.
  • The Society’s Educational Exhibition, July 1854. Journal of the Royal Society of Arts (23rd July 1954), p. 752.
  • Tozier, Josephine: «An Educational Wonder Worker. The Method of Maria Montessori». En McClure’s Magazine, XXXVII, Mayo 1911, 1, p. 3-19.
  • Tozier, Josephine: «The Montessori Apparatus. A description of the material and apparatus used in teaching by the Montessori Method», en McClure’s Magazine, XXXVII, 1, Mayo 1911, p. 289-302.
  • Tozier Josephine, «The Montessori Schools in Rome», McClure’s Magazine,December 1911,p. 123–137. Disponible en: https://www.unz.com/print/McClures-1911dec-00123.
  • Wolff, Maurice, «La maison des enfants et la méthode d’éducation de Mme Montessori», La revue pédagogique, 73, 1918, p. 315-330.
  • Wolfgang, Alina: «La rete di Maria Montessori in Swizzera», Annali di storia dell’educazzione, 25, 2008, p. 163-180.