El garabato y la “escritura dibujada” como recurso metodológico en la enseñanza del dibujo para el diseño

  1. Miguel Álvarez, Laura De 1
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Journal:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Year of publication: 2015

Issue: 4

Pages: 11-33

Type: Article

More publications in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Abstract

The freehand drawing through learning the basics of form, composition, perspective, tonal assessment, etc. represents an irreplaceable resource (today) for communicating graphic ideas anytime, anywhere. But there are implicit to it as the dynamism, expressiveness, security, gesture, etc. aspects that do not appear for many artists after months and even years of practice; so raise its reach within the program of a semester course in college is a complex handicap to overcome. In this line , and from the perspective of educational innovation in search of methodologies that help students acquire those aspects that go beyond the own technique of drawing, a resource is located within the stages of child drawing that has to do cognitive development of the child that is prior to when he decide explicitly draw. The resource that will stand up a methodology for teaching expressive drawing freehand design studies is: the doodle.

Bibliographic References

  • Van Aerssen, I.; Jaraíz, B. (2002) Garabato. Ed. MNCARS. Madrid.
  • Piaget, J.; Inhelder, B. (1969) Psicología del niño. Ed Morata. Madrid.
  • Rodulfo, R. (1999) Dibujos fuera del papel. Ed. Paidós psicología profunda. Buenos Aires.
  • Díaz Jimenez, C. (2002) La creatividad en la expresión plástica. Propuestas didácticas y metodológicas. Ed. Narcea. Madrid
  • López Fdez., Gloria (2009) “El arte infantil: el garabato”. En Innovación y experiencias educativas. Revista digital. Csif. Granada.
  • Pinto, J. Pino, J. (1998) Dibujo Artístico. Colección de Materiales Curriculares para el Bachillerato 19. Ed. Dirección General de Evaluación Educativa y Formación del Profesorado. Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía.
  • Gómez Molina, J.J. (Coord.) (1999) Estrategias del dibujo en el arte contemporáneo. Ed. Cátedra. Madrid.
  • Edwards, Betty. (2011) Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Ed. Urano. Barcelona. Recursos web: http://creativegrowth.org/artists/dan-miller-2/ http://www.glosariografico.com/arte_final
  • Parramón, José M. (2003): El gran libro del dibujo, Parramón ediciones, s.a., Barcelona.
  • Simpson, Ian (2005): Enciclopedia de Técnicas de Dibujo, Acanto, Barcelona.
  • Smith, Ray (1991): El manual del Artista. Ed. H. Blume, Barcelona.
  • Wong, W. (1995): Fundamentos del diseño, Gustavo Gili, Barcelona.
  • Ruth Oosterman y Eve. (2014). “Colaboraciones con mi hija”. [http://www.huff ingtonpost.es/2014/09/09/garabatos-nino-obrasarte_n_5789232.html]