La importancia del proceso en el diseñoel camino que te lleva a un lugar inesperado

  1. López Ujaque, Jose Manuel 1
  2. Miguel Álvarez, Laura de 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Any de publicació: 2020

Número: 9

Pàgines: 49-76

Tipus: Article

DOI: 10.20868/ARDIN.2020.9.4122 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Resum

Teachers in design areas are in a conceptual and methodological relentless search, whose aim is to trigger students’ creative potential and direct it towards the generation of a certain final result.Based on the relationship established between creative processes in Art and Design, there is a type of process, which in the text is called volumetric, that embraces the unexpected as a fundamental part in the evolution of an idea. Chance, lack of control and life experiences are indivisible aspects considered in those creative processes in which serendipity is result of curiosity, free perception and the supremacy of facts against theory.These approaches are illustrated in this text with the work of various authors whose results are not predefined. With titles as "Data hunters", "Registering what happened" and "Let others do it", examples by Eric Fisher (2010), Tim Knowles (2005) or Joan Foncuberta (2012) show that creation has that multidimensional sense , in which the completion of an idea starts without necessarily having to pursue a preconceived final result. From a didactic spirit, the authors of this text propose that any professional designer, whose limits of action are being blurred, must be able to face projects of high creative potential by generating precise and transparent processes in matters of development and learning.

Referències bibliogràfiques

  • Coppo, J.A. (2012). Serendipia. Revista Veteterinaria, v.23 (I). 71-76. Recuperado de http://revistas.unne.edu.ar/index.php/vet/article/download/1825/1576
  • Cooke, L. (2011). Alighiero Boetti: Estrategia de juego. Madrid: MNCARS.
  • González-Andrío, G. (2016, 22 de septiembre). Toni Segarra: «Me temo que llegar arriba era más fácil hace unos años si teníastalento. Ahora cuesta algo más». Dircomfidencial. Recuperado de: https://dircomfidencial.com/marketing/entrevista-a-toni-segarra-co-fundador-y-director-creativo-de-scpf-20160922-0405/
  • Gonzalez, C., Rolando, E., García-Díaz, V., Pelayo, C., Cueva, J.M. (2019). A Review of Artificial Intelligence in the Internet of Things. IJIMAI. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, vol.5, n.4, 9-20. DOI: http://dx.doi.org/10.9781/ijimai.2018.03.004
  • Infobae. (2011, 15 de noviembre). Cómo nació el proceso creativo de Apple. Infobae. Recuperado de https://www.infobae.com/2011/11/15/1038038-como-nacio-el-proceso-creativo-apple/
  • Jones, J. C. (1970). Design Methods. Londres: Architecture Design and Technology Press.
  • Marchetti, W. (1999). The Hunt and other writings. Vancouver: Morris and Helen Belkin Art Gallery.
  • Matesanz, V. (2014, 18 de junio). ¿Qué era la creatividad para Steve Jobs? Forbes. Recuperado de http://forbes.es/life/4370/que-era-la-creatividad-para-steve-jobs/
  • Mendiola, E. (2016). Conocimiento accidental o serendipia en las ciencias. En Barzola. M.V, y Mendoza, M. (Coords.). Creación y Producción e Diseño y Comunicación, 76 (pp. 74-76). Buenos Aires: Facultad de Diseño y Comunicación - Universidad de Palermo. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista detalle_articulo.php?id_libro=630&id_articulo=13188
  • Sennett, R. (2019). Construir y habitar. Barcelona: Anagrama.
  • Yepes, R. (1997). La persona como fuente de autenticidad. Actaphilosophica, v.6, fasc. 1. 83-100. Recuperado de http://www.actaphilosophica.it/sites/default/files/pdf/yepes_stork-19971.pdf