Discursos y representaciones de la mujer compositora en el cineel caso de Clara Wieck

  1. García Ramos , Francisco José
  2. Domínguez Goñi , Vera
Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: La estilización de la cultura cómica popular en el cine español

Zenbakia: 26

Orrialdeak: 383-413

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2023.VI26.15560 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Laburpena

This paper analyzes the life and work of the composer, performer, teacher, editor and arranger Clara Wieck-Shumann in cinema through four biographic films. The aim is as well to quantify the presence or absence in the filmic account of the professional activities in the field of music that the historical evidence attributes to her as well as possible historical distortions in their representation. For this purpose, the compositional corpus offered by the films is compared with the one attributed by historiography and primary sources to Clara Wieck as well as the one referred to Robert Schumann and Johannes Brahms. Through a critical analysis of the film text, the representation of the female model from the perspective of gender studies and feminist musicology is addressed. It confirms the lack of visibility of Clara Wieck-Shumann's professional facets except the one as a performer and the insistence on a model of a woman devoted to her husband's happiness. Finally, this study adds new data to the catalogue of Clara Wieck's work in cinema as a new proposal.Estudios de género

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adkins, P. (1995). Las mujeres en la historia de la música. Alianza Musical.
  • Alison L. (2008). Diccionario Enciclopédico de la Música. Fondo de Cultura Económica de México.
  • Álvarez Cañibano, A., Gonzalez Ribot, Mª J., Gutiérrez Dorado, P., Marcos Patiño, C., (2008). Compositoras españolas: La creación musical femenina desde la Edad Media hasta la actualidad. Editorial INAEM (Centro de Documentación de las Artes Escénicas y de la Música).
  • Ammer, Ch. (1980). Unsung: A History of Women in American Music. Greenwodd Press.
  • Barkin, E. (1981). Reponse from women composers. Perspectives of New Musica, 20, p. 28.
  • Barkin. E. (1982). Reponse from women composers continued. Perspectives of New Musica, 21, pp. 567-581. DOI: https://doi.org/10.2307/832893
  • Battersby, Ch. (1989). Gender and Genius. The Women’s Press. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350926790
  • Beauvoir, S. (1981). El segundo sexo. Aguilar. (1a edición: Le Deuxième Sexe, 1949).
  • Beer, A. (2019). Armonías y suaves cantos. Las mujeres olvidadas de la música clásica. Ed. Acantilado.
  • Bowers, J. (1987) Women Making Music: The Western Art Tradition, 1150-1950. University of Illinois Press.
  • Briscoe, J. (1987). Historical Anthology of Music by Women. Indiana University Press.
  • Buer, K. (2020). Conference of University of Northern Colorado. RMMSC Rocky Mountain Society for Music Theory.
  • Buer, K. (2020). Conference of University of Northern Colorado. RMMSC Rocky Mountain Society for Music Theory.
  • Cant, S. (1990). Women composers and the music curriculum. British Journal of Music Education, 7/1. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051700007476
  • Castejón Leorza, M. (2004) Mujeres y Cine. Las Fuentes Cinematográficas para el avance de la historia de las mujeres. Berceo.
  • Cohen, A. (1989). International Encyiclopedia of Women Composers. 2ºnd Ed. NY. Books & Music.
  • De Lauretis, T. (1989). La tecnología del género En Teresa de Lauretis (1989). Technologies of Gender. Esssays on Theory, Film and Fiction [pp.1-30]. Macmillan Press.
  • Drinker, S. (1948). Music and Women: The Story of Women in Relation to Music. Coward and McCann.
  • Gimón, P. (2018). Mujeres y Poder. Entrevista a Marie Beard. El País. Consultado el 20 de marzo de 2019. https://bit.ly/39GiXpm
  • Fuller, S. (1994). The Pandora Guide to Women Composers: Britain and the United States. Pandora.
  • Fuller, S. (1996). The women in Music Guide. AAS. Council England.
  • Gergis, S. (1993). The power of women musicians in the ancient and near East: the roots of prejudice. British Journal of Music Education, 10/3. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051700001741
  • Green, L. (2001). Música, género y educación. Ediciones Morata S.L.
  • Halstead, J. (2016). The Woman Composer: Creativity and the Gendered Politics of Musical Composition. Routledge.
  • International Encyiclopedia of Women Composers (1987) [2ºnd Ed]. Clara Josephine Schumann En International Encyiclopedia of Women Composers [pp.626-627]. NYC: Books & Music.
  • Litzmann, B. (1902-1908). Clara Schumann: Ein Künstlerleben Nach Tagebüchern und Briefen. 3 Vols. Leipzig: Breitkopf & Härtel (1902-1908)
  • Lorenzo Arribas, J. (2019): La historia de las mujeres y la historia de la música: ausencias, presencias y cuestiones teórico-metodológicas. En Marisa Manchado Torres (ed.) (2019) Música y Mujeres. Género y Poder (pp. 19-38). Editorial horas y horas.
  • Manchado Torres, M. (comp.) (1998). Música y Mujeres. Género y poder. Horas y Horas.
  • Mayayo, P. (2003). En busca de la mujer artista. En Patricia Mayayo (2003). Historias de mujeres, historias del arte [pp. 21–87]. Cátedra.
  • McClary, S. (1991). Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality With a New Introduction. Minessota: University of Minessota Press.
  • Montagut, M.C. (2002). Las mujeres en la historia de la música: una aproximación. Eufonía, 25, pp.14-18.
  • Nochlin, L. (1971) Why Have There Been No Great Women Artists? En Linda Nochlin (2022). Mujeres, arte y poder y otros ensayos (pp. 167-206). Ediciones Paidós.
  • Oliver, A. y Sarwell, R. (1994). The New Grove Dictionary of Women Composers. McMillan.
  • Peacock, D. (1988). Women Composers: The Lost Tradition Found. Feminist Press at the City University of New York.
  • Pendle, K. (2001). Women and Music: A History. Indiana University Press.
  • Pugh, A. (1992). Women in Music. Cambridge University Press.
  • Randel, D. M. (ed.) (2003) Diccionario Harvard de Música. Versión española a cargo de L. Gago (2009). Alianza Editorial.
  • Reich, N. B. (2001) Clara Schumann. The artist and the woman (Revised Edition). Cornell University Press.
  • Rubin, G. (1986) El tráfico de mujeres: Notas sobre la “economía política” del sexo. Universidad Autónoma del Estado de México. Revista Nueva Antropología, Vol.VIII, nº30, pp. 95-145.
  • Sadie, J.A. (1995). The Norton/Grove Dictionary of Women Composers. New York : W.W. Norton.
  • Sans Arcílagos, F. & Martín-Maestro Verbo, L. (2021). Antonia Brico a la batuta. Melómano Digital. https://bit.ly/3OwpgKK
  • Soler Campo, S. (2017). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. ARTSEDUCA, 19, pp. 84-101. doi: http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2018.19.5 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2018.19.5
  • Solie, Ruth A. Sadie, J. A. y Samuel, R. (1995) Musicology and Difference: Gender and Sexuality in Music Scholarship. En L. Renée Cox, 19th-Century Music, 19, (1), pp. 96-111. DOI: https://doi.org/10.1525/ncm.1995.19.1.02a00060
  • Tarragó, M. (2019) ¿Dónde están las compositoras? [Trabajo de Fin de Máster]. Escuela Superior de Música de Cataluña.j
  • Zabala Gironés, M. (2009). Estrategias del olvido: Apuntes sobre algunas paradojas de la Musicología feminista. Papeles del Festival de Música Española de Cádiz, Nº 4.
  • Zurian Hernández, F., y Herrero Jiménez, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en Cultura Audiovisual. Área Abierta, 14(3), pp.5-21. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357