"Poeta, te ha escrito mi pañuelo blanco”, Amado Nervo en la biblioteca de Juan Ramón Jiménez

  1. Murillo, Juana 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid. Madrid. España
Revue:
Anales de literatura hispanoamericana

ISSN: 0210-4547 1988-2351

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Campos en tensión: política, estética e importación cultural en el Cono Sur (1930-1990)

Número: 49

Pages: 169-180

Type: Article

DOI: 10.5209/ALHI.73119 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Anales de literatura hispanoamericana

Résumé

On the occasion of the commemoration of Amado Nervo’s death in 1919, the present article deals reflects on the poetic and personal confluence of two authors professing a mutual admiration: Amado Nervo (Tepic, 1867-Montevideo, 1919) and Juan Ramón Jiménez (Huelva, 1881-San Juan, Puerto Rico, 1958). The Modernist movement and the pursuit of pure poetry, as well as the personal ups and downs of both writers, are some of the aspects that feature in the work of two poets with common poetic lines

Références bibliographiques

  • Feustle, Joseph A. (1983), “Juan Ramón Jiménez y la poesía mexicana”, Revista Iberoamericana, 123-124, abril-septiembre, pp. 563-570.
  • González, Ángel (1973), “Antecedentes de la poesía desnuda: Juan Ramón Jiménez y Unamuno”, en Juan Ramón Jiménez. Madrid: Júcar, pp. 73-76.
  • González Ródenas, Soledad (1999). Juan Ramón Jiménez y su biblioteca de Moguer. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.
  • Gullón, Ricardo (1961). Relaciones Amistosas y literarias entre Juan Ramón Jiménez y los Martínez Sierra. San Juan de Puerto Rico: Ediciones de la Torre.
  • Henríquez Ureña, Max (1954). Breve historia del modernismo. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Jiménez, Juan Ramón (1900). Almas de violeta. Madrid: Tipografía Moderna.
  • Jiménez, Juan Ramón (1903), “Un libro de Amado Nervo”, Helios, Octubre, pp. 364-369.
  • Jiménez, Juan Ramón (1918). Piedra y Cielo. Madrid: Imprenta Fortanet.
  • Jiménez, Juan Ramón (1919). Segunda Antolojía Poética. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Jiménez, Juan Ramón (1962). El modernismo, notas de un curso. Madrid: Aguilar.
  • Jiménez, Juan Ramón, (1990): Ideolojía, Anthropos, ed. Sánchez Romeralo.
  • Leal, Luis, (1970), “Situación de Amado Nervo”, Revista Iberoamericana, 72, julio-septiembre, pp. 485-494.
  • Méndez Plancarte, Alfonso (1971). Primavera y flor de su lírica. Aguilar: Madrid.
  • Nervo, Amado (1902). El éxodo y las flores del camino. México: Tipología de la Oficina Impresora de estampillas, Palacio Nacional.
  • Nervo, Amado (1919). El estanque de los lotos. Buenos Aires: Jesús Menéndez Librero Editor.
  • Nervo, Amado (1920). La amada inmóvil. Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Nervo, Amado (1938). Mañana del poeta. México: Editorial Botas.
  • Nervo, Amado (1949). Elevación. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Nervo, Amado (2003). Ecos de una arpa. Edición de Gustavo Jiménez Aguirre, Eliff Lara Astorga e Itzel Rodríguez González. México: Rafael Padilla Nervo.
  • Olson, Paul R. (1983), “La luz con el tiempo dentro: ser y tiempo en la poesía de Juan Ramón Jiménez”, en Actas del Congreso Internacional Conmemorativo del Centenario de Juan Ramón Jiménez. Tomo II. Huelva: Diputación Provincial de Huelva/Instituto de Estudios Onubenses, pp. 435-443.
  • Paz, Octavio (1971), “Poesía mexicana moderna”, en Las peras del olmo, Barcelona: Seix Barral.
  • Unamuno, Miguel de (1947). Algunas consideraciones sobre la literatura hispanoamericana. Madrid: Espasa Calpe.
  • Urbina, Pedro Antonio de (1994). Actitud modernista de JRJ. Navarra: Eunsa.
  • Urrutia, Jorge (1986), “De la prehistoria de Juan Ramón Jiménez”, Anuario de estudios filológicos, 9, pp. 317-329.