Immersion in the digitalization of social networks in tourism and heritagea paradigm shift

  1. Barrientos-Báez, Almudena 1
  2. Caldevilla Domínguez, David 1
  3. Félix Mateus, Anabela 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 FCT. CEPESE de Lisboa
Revue:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Communication, Cultural Heritage, and Digital Strategies

Volumen: 16

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.12399 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Résumé

With this research, we intended to analyse the different social networks involved in tourism evolution and heritage enhancement, particularly in the last two decades before the covid-19 pandemic broke into our lives. A qualitative longitudinal bibliographical study of the defined topics and a crossing of the results obtained was carried out. We conclude the analysis with a quantitative assessment of the evolution of the number of tourists and the income from travel and tourism in specialized magazines. The results, based on bibliographical analysis, led to an increase in the number of tourists and the evolution of income from travel and tourism, although with a slight non-significant drop in 2018. However, we cannot confirm a reality different from what we expected. The significantly rising curve at the pivotal point in the study (2020) reverses with no expected recovery date due to national and international restrictions on tourism.

Références bibliographiques

  • Barrientos-Báez, A., Caldevilla Domínguez, D., & García García, E. (2017). app para la tercera edad: utilidad, clases y valor social. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 22(2), 1-11. http://doi.org/10.35742/rcci.2017.22(2).1-11
  • Barrientos-Báez, A., Martínez-Sala, A. M., Altamirano, V., & Caldevilla-Domínguez, D. (2021). Fake news: La pandemia de la covid-19 y su cronología en el sector turístico. Historia y Comunicación Social 26(Especial), 135-148. https://doi.org/10.5209/hics.74248
  • BBC News. (2019). ¿Cuál es la diferencia entre internet y la web? (y por qué muchos las confunden). https://www.bbc.com/mundo/noticias-47538812
  • Blog.hotmart. (2022). Entenda o que são plataformas digitais e como elas podem te ajudar a impulsionar seu negócio. https://blog.hotmart.com/pt-br/
  • Buhalis, D., & Volchek, K. (2020). Bridge marketing theory and big data analytics: The taxonomy of marketing attribution. International Journal of Information Management, 56, 102253. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102253
  • Buhalis, D. (2020). Technology in tourism—from information communication technologies to eTourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: a perspective article. Tourism Review, 65(1), 267-272. https://doi.org/10.1108/TR-06-2019-0258
  • Bustos Martínez, L., de Santiago Ortega, P. P., Martínez Miró, M. Á., & Rengifo Hidalgo, M. S. (2019). Discursos de odio: una epidemia que se propaga en la red. Mediaciones Sociales, 18, 25-42. https://doi.org/10.5209/meso.64527
  • Catalina-García, B., López de Ayala-López, M. C., & Martínez Pastor, E. (2019). Usos comunicativos de las nuevas tecnologías entre los menores. Mediaciones Sociales, 18, 43-57. https://doi.org/10.5209/meso.64311
  • Diana, D. (s/d). Meios de comunicação. www.todamateria.com.br/meios-de-comunicacao
  • Díaz-Cuevas, M. P., & Becerra-Fernández, D. (2022). Redes sociales y turismo. El uso de InstaSights en el análisis de áreas e hitos turísticos de la ciudad de Córdoba (Andalucía, España). En Comunicación y soluciones digitales para nuevos contenidos (145-158). Gedisa.
  • Díaz-Cuevas, M. P., Becerra Fernández, D., & Villar Lama, A. (2021). Transición ecológica y emergencia climática en las enseñanzas de turismo. Cuadernos de Turismo, 48, 325-349. https://doi.org/10.6018/turismo.492791
  • Ferreira, D. R. (2015). Thomas Cook — Pionero do turismo Bem Paraná. https://www.bemparana.com.br/bem-estar/thomas-cook-pioneiro-do-turismo/
  • Gómez-Galán, J., & Miranda, O. (2019). Unidades didácticas y núcleos temáticos para la enseñanza de geografía y turismo: Propuesta innovadora para el desarrollo curricular. Ponencia presentada en el XIII Congreso Virtual Internacional Turismo y Desarrollo. Universidad de Málaga. https://www.eumed.net/actas/19/turismo/16-unidades-didacticas-y-nucleos-tematicos-para-la-ensenanza-de-geografia.pdf
  • Hagel, J., & Armstrong, A. (1997). Net gains: expanding markets through virtual communities. Harvard Business School Press. https://cutt.ly/sXD9v0i
  • Hernández Rubio, J. (2019). Internet y posmodernidad: un soporte de comunicación tan necesario como irreverente en la actualidad. Necesidades pedagógicas. Vivat Academia. Revista de Comunicación, (146), 21-41. https://doi.org/10.15178/va.2019.146.21-41
  • Jenning Harris, J. (2006). An exploration of human emotion through large-scale blog analysis, expressed through six interactive movements. http://number27.org/wefeelfine
  • Law, R., Buhalis, D., & Cobanoglu, C. (2014). Progress on information and communication technologies in hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(5), 727-750. https://doi.org/10.1108/IJCHM-08-2013-0367
  • Liang, C., Yeung, M.C.H., & Ming Au, A.K. (2021). The impact of Airbnb on housing affordability: Evidence from Hong Kong. Environment and Planning, 49(3), 1048-1066. https://doi.org/10.1177/23998083211043123
  • Martí Ciriquián, P., García-Mayor, C., & Serrano-Estrada, L. (2020). Taking the urban tourist activity pulse through digital footprints. Current Issues in Tourism, 24(2), 157-176. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1706458
  • Mateus, A. F. (2013). A comunicação em serviços na era da globalização. A comunicação digital e o serviço personalizado. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 122, 1-22 https://doi.org/10.15178/va.2013.122.1-22
  • Mateus, A. F. (2019). Storytelling in digital strategic communication. En M. I. Huerta Viesca, L. R. Martín, & G. Padilla Castillo (Coord.), Límites en la comunicación actual (pp. 132-155). Pirámide.
  • Mayoral, J., Parratt, S., & Morata, M. (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. Historia y Comunicación Social, 24(2), 395-409. https://doi.org/10.5209/hics.66267
  • Mazo Salmerón, M. E. (2016). Variables psicológicas que impulsan la difusión del rumor. Revista de Comunicación de la seeci, 40, 104-121. https://doi.org/10.15198/seeci.2016.40.104-121
  • Mikulić, J., Vizek, M., Stojčić, N., Payne, J. E., Čeh Časni, A., & Barbić, T. (2021). The effect of tourism activity on housing affordability. Annals of Tourism Research, 90, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.annals.2021.103264
  • Mlabs (2018). Principais redes sociais: conheça diferenças e características! https://bit.ly/2P0n3OJ
  • Mota Freitas Fortes, W. (2010). Sociedade, direito e controle social. https://ambitojuridico.com.br/edicoes/revista-82/sociedade-direito-e-controle-social/
  • Mut Camacho, M. (2012). Apuntes sobre la opinión pública a pie de calle. Revista de Comunicación de la seeci, 28, 1-10. https://doi.org/10.15198/seeci.2012.28.1-10
  • Nakashima, S. K., & Huertas Calvente, M. C. M. (2016). A História do Turismo: epítome das mudanças. Turismo & Sociedade. Curitiba, 9(2), 1-20. http://dx.doi.org/10.5380/tes.v9i2.43151
  • Navarro Díaz, L. R., & Romero-Moreno, M. C. (2017). Pensar en la comunicación audiovisual: una apuesta para promover investigación de mediaciones para el desarrollo social en Colombia. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 22(1), 19-30. http://doi.org/10.35742/rcci.2017.22(1).19-30
  • Orte, C., Sánchez Prieto, L., Caldevilla-Domínguez, D., & Barrientos-Báez, A. (2020). Evaluation of distress and risk perception associated with covid-19 in vulnerable groups. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(17), 9207. https://doi.org/10.3390/ijerph17249207
  • Palomo, B., & Sedano, J. (2018). WhatsApp como herramienta de verificación de fake news. El caso de B de Bulo. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1384-1397. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312
  • Peribáñez, S. (2017). ¿Es posible el periodismo al margen del discurso periodístico? Tensiones entre medios y ciudadanos por la información. cic. Cuadernos de Información y Comunicación, 22, 223-246. https://doi.org/10.5209/CIYC.55976
  • Quintana-Gómez, Á., Barrientos-Báez, A., & Vargas-Delgado, J. J. (2020). Atracción de turistas a través de las redes sociales. En Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva. Mc GrawHill.
  • Ribeiro, R. (2015). Turismo 3.0: novo impacto da tecnologia e a necessidade de uma estratégia de si. https://bit.ly/2QfdgF1
  • Salas Abad, C. (2019). La primera ‘fake news’ de la historia. Historia y Comunicación Social, 24(2), 411-431. https://doi.org/10.5209/hics.66268
  • Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research, Review article. Profesional de la Información, 28(1), 1-26. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
  • Salvador Ferreira, D. F. (2012). O contributo das redes sociais para a experiência em turismo (tesis de maestría, Universidade da Beira Interior, Covilha).
  • Soengas-Pérez, X., López-Cepeda, A., & Sixto-García, J. (2019). Dieta mediática, hábitos de consumo de noticias y desinformación en los universitarios españoles. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 1056-1070. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1371-54
  • Teodoro de Rezende, L., & Dutra e Silva, S. (2018). Turismo e desenvolvimento sustentável nos festejos do divino espírito santo em Santa Cruz de Goiás, Brasil. Revista Inclusiones, 5, 1-12. https://url2.cl/9bE49
  • Tur-Viñes, V. (2020). Television program ratings and informed audiences. Profesional de la Información, 29(2), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.12
  • Wang, A., Kurdistani, S. K., & Grunstein, M. (2002). Requirement of hos2 histone deacetylase for gene activity in yeast. Science, 298(5597), 1412-1414. https://doi.org/10.1126/science.1077790
  • Wang, Y., & Fesenmaier, D. R. (2004). Modeling participation in an online travel community. Journal of Travel Research, 42(3), 261-270. https://doi.org/10.1177/0047287503258824
  • Zaleha, M., Afiq, M., Mohd, N., & Wahida, H. (2019). Digital entrepreneurship literacy model for rural youth entrepreneurs. Revista Opción, 22, 1368-1384. https://bit.ly/2z37uNM
  • Zuckerman, E. (2017). Los gatitos monos al rescate. cic. Cuadernos de Información y Comunicación, 22, 27-46. https://doi.org/10.5209/CIYC.55966