Poder, violencia y resistencia de la imagen. Batallas audiovisuales en América Latina

  1. Miguel Alfonso Bouhaben 1
  1. 1 Universidad de las Artes de Ecuador
Aldizkaria:
Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

ISSN: 2145-0706

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Versión Preliminar: Arte y políticas culturales

Alea: 12

Zenbakia: 22

Mota: Artikulua

DOI: 10.14483/21450706.12354 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

Laburpena

The contemporary world has become an image. The power controls, through images – surveillance cameras, ideological films, new technologies, etc. – what should be thought and felt. This article aims at the definition and critical evaluation of the relations between power, violence and forms of resistance of images. Through the analysis of some sequences from The Hour of the Furnaces (Gettino and Solanas, 1968), Blood of the Condor (Jorge Sanjinés, 1969) and The Courage of the People (Jorge Sanjinés, 1971), the alternatives to the devices of audiovisual domain will be assessed in order to question the logic of visual violence of the hegemonic power. Finally, the purpose is to explore the possibilities of emergence of counter-images in the Latin American context

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aimaretti, M. G. (2012). Revivir la experiencia, narrar la masacre, impugnar la Historia: sobre el uso del testimonio en El coraje del pueblo (Grupo Ukamau-Jorge Sanjinés, 1971). Afuera. Estudios de Crítica Cultural.
  • Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos de Estado: Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva visión.
  • Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
  • Chomsky, N. (1993). Year 501: The Conquest Continues. Boston: South End Press.
  • Debord, G. (2002). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pretextos
  • Deleuze, G. (1971). “AntiOedipe et Mille plateaux”. Cours à Vincennes – 16/11/1971.
  • Dorfman, A., & Mattelart, A. (1972). Para leer al pato Donald. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Flores, S. (2008). “La obra cinematográfica como representación colectiva de las memorias populares: el caso de Latinoamérica en los años sesenta”. En Perspectivas de la comunicación, Vol. 1, Nº 1.
  • Foucault, M. (1990). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Barcelona: Siglo XXI
  • Frank, A. G. (1967). Capitalismo y subdesarrollo en América Latina. New York: New York University Press,
  • Galeano, E. (1998). Patas arriba: la escuela del mundo al revés. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Galeano, E.(2011). Memorias Del Fuego (II): Las Caras Y Las Máscaras. Barcelona: Siglo XXI.
  • Gutiérrez, G. (1975). Teología de la liberación: perspectivas. Salamanca: Sígueme.
  • Herceg, José Santos (2010). Inmanuel Kant: del racialismo al racismo. Thémata. Revista de Filosofía, 43.
  • Mignolo, Walter; Gómez, Pedro Pablo (2012). Estéticas decoloniales. Bogotá: Cofenrencia. Mirzoeff, N. (2003). Una Introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
  • Paranaguá, P. A. (2003). Cine documental en América latina. Madrid: Cátedra.
  • Rendueles, C. (2013). Sociofobia: el cambio político en la era de la utopía digital. Madrid: Capitán Swing.
  • Sanjinés, J. (1969). Testimonio en Mérida (Venezuela). Hojas de cine: testimonios y documentales del nuevo Cine Latinoamericano Vol, 1, 97-101.
  • Sanjinés, J. (1979a): Ukamau y Yawar Mallku. Entrevista a Jorge Sanjinés. Revista Afterimage Nº 3 Verano 1971. Londres, reproducida en Carlos Mesa (coord.): Cine Boliviano: del realizador al crítico. La Paz: Editorial Gisbert.
  • Sanjinés, J. (1979b). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México: Siglo XXI editores.
  • Sanjinés, J. (2008). El coraje de Sanjinés: un cine junto al pueblo. En http://www.grupokane.com.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=14 7:artentrevjorgesanjines
  • Tascón, T. & Quintana, Y. (2012). Ciberactivismo. Las nuevas revoluciones de las multitudes conectadas. Madrid: Catarata.
  • Velleggia, S. (2009). La máquina de la mirada: los movimientos cinematográficos de ruptura y el cine político latinoamericano. Quito: Editorial Altamira.
  • Virilio, P. (2005). Cibermundo, la política de lo peor. Madrid: Cátedra.
  • Viveiros de Castro, E. (2013). La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Buenos Aires: Tinta y limón.
  • Wallerstein, Inmanuel (2001). “El Eurocentrismo y sus Avatares: los Dilemas de las Ciencias Sociales”. Revista de Sociología, 15, pp. 27-39. http://www.grupokane.com.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=147:artentrevjorgesanjines