Fotomontajes feministasdispositivos estético-políticos

  1. Alfonso Bouhaben, Miguel 1
  1. 1 Escuela Superior Politécnica del Litoral y Universidad de las Artes. Guayaquil. Ecuador
Revista:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: Monográfico: Cultura mediática y feminismo: identidad, política e ideología en el universo mainstream

Volum: 8

Número: 2

Pàgines: 561-582

Tipus: Article

DOI: 10.5209/INFE.54872 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Investigaciones feministas

Resum

This article aims to study the aesthetic and political devices that implement feminist Martha Rosler’s and Barbara Kruger´s photomontages. For this it is necessary to identify and react against these works system imposed by patriarchy. In Martha Rosler’s photomontages we will analyze the modes of objectification of women and the ways to domopolític control is down at home. Furthermore, we go into the fittings and reassembly of images, and differential and deconstructive structure, the artist puts into practice with emancipatory purposes. In the case of Barbara Kruger will focus on his critique of the modes of representation of women in the media. Also, get up minutes of their device ownership and image-text relationship. Finally, we will balance the ethical and ontological implications underlying these aesthetic-political devices in relation to the thesis defended by the feminism.

Referències bibliogràfiques

  • Abril, Gonzalo (2003). Cortar y pegar. La fragmentación visual en los orígenes del texto informativo. Madrid: Cátedra.
  • Agamben, Giorgio (2011). ¿Qué es un dispositivo?. Sociológica, 73, 249-264. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018701732011000200010&script=sci_arttext#notas
  • Alario Trigueros, M. T. (2008). Arte y feminismo. San Sebastian: Editorial NEREA.
  • Ampe, Megan (2012). Martha Rosler´s Bringing the war home: House beautiful, 1967-1972: An interrogation of the American Dream. Oregon: University of Oregon.
  • Alberro, Alexander (1999). La dialéctica de la vida cotidiana: Martha Rosler y la estrategia del señuelo. En Martha Rosler (Ed.). Posiciones en el mundo real (pp. 72-112) Barcelona: Museo d´Art Contemporani de Barcelona.
  • Amorós, Celia (2005). Dimensiones del poder en la teoría feminista. RIFP, 25, 11-33. Recuperado en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:filopoli-2005-25-F9DB3A11-C078-AB0D-74AF-21ECF9ECC717/dimensiones_poder.pdf
  • Armstrong, Carol y De Zegher, Catherine (2006). Women Artists at the Millennium. Cambridge: MIT Press.
  • Barthes, Ronald (2009). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.
  • Benjamin, Walter (1989). Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus.
  • Bernárdez, Asunción (2011). Arte posmoderno ¿arte feminista? Cuerpo y representación en la sociedad de la información. En Asunción Bernárdez, Antonia Fernández Valencia y Marián López Fernández Cao (Eds.). Contar con el cuerpo: construcciones de la identidad femenina (123-150.) Madrid: Fundamentos.
  • Blazwick, Iwona (2008). Taking Responsibility, interview with Martha Rosler. Art Monthly, 314, 1-7. Recuperado en http://www.artmonthly.co.uk
  • Butler, Judith (1998). Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate feminista, 18, 296-314. Recuperado en http://www.jstor.org/stable/42625381
  • Calak, Katherine (2009). Barbara Kruger, your body is a battleground. New York: The State University of New York.
  • Caley, Shaun (1986). Barbara Kruger. Flash Art, 128, 55.
  • Cottingham, Laura (1991). The War is Always Home: Martha Rosler. Recuperado en http://www.martharosler.net/reviews/cottingham.html
  • De Beauvoir, Simone (1995). El segundo sexo. Madrid: Cátedra.
  • Del Río, Víctor (2007). La desactivación de la función crítica en la imagen documental. Azafea, revista de filosofía, 9, 83-92. Recuperado en http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0213-3563/article/viewFile/642/816
  • Deleuze, Gilles (2001). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Derrida, Jaques (1974). Glas. Paris: Galilée.
  • Dumbadze, Alexander Blair (2005). How Images Became Text in Contemporary American Art. Austin: University of Texas.
  • Friedan, Betty (1965). La mítica de la feminidad. Barcelona: Sagitario.
  • Galán Serrano, Julia (2010). Mujeres artistas y arquitectura. Asparkía, 21, 25-46. Recuperado en http://www.raco.cat/index.php/Asparkia/article/view/225860
  • Garb, Tamar (1984). Barbara Kruger at the ICA. Artscribe International, 45, 64-65.
  • Glassco, Michael Alan (2012). Contested images: the politics and poetics of appropriation. Iowa: University of Iowa.
  • Godard, Jean-Luc (1970). Godard chez les feddayin. L´express, 27 julio 1970, 23.
  • Guasch, Anna María (2005). El arte del último siglo XX. Del postminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza.
  • Guasch, Anna María (2009). Sobre violencia doméstica. Cultural ABC. 7 de marzo de 3, 40.
  • Haraway, Donna (1995). Manifesto cyborg. En Donne, tecnologie e biopolitiche del corpo, 120.
  • Kamimura, Masako (1987). Review: Barbara Kruger: The Art of Representation. Woman’s Art Journal, 8, 40-43. Recuperado en http://www.jstor.org/stable/1358339?seq=1#page_scan_tab_contents. doi: 10.2307/1358339.
  • Kurcfeld, Michael (2002). Interwiev with Barbara Kruger. Recuperado en http://www.pbs.org/wnet/egg/217/kruger
  • Lacan, Jaques (2006). Obras escogidas I. Barcelona: RBA.
  • Lichtenstein, Therese (1983). Barbara Kruger. Arts Magazine, 9, 4.
  • Linker, Kate (1990). Love For Sale: The Words and Pictures of Barbara Kruger. New York: Harry Abrams, Inc.
  • Lugones, María (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa 9, 73-101. Recuperado en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-24892008000200006
  • Maldonado, Concepción Citlali (2005). La fotografía de Barbara Kruger. Una visión fenomenológica desde Meleau Ponty. México: Universidad Iberoamericana.
  • Merjian, Ara H. (2008). Diminishing returns. Modern Painters, April 2008, 54-61. Recuperado en https://www.academia.edu/2901094/Diminishing_Returns_The_Iraq_War_and_Artistic_Response_Five_Years_On
  • Millet, Kate (1995). Política Sexual. Madrid: Cátedra.
  • Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo, 365-377. En Brian Wallis (Ed.). Arte después de la modernidad. Madrid: Ediciones AKAL.
  • Osborne, Raquel y Molina, Cristina (2008). Evolución del concepto de género, 1. Empiria, 15, 147-182. Recuperado en http://www.redalyc.org/html/2971/297124045007/
  • Parker, Wendy Ann (2004). Political photomontage: transformation, revelation, and “truth”. Iowa: University of Iowa.
  • Perring, Christian (1999). Review - Thinking of You. Massachusetts: The MIT Press.
  • Pollock, Griselda (2011). ¿Puede la Historia del arte sobrevivir al feminismo? Estudios online sobre arte. Recuperado en http://www.estudiosonline.net/texts/pollock.htm
  • Rancière, Jaques (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
  • Rosler, Martha (1981). Hot Potatoes: Art and Politics. Block, 4, 159-211.
  • Rosler, Martha (2004). Decoys and Disruptions: Selected Writings, 1975-2001. Cambridge and London: MIT Press.
  • Rush, Michael (2000). Art/architecture; A Pure Artist Is Embraced by the Art World. New York Times, July 9. Recuperado en http://www.nytimes.com/2000/07/09/arts/art-architecturea-pure-artist-is-embraced-by-the-art-world.html
  • Schroeder, Jonathan E. (2005). The artist and the brand. European Journal of Marketing, 39, 1291-1305. doi: 10.1108/03090560510623262.
  • Squiers, Carol (1999). Who Laughts Last?. En Barbara Kruger. Massachusetts: The MIT Press.
  • Wark, Jayne (2001). Conceptual Art and Feminism: Martha Rosler, Adrian Piper, Eleanor Antin, and Martha Wilson. Woman’s Art Journal, 22, 44-50. Recuperado en http://www.jstor.org/stable/1358731?seq=1#page_scan_tab_contents. doi: 10.2307/1358731.