El gran libro de nuestra historia. Espacio artístico y museología en la formación del Museo Histórico de Artistas Contemporáneos (1845-1849)

  1. Ainhoa Gilarranz Ibáñez
Aldizkaria:
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

ISSN: 2173-0687

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakia: 24

Orrialdeak: 655-668

Mota: Artikulua

DOI: 10.25267/CUAD_ILUS_ROMANT.2018.I24.29 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

Laburpena

The first public Spanish museums appeared during Peninsular War, since then other institutions were founded: The Royal Museum of Prado and National Museum of Trinidad. Others projects were only developed in documents. This was the case of Nacional Historical Museum of Contemporary Artists. This was a space designed by a group of artists that belonged to the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in 1847. The analysis of this plan from an artistic and social point of view cast doubt on the hierarchy perspective, main argument in museology which explains that authority figures of monarchy and government were the unique motor in the development of cultural institutions. Also, this perspective allows to study the formation of cultural sphere with the incorporation of artistic world —agents, practices and preferences— and the analysis of the artistic and politic groups of power

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALARY, Luc (1995), «L’art vivant avant l’art moderne. Le Musée du Luxembourg, premier essai de muséographie pour l’ “art vivant” en France», Revue d’histoire moderne et contemporaine, nº 42, pp. 219-239.
  • ÁLVAREZ LOPERA, José (2009), El Museo de la Trinidad: historia, obras y documentos (1838-1872), Madrid, Museo Nacional del Prado.
  • ANTIGÜEDAD DEL CASTILLO-OLIVARES, María Dolores (1988), «Un pleito artístico: Granada y el Museo Josefino», Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte, nº 1, pp. 259-286.
  • ANTIGÜEDAD DEL CASTILLO-OLIVARES, María Dolores (1998), «El Museo de la Trinidad y los orígenes del museo público en España», Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte, nº 11, pp. 367-396.
  • ANTIGÜEDAD DEL CASTILLO-OLIVARES, María Dolores (ed.) (2011), Colecciones, expolio, museos y mercado artístico en España en los siglos XVIII y XIX, Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • ARANA COBOS, Itziar (2010), «Las comisiones artísticas tras la desamortización de Mendizábal y la formación de los museos provinciales: la labor de Valentín Carderera», Argensola: Revista de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Altoaragoneses, nº 120, pp. 15-33.
  • BELLO, Josefina (1997), Frailes, intendentes y políticos: los bienes nacionales: 1835-1850, Madrid, Taurus.
  • BOLAÑOS, María (2008), Historia de los museos en España: memoria, cultura, sociedad, Gijón, Trea.
  • BOZAL FERNÁNDEZ, Valeriano (2008), El gusto, Madrid, A. Machado Libros.
  • CHÁVARRI CARO, María Teresa (2012), La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y la protección del patrimonio desamortizado, Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral inédita
  • CHOAY, Françoise (2007), La alegoría del patrimonio, Barcelona, Gustavo Gili.
  • CROW, Thomas (1989), Pintura y sociedad en el París del siglo xviii, Madrid, Nerea.
  • DUNCAN, Shalle Anne (2002), «From Period Rooms to Public Trust: The Autority Debate and Art Museum Leadership in America», The museum journal, nº 45, pp. 93-108.
  • ESCOSURA, Patricio de la (1842-1850), España artística y monumental: vistas y descripción de los sitios y monumentos más notables de España, Paris, Alberto Hauser.
  • EUSEBI, Luis (1819), Catálogo de los cuadros de la escuela española que existen en el Real Museo del Prado, Madrid, Imprenta Real.
  • GASKELL, Ivan (1993), «Historia de las imágenes», en Peter Burke, Formas de hacer historia, Madrid, Alianza Editorial, pp. 209-259.
  • GAYA NUÑO, Juan Antonio (1977), Historia del Museo del Prado (1819-1976), Madrid, Everest.
  • GÉAL, Pierre (2002), «La creación de los museos en España», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, nº 14, pp. 289-298.
  • GÉAL, Pierre (2005), La naissance des musées d’Art en Espagne (xviiie-xixe siècles), Madrid, Casa de Velázquez.
  • HASKELL, Francis (1980), Rediscoveries in art: some aspects of taste, fashion, and collecting in England and France, Oxford, Phaidon.
  • HASKELL, Francis (1984), Patronos y pintores: arte y sociedad en la Italia barroca, Madrid, Cátedra, 1984
  • HASKELL, Francis (1990), El gusto y el arte de la Antigüedad: el atractivo de la escultura clásica (1500-1900), Madrid, Alianza.
  • JAL, Auguste (1818), Mes visites au Musée Royal du Luxembourg, Paris, Ladvocat.
  • JIMÉNEZ-BLANCO, María Dolores (1989), Arte y Estado en la España del siglo xx, Madrid, Alianza Editorial.
  • LENOIR, Alexandre (1800), Musée des Monuments français ou Description historique et chronologique des statues en marbre et en bronze... pour server à l’histoire de France et à celle d’art, Paris, Impr. Guillemimet.
  • LORENTE, Jesús Pedro (2008), Los museos de arte contemporáneo: noción y desarrollo histórico, Gijón, Trea.
  • MADRAZO, José (1998), Epistolario, Santander, Fundación Marcelino Botín.
  • MADRAZO, Mariano de (1945), Historia del Museo del Prado 1818-1868, Madrid, Ministerio de Asuntos Exteriores.
  • MADRAZO, Pedro de (1845), Catálogo de los cuadros del Real Museo de Pintura y Escultura de S. M, Madrid, Jordan e Hijos.
  • MARTÍNEZ MARTÍN, Jesús A. (1991), Lectura y lectores en el Madrid del siglo xix, Madrid, CSIC.
  • MILLIN, Aubin-Louis (1790-1798), Antiquités nationales, ou Recueil de monumens pour servir à l’histoire générale et particulière de l’Empire français, tels que tombeaux, inscription, statues, vitraux, fresques, etc., tirés des abbayes, monastères, châteaux et autres lieux devenus domaines nationaux, París, Drohuin.
  • NAVARRETE PRIETO, Benito (1996), La creación del Museo de la Trinidad: datos para su estudio», Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, nº 83, pp. 507-526.
  • PÉREZ LEDESMA, Manuel (1998), El Congreso de los Diputados, Madrid, Congreso de los Diputados.
  • PÉREZ VEJO, Tomás (1999), «La pintura de historia y la invención de las naciones», Locus: Revista de História, nº 1, pp. 139-159.
  • PÉREZ VEJO, Tomás (2015), España imaginada: historia de la invención de una nación, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
  • POMMIER, Edouard (1995), Les musées en Europa à la veille de l’ouverture du Louvre, Paris, Klincksieck.
  • POULOT, Dominique (1997), Musée, nation, patrimoine, 1789-1815, Paris, Gallimard.
  • POULOT, Dominique (2013), «Another History of Museums: from the Discourse to the Museum-Piece», Anais do Museo Paulista, nº 21, pp. 21-47.
  • REYERO, Carlos (1987), Imagen histórica de España (1850-1900), Madrid, Espasa-Calpe.
  • REYERO, Carlos (1989), «El grabado decimonónico de temática histórica. La “Historia de España” del padre Mariana», Goya, nº 181-182, pp. 80-85.
  • REYERO, Carlos (1989), La pintura de historia en España: esplendor de un género en el siglo xix, Madrid, Cátedra.
  • REYERO, Carlos (2009), «El reconocimiento de la nación en la historia el uso espacio-temporal de pinturas y monumentos en España», Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura, nº 740, pp. 1197-1210.
  • SCHAER, Roland (1993), L’invention des musées, París, Gallimard.
  • SHERMAN, Daniel J. (2004), «The Bourgeoisie, Cultural Appropriation, and the Art Museum in Nineteenth-Century France», en Vanessa Schwartz y Jeamene M. Przyblyski, (coords.) The Nineteenth-Century Visual Culture Reader, Londres, Routledge, pp. 130-144.
  • SHERMAN, Daniel J. e Irit ROGOFF (1994) (eds.), Museum culture: histories, discourses, spectacles, Londres, Routledge.
  • SHINER, Larry (2004), La invención del arte. Una historia cultural, Barcelona, Paidós Ibérica.
  • VÁZQUEZ, Óscar E. (2001), Inventing the art collection: patrons, markets, and the state in nineteenthcentury Spain, Pennsylvania, Pennsylvania State University Press.
  • VIDLER, Anthony (1997), El espacio de la Ilustración: la teoría arquitectónica en Francia a finales del siglo XVIII, Madrid, Alianza.