La balsa de Caronte. Imágenes, procesos editoriales y apropiación en Los graduados de Kafka

  1. Saavedra Galindo, Alexandra 1
  1. 1 Universidad Nacional Autónoma de México
    info

    Universidad Nacional Autónoma de México

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/01tmp8f25

Aldizkaria:
Revista Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica

ISSN: 2390-0644 1794-8290

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica

Zenbakia: 28

Mota: Artikulua

DOI: 10.15648/CL.28.2018.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica

Laburpena

The characteristics of the publishing and literary designs that Ediciones Vigía has been developing since 1985 are studied in this paper. Reflection focuses on the analysis of the work Los graduados de Kafka (2008), by Cuban author Jorge Ángel Hernández Pérez. The craftsmanship and artistic elements that bring about a dramatic intensity to the content of the book are analysed and explained. Parallel aspects such as appropriation, the way in which the artist’s books demand a different relationship of their readers, the distribution and elaboration of artisan books, in Cuba and beyond, and the particular role that, in this case, has the intervention of the editor and the designers are taken into account. The paper pays attention as well to the cross references of the term «Kafkaesque», and to the intertextual elements and the world in which the stories that make up the work of Hernández Pérez take place.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bataille, G., (1981), La literatura y el mal, Madrid, Taurus.
  • Behar, R. (2008), «After the Bridges», en The Portable Island: Cubans at Home in the Word, New York, Palgrave Macmillian.
  • Bilbija, K., (2015), «Libres por los libros: Editoriales cartoneras en América Latina», en José Ramón Ruisánchez Serra (coord...), Libro mercado. Literatura y neoliberalismo, México, Universidad Iberoamericana, pp 85 - 116.
  • Hernández Pérez, J. A., (2008), Los graduados de Kafka, Matanzas, Ediciones Vigía.
  • Garbatzky, I., (2017), «La supervivencia de las cucarachas. Kafka en Cuba a finales del siglo XX», en 452ºF, núm. 17, pp. 47 – 65.
  • Geovannys, M., (2009), «Asedios de (y hacia) Kafka», en La Jiribilla: Revista de cultura cubana, Disponible en: http://www.lajiribilla.co.cu/2010/n481_07/ellibro.html Consultado el 28 de febrero de 2018.
  • Goodman, R., (2009) «Postcards from Havana: A Show of Cuban Artist Books is No Message in Bottle», en Fine Books & Collections, Julio, Disponible en: https://www.finebooksmagazine.com/issue/200907/cuban-1.phtml Consultado el 27 de abril de 2018.
  • Kafka, F. (1989), La metamorfosis y otros relatos, Bogotá, Cátedra.
  • Luckacs, G., (1963), Significación actual del realismo crítico, México, Era.
  • Nochi, K. «Ediciones Vigía: An Introduction», en http://vigia.missouri.edu/ College of Arts & Science, Consultado 11 de abril de 2018.
  • Mejía Cáez, Miguel Ramón. (2017). El derecho internacional de los derechos humanos, un nuevo concepto. Justicia, (32), 38-63. https://dx.doi.org/10.17081/just.23.32.2904
  • Dunugan, P. S., (2009), «Latino Arts Inc. Shines Light on “Cuban Artists’ Books and Prints”», en Shepherd Express Disponible en: https://shepherdexpress.com/arts-and-entertainment/visual-art/latino-arts-inc.-shines-light-cuban-artists-books-prints/ Consultado 09 de marzo de 2018.