Lo bucólico y lo épico en el poema de Fernando de Valverdeuna Virgen pastora y guerrera en tierras peruanas

  1. Alvarado-Teodorika, Tatiana 1
  1. 1 Universidad De Aquino Bolivia
    info

    Universidad De Aquino Bolivia

    Santa Cruz de la Sierra, Bolivia

    ROR https://ror.org/045m3v459

Journal:
RILCE: Revista de filología hispánica

ISSN: 0213-2370

Year of publication: 2020

Issue Title: Textos permeables: estructuras y estrategias de la épica hispánica (siglos XVI y XVII) (Stephanie Béreiziat-Lang, Javier de Navascués y Eugenia Ortiz Gambetta, eds.)

Volume: 36

Issue: 1

Pages: 338-355

Type: Article

DOI: 10.15581/008.36.1.338-55 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RILCE: Revista de filología hispánica

Abstract

The Augustinian friar Fernando de Valverde’s sacred poem, Santuario de Nuestra Señora de Copacabana del Perú, is a composition dedicated to the Virgin of Copacabana that has received little critical attention and is thus less well known than other contemporary poetic works, such as those written by Alonso Ramos Gavilán or Antonio de la Calancha. It is a rather special poem not only because it includes, in its early pages, the first signed engraving from vice-royal Peru, but also because of the hybrid nature of its composition. The present work seeks to set out some characteristics that allow us to identify bucolic and epic elements that can be found in this religious poem.

Bibliographic References

  • Aladro, Jordi, y Ricardo Ramos-Tremolada. “La Epístola de Amarilis a Belardo, una misiva del Perú mestizo a España”. Hipogrifo 3.1 (2015): 69-87.
  • Alvarado Teodorika, Tatiana. “Enrique Garcés y la continuidad de la literatura política en los Andes, Iberia e Italia”. Laberinto Journal 9 (2016): 94-127.
  • Aristóteles. Poética. Trad. Antonio López Eire. Fundamentos 201. Madrid: Istmo, 2002.
  • Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Caracas: Monte Ávila Editores, 1997.
  • Bellini, Giuseppe. “Presencia de la literatura italiana en la América hispana de los siglos XVI-XVII”. España e Italia: un encuentro de culturas en el Nuevo Mundo (Atti del Colloquio Italo-Spagnolo, Barcelona 20-22 Aprile 1989). Roma: Bulzoni, 1991. 37-57.
  • Cruz, Juan de la. Declaración de las canciones que tratan del ejercicio de amor entre el alma y el esposo Cristo [Cántico espiritual]. Ed. Paola Elia. L’Aquila: Textus, 1999.
  • Dante Alighieri. Divina Comedia. Trad. Ángel Crespo. Barcelona: Planeta, 1983.
  • Estabridis Cárdenas, Ricardo. El grabado en la Lima virreinal: documento histórico y artístico (siglos XVI-XIX). Lima: Universidad de San Marcos, 2002.
  • Firbas, Paul, ed. Juan de Miramontes Zuázola. Armas antárticas. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2006.
  • Garribba, Aviva. “El compromiso civil cruza las fronteras: la imitación de Italia mia de Enrique Garcés, traductor del Canzoniere”. Frontiere: sogli e interazioni. I linguaggi ispanici nella tradizione e nella contemporaneità, I: Letteratura. Eds. Alessandro Cassol, Daniele Crivellari, Flavia Gherardi y Pietro Taravacci. Labirinti 152. Trento: Università degli studi di Ttrento, 2013. 269-86.
  • Gisbert, Teresa. “Los ángeles en el lago Titicaca (Análisis secuencial del poema de Valverde)”. Saberes y memorias en los Andes. Dir. Thérèse Bouysse Cassagne. Paris: IHEAL, 1997. 213-35.
  • Gutiérrez Meza, José Elías. “El culto de la Virgen de Copacabana en España y la fecha de composición de La aurora en Copacabana”. Anuario calderoniano 7 (2014): 167-78.
  • Gutiérrez Meza, José Elías. “Fray Miguel de Aguirre, el viajero de Copacabana”. Viajeros, crónicas de Indias y épica colonial. Eds. Mariela Insúa y Jesús Menéndez Peláez. New York: IDEA, 2017. 91-105.
  • Luján López, Francisco. “Nuestra Señora de Copacabana, una devoción andina patrona de Rubielos Altos (Cuenca): su origen y difusión”. Revista Murciana de Antropología 8 (2002): 193-246.
  • Martínez, Gregorio, O.S.A. “Un manuscrito inédito de Fernando de Valverde”. Boletín del Instituto Riva-Agüero 19 (1992): 217-41.
  • Mazzotti, José Antonio. “Fernando Valverde y los monstruos andinos: criollismo místico en el peregrinaje a Copacabana”. La formación de la cultura virreinal, II: Siglo XVII. Eds. Karl Kohut y Sonia Rose. Madrid: Iberoamericana/ Frankfurt am Main: Vervuert, 2004. 439-53.
  • Mesa, José de, y Teresa Gisbert. “La virgen María en Bolivia: la dialéctica barroca en la representación de María”. Barroco andino: memoria del I encuentro internacional. Pamplona: Fundación Visión Cultural/Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2011. 19-36.
  • Mexía, Diego. Primera parte del Parnaso Antártico de obras amatorias. Ed. Trinidad Barrera. Roma: Bulzoni, 1990.
  • Ocaña, Diego de. Memoria viva de una tierra de olvido: relación del viaje al Nuevo Mundo de 1599 a 1607. Ed. Beatriz Carolina Peña. Barcelona: Paso de Barca, 2013.
  • Querejazu, Pedro. “El arte barroco en la antigua Audiencia de Charcas, hoy Bolivia”. Barroco Iberoamericano de los Andes a las Pampas. Barcelona: Lunwerg, 1997.
  • Ramos Gavilán, Alonso. Historia del célebre santuario de Nuestra Señora de Copacabana y sus milagros, e Invención de la Cruz de Tarabuco. Eds. Hans Van den Berg y Andrés Eichmann. Sucre: Archivo y Biblioteca Nacionales de Bolivia, 2015.
  • Sabena, Julia. “«Con voz heroica y épicos alientos»: sobre el género y las filiaciones del Santuario de Nuestra Señora de Copacabana en Perú (1641) de Fernando de Valverde”. Zama 6 (2014): 115-27.
  • Sabena, Julia. “Unas observaciones en torno al gongorismo peruano: el Santuario de Fernando de Valverde”. Revista de crítica literaria latinoamericana 17.83 (1er semestre de 2016): 61-79.
  • Salles-Reese, Verónica. From Viracocha to the Virgin of Copacabana: representation of the Sacred at Lake Titicaca. Austin: Texas UP, 1997.
  • Sebastián, Santiago, José de Mesa, y Teresa Gisbert, eds. Arte iberoamericano desde la colonización a la Independencia. Summa Artis: historia general del arte 28. Madrid: Espasa Calpe, 1985.
  • Sedulio. “Carmen Paschale”. Patrologia Latina 19. Paris: J. P. Migne, 1846.
  • Tubau Moreu, Xavier. Lope de Vega y las polémicas literarias de su época: Pedro de Torres Rámila y Diego de Colmenares. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, 2008.
  • Valverde, Fernando de. Santuario de Nuestra Señora de Copacabana en el Perú: poema Sacro. Lima, 1640.
  • Van den Berg, Hans. Francisco Tito Yupanqui: siervo de Dios. La Paz: Universidad Católica Boliviana San Pablo, 2012.
  • Vinatea Recoba, Martina, ed. Epístola de Amarilis a Belardo. Madrid: Iberoamericana/ Frankfurt am Main: Vervuert, 2009.