Procedimientos estéticos para engendrar originales. Apropiación, limpieza y transformación metafísica de lo falso en verdadero.

  1. Sergio Rodríguez Blanco 1
  1. 1 Universidad Iberoamericana
Revista:
El Ornitorrinco Tachado: Revista de Artes Visuales

ISSN: 2448-6949 2448-6930

Ano de publicación: 2016

Número: 3

Páxinas: 4-21

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: El Ornitorrinco Tachado: Revista de Artes Visuales

Resumo

This paper addresses the antibenjaminian process by which a fake piece becomes almost metaphysically a true and auratic artwork. To study this operation I stuy the exhibition Originalmente falso (2011) by Gabriel de la Mora (Colima, 1968), where 25 fake artworks are transformed into real and legal pieces available on the art market, following a process of intervention, cleaning, and purification of the material, related to minimalist aesthetics. This paper puts its emphasis on dichotomies such as modernity vs late modernity, aura vs trace, art vs market and fake vs original to study artworks. whose poetic is built through appropiation and artistic and ironic intervention of fragments, sediment, debris, ruins or spurious forms of visual culture. The formal procedure of appropriation, intervention and dissociation is defined as allegorical in the way that Benjamin and Owens theorized when they referred to allegory. This paper also examines the dialectic connections between the matrix and the trace and studies how he corpus analyzed is underlain –among other allegorical elements– by allusions, comments, and ironic winks at meta-artistic issues with respect to the modes of representation that characterize late modernity and their relationship to modernism

Referencias bibliográficas

  • Adorno, Theodor W. (1983): Teoría Estética, Barcelona, Orbis.
  • Agamben, Giorgio (2006): Estancias. La palabra y el fantasma en la cultura occidental, Valencia, Pretextos.
  • Benjamin, Walter (1989): “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”, en Discursos interrumpidos I, Madrid, Taurus, pp. 17-57.
  • Benjamin, Walter (1999): Sobre algunos temas de Baudelaire, Buenos Aires, Leviatán.
  • Benjamin, Walter (2006): “El origen del Trauerspiel alemán”, en Obras, Libro I/vol. I, Madrid, Abada Editores.
  • Benjamin, Walter (2011): Libro de los pasajes, Madrid, Akal.
  • Buchloh, Benjamin H. D. (2004): “Procedimientos alegóricos: apropiación y montaje en el arte contemporáneo”, en Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo xx, Madrid, Akal.
  • Derrida, Jacques (1997): Mal de archivo, una impresión freudiana, Madrid, Trotta.
  • Foucault, Michel (2003): La arqueología del saber, Ciudad de México, Siglo XXI.
  • Furet, Francçois (1978): Penser la Révolution française, Paris, Gallimard.
  • Horkheimer, Max y Adorno, Theodor (1971):, “La industria cultural”, en Dialéctica del Iluminismo, Buenos Aires, Sur.
  • Hunt, Lynn (1984): Politics, Culture and Class in the French Revolution, Berkeley and Los Angeles, University of California Press.
  • Hutcheon, Linda (1994): Irony’s Edge. The Theory and Politics of Irony, Routledge, Londres y Nueva York.
  • Nochlin, Linda (1995): The Body in Pieces. The Fragment as a Metaphor of Modernity, Nueva York, Thames and Hudson.
  • Owens, Craig (1991): “El impulso alegórico. Hacia una teoría del postmodernismo”, en Atántica: revista de las artes, num. 1, Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, mayo de 1991, pp. 32-40.
  • Ozouf, Mona (1976): La Fête Révolutionnaire, 1789-1799, Paris, Gallimard, 1976.
  • Reyes Palma, Francisco (2013): Gabriel de la Mora, Originalmente falso, Ciudad de México, Literal Publishing y Conaculta.
  • Rodríguez Blanco, Sergio (2011): Alegorías Capilares. Pelo sobre papel en la obra de Gabriel de la Mora, Ciudad de México, Trilce Ediciones.