A Negotiation with RealityThe Discursive Elements of the Dramatised Dissemination Documentary: My Octopus Teacher: a Case Study

  1. Muñoz Gallego, Almudena 1
  2. Quintino de Sousa, Pedro 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidade do Algarve
    info

    Universidade do Algarve

    Faro, Portugal

    ROR https://ror.org/014g34x36

Revista:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Año de publicación: 2022

Volumen: 11

Número: 2

Páginas: 73-86

Tipo: Artículo

DOI: 10.37467/GKAREVHUMAN.V11.3268 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The documentary genre is one of the audiovisual mechanisms with the greatest media efficiency in the transmission of reality. However, depending on the nature of the story, the construction of the textual and audiovisual discourse is altered. In this article, we consider the following questions: Is the documentary a format that is faithful to reality? What modifications does the discourse undergo so that the story is enhanced? To go deeper into this aspect, we intend to analyse the different elements that make up the documentary discourse in its transition from reality to fictionalised narrative. To this end, an inspection of the environmental dissemination documentary My Octopus Teacher (Netflix, 2020) will be carried out. An audiovisual proposal in which the coexistence between human and animal life turns environmental dissemination into a powerful instrument for transmitting scientific knowledge.

Referencias bibliográficas

  • Aristotle (2010). Rhetoric. Cosimo Classics.
  • Azevedo, J., Baquero, E., Francés, M. y Salcedo, M. (2010). Ciencias para la televisión–El documental científico y sus claves. Editorial UOC.
  • Bruzzi, S. (2000). New Documentary: a critical introduction. Routledge
  • Ceccarelli, L. (2020). Language and science from a rhetorical perspective. In D. R., Gruber, & L., Olman (Eds.), The Routledge Handbook of Language and Science (pp. 9-20). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351207836-2
  • Corbett, E. P. J., & Conners, R. J. (Eds.). (1999). Classical Rhetoric for the Modern Student. Oxford University Press.
  • Cotec. (2006). Comunicar la ciencia. Colección Innovación Práctica. Madrid.
  • Ehrlich, P., & Reed, J. [American Cinematheque] (31 de marzo de 2021). My Octopus Teacher | Q&A with Pippa Ehrlich and James Reed (Moderadores: Chai Vasarhelyi and Jimmy Chin). [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=0ppnI2IKQ38&t=133s
  • Foster, C. (Producer), & Ehrlich, P., & Reed, J. (Directors). (2020). My Octopus Teacher [Film]. Motion Picture. Netflix.
  • Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
  • Gálvez, M. L. O. (2005). Documental, vanguardia y sociedad: los límites de la experimentación. In Documental y vanguardia, 185-217. Cátedra.
  • Gómez-Tarín, F. J. y Marzal Felici, J. (2007). Metodologías de análisis del film. Edipo.
  • Grierson, J., & Hardy, F. (ed.) (1966). Grierson on documentary. University of California Press.
  • Grierson, J. (1998). Postulados del documental. Textos y manifiestos del cine, 139. Cátedra.
  • Gruber, D. R., & Olman, L. C. (2020). Introduction. Sociocultural approaches to language and science. In D. R., Gruber, & L. C., Olman (Eds.). The Routledge Handbook of Language and Science (pp. 1-16).Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351207836-1
  • Halliday, M. A. K., & Butt, D. G. (2019). Language and science, language in science and linguistics as science. In G., Thompson, W. L., Bowcher, L., Fontaine, & D., Schöntal. (Eds.). The Cambridge Handbook of Systemic Functional Linguistics (pp. 620-650). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316337936.026
  • Hufnagel, E. (2020). Language, materiality, and emotions in science learning settings. In D. R., Gruber, & L. C., Olman. (Eds.). The Routledge Handbook of Language and Science (pp. 253-261). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351207836-20
  • Informe Barlovento Comunicación (2021). Análisis de la industria televisiva-audiovisual 2021. https://bit.ly/3vlkkRZ
  • Knight M. [Marine Biology Mel] (24 de octubre de 2020). A marine biologist´s review of Netflix´s “My Octopus Teacher” [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=zTvwsaLquGU
  • León, B. (2001). Divulgación científica y documental televisivo. Estudio de las obras de David Attenborough. Treballs de la Societat Catalana de Biologia, 51, 253-260.
  • León, B. (2002). La divulgación científica a través del género documental. Una aproximación histórica y conceptual. Mediatika, 8, 69-84.
  • León-Anguiano, B. y Baquero-Martin, E. (2010). La percepción de los científicos sobre el rigor de los documentales. Editorial UOC. https://bit.ly/3cNCp4P
  • López Díaz, N. M. (2021). «Mediamorfosis del Cine Documental: Reflexiones en torno a las fronteras de un género en expansión». Hipertext.net, [en línea], 23, 21-30, https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2021.i23.03 [Consulta: 1-02-2022]. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2021.i23.03
  • Mangione, A. (2011). Pienso que divulgo. Luego existo. Ciencia y Tecnología en la Comunicación. Tinta electrónica, 2(1), 27-32.
  • Martínez Zárate, P. (2021). «¡Muerte a lo real! Notas sobre diez años de práctica documental expandida». Hipertext.net, [en línea], 23, 45-58, https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2021.i23.05 [Consulta: 1-02-2022]. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2021.i23.05
  • Medawar, P. (1984). The Limits of Science. Oxford University Press.
  • Muñoz Gallego, A. (2020). El cumplimiento de las obligaciones de servicio público de la televisión pública en España: análisis y evolución de la oferta programática cultural y educativa de TVE [Tesis Doctoral] Universidad Complutense de Madrid.
  • Nichols, B. (1991). La representación de la realidad: Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Paidós.
  • Ross, N. (2021). My Octopus Teacher, Posthumanism, and Posthuman Education: A Pedagogical Conceptualization. Journal of Curriculum Theorizing, 36(2), 1-15.
  • Sack J. D. (2021). My Octopus Teacher. The American Biology Teacher, 83(3), 197. https://doi.org/10.1525/abt.2021.83.3.197 DOI: https://doi.org/10.1525/abt.2021.83.3.197
  • Salcedo, M. (2011). El antropomorfismo como herramienta de divulgación científica por televisión: estudio de El Hombre y la Tierra. Comunicación y Sociedad, XXIV(1), 219-246. http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/resumen.php?art_id=386
  • Sancho, J., Vilches, A. y Gil, D. (2010). Los documentales científicos como instrumentos de educación para la sostenibilidad. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7(3), 667-681. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2681 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.i3.06
  • Sobchack, V. (2011). Hacia una fenomenología de la experiencia no-ficcional. Cine Docu-mental, 4. https://bit.ly/3JfnwEC
  • Webster, J. J. (ed.). (2003). The Collected Works of M. A. K. Halliday. Continuum.
  • Weitkamp, E. (2020). Narrative, drama, and science communication. In D. R., Gruber, & L. C., Olman. (Eds.), The Routledge Handbook of Language and Science (pp. 239-252). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351207836-19