El erotismo, la poética del vacío y la sublimidad vanguardistas en Altazor de Vicente Huidobro

  1. Ortiz Aguirre, Enrique 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Year of publication: 2023

Issue Title: Monograph: "Analysis of the artistic-cultural discourse and its actors"

Volume: 18

Issue: 4

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V18.4893 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Abstract

Altazor o el viaje en paracaídas by Vicente Huidobro is undoubtedly one of the masterpieces of Spanish-American literature and, by extension, of Hispanic-American literature. Inquiring into its literary construction from the avant-garde codes of eroticism as a trigger, and the aesthetics of sublimity as a framework of creation, is the best way to understand the poetics of emptiness and the systematisation of literary resources that articulate the sublime. Thus, creationism singularly and the avant-gardes in general, find their entropic demiurge in the dissolution of limits that energises sublimity.

Bibliographic References

  • Andreas-Salomé, Lou (1993). El erotismo. José J. Olañeta.
  • Ansa, E. (2019). Estéticas del vacío en Huidobro y Oteiza. Chasqui, nº 48(1), págs. 71-90.
  • Bataille, Georges (2007). El Erotismo. Tusquets Editores.
  • Breton, André (2205). Exposition internationale du surréalisme EROS. Mahón, A. (2005). Surrealism and the Politics of Eros. Thames & Hudson.
  • Carmona, M. T. S. (2013). El espíritu de las vanguardias: Vislumbres y perspectivas de un arte estrábico. Arte, Individuo y Sociedad, 25(1), 135-151. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n1.41169
  • Echevarría, N. B. (2022). Textos e intertextos: los ismos en El segundo libro de las mujeres de Enrique Gómez Carrillo. Ceiba, págs. 72-81.
  • Favi Cortés, G. (2014). El creacionismo y la manifestación de lo sublime en algunos textos poéticos de vicente huidobro. Revista Cifra Nueva, nº 29, págs. 45-54.
  • Gaete Cáceres, M. Á. (2014). Ad infinitum: implicaciones de lo sublime en la contemporaneidad. Aisthesis, nº 56, págs. 53-68. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-71812014000200004
  • Garrandés, A. (2015, June). Llama, lenguaje, ceniza: estaciones críticas del cuerpo, la literatura, el erotismo y la visualidad. Congreso Nacional y Internacional de Lingüística, Literatura y Semiótica. 2015.
  • León, B. B. (2015). El erotismo en la estética Surrealista. In Quinto Simposio Virtual Valor y Sugestión del Patrimonio. Universidad de Málaga.
  • Llorente, M. E. (2011). El traje vacío. Origen, pervivencia y evolución de un motivo en la poesía española de vanguardia: ultraísmo, creacionismo y surrealismo. Revista de literatura, nº 73(146), págs. 513-538. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2011.v73.i146.272
  • Orsanic, Lucía. “Una poética de la caída en Altazor (1931) de Vicente Huidobro” [en línea]. En Avenatti de Palumbo, Cecilia I. (coord.). Miradas desde el bicentenario: imaginarios, figuras y poéticas. Educa, 2011. Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/investigacion/una-poetica-caida-altazor.pdf [Fecha de consulta: 4/07/2022]
  • Ortega, N. A. (2000). Vicente Huidobro Altazor y las vanguardias. UNAM.
  • Péret, Benjamin (2011). El núcleo del cometa. Editorial Argonauta.
  • Steyerl, Hito (2006). “El lenguaje de las cosas” [en línea]. En Transversal: differences & representations, Eipcp, junio de 2006. Disponible en: https://transversal.at/transversal/0606/steyerl/es [Fecha de consulta: 10/07/2022]
  • Veloso, C. L. (2017). La retórica de la pureza, la transparencia, el vacío y la nada (Doctoral dissertation, Universidade de Vigo).